Skulle gärna vela ha lite tips om hur man löser med vattnet som tar mark. har legat stockar mot vattnet förut. men det var längesen. hur löser man detta bäst utan tunga maskiner? då detta är på en ö. ända sättet över är båt. kanske inte så bra bilder. tacksam för svar.
jag vill fixa så det blir som en kant med brygga. alltså trädäck typ. nu tar ju vattnen och på vintern isen land. så tomten blir mindre och mindre
okej. ja det går väl alltid och fixsa. men trycket inte isen sänder det då? men får se om man får nå mer svar. tack för tipset 
det är lera. funderar på om man skille kuna sätte stolpe på utsidan sen en på insidan. sen sätta grova reglar i mellan ner mot botten så det blir som en vägg. men sen är det ju vad för grovlek och längd
ja du det vet jag dess värre inte.
Det ser ut som lera i hela den lilla viken med växter där .
Vid lerbotten så brukar man på vintern hugga upp isen och stöta ner gran backlänges ner i leran , att man gör det backläges är för att den ska kila fast i leran , ett sätt att prova hur djupt det är med lera , få tag i ett armeringsjärn min 12;an eller hellre 16; och tryck ner det , skulle tro att du behöver för ett starkt mothåll 3-4 st pålar
Vid lerbotten så brukar man på vintern hugga upp isen och stöta ner gran backlänges ner i leran , att man gör det backläges är för att den ska kila fast i leran , ett sätt att prova hur djupt det är med lera , få tag i ett armeringsjärn min 12;an eller hellre 16; och tryck ner det , skulle tro att du behöver för ett starkt mothåll 3-4 st pålar
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kolla min tråd; mitt bygge av brygga och stenkista.
Här en enkel variant av det, dvs 2 rejäla förankringar med grovt virke emellan sedan slår du ner plank i leran och skruvar i det grova virket. Se till att det lutar så klarar du isen☺
Här en enkel variant av det, dvs 2 rejäla förankringar med grovt virke emellan sedan slår du ner plank i leran och skruvar i det grova virket. Se till att det lutar så klarar du isen☺
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
vad tror ni på att skruva ner skruvpålar? och bygga ner mot botten med tryck imp som en vägg och sen fylla med sten och annat skit
om man nu provat med 1 med att börja och se hur långt man kommer.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Är det en insjö? Tror inte så skruvpålar..
Det bästa är att ha stående brädor som du slår ner i botten. Det blir både starkt och klarar is.
Slå ner lite pålar och lägg reglar emellan dom sen slår du ner brädorna. Kommer bli bra och snyggt, samt perfekt att lägga båten emot☺
Det bästa är att ha stående brädor som du slår ner i botten. Det blir både starkt och klarar is.
Slå ner lite pålar och lägg reglar emellan dom sen slår du ner brädorna. Kommer bli bra och snyggt, samt perfekt att lägga båten emot☺
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Glöm inte att lägga någon stock eller regel in mot land som du förankrar också. Annars kan din "kaj" börja luta som du inte vill
