Mikael_L
Yasse_ skrev:
*lite text*
Jag ber admin att ta bort detta ämne.
Det tror jag inte kommer hända, och inte heller att det behövs.
Säljaren i Malmö är kanske dålig, isåfall finns det några inlägg om det här. Kan vara värt något för någon annan i framtiden.
Flera inlägg har dessutom nyanserat upp tråden lite och troligen gett mer balans i åsikterna.

Men som många skriver har du ingen "rättighet" att få svar, prisuppgifter eller möjlighet att förhandla.
Du har faktiskt inte ens någon rättighet att få köpa.

Jag kan gå in på ICA och hala upp en miljon kronor och erbjuda för en liter mjölk, ICA-handlarn har ändå ingen skyldighet att sälja mjölken till mig och kan alltså neka.

Men någonstans här närmar vi oss trots allt ändå vad som skiljer goda säljare mot de lite sämre.
En god säljare vänder inte kunden ryggen vare sig före första kontakten eller efter.
Och avböjer man som säljare så gör man det på bra och trevligt sätt. Även om denna affären inte verkade lockande så finns ändå värdet av goodwill inför framtida affärer.

Om du känner dig trampad på så har ju säljaren misslyckats, åtminstone i kontakten med dig. Troligen med fler kunder.
Men har du fått goda erfarenheter av 7- 8 andra säljare så tycker jag nog att du haft rätt bra flyt. Hus-säljare verkar ha ett grundmurat rykte av att vara ganska dåliga, dryga och nonchalanta i överlag.

Hej Yasse,

Om vi här på bygga hus har svårt att förstå vad det var du var på jakt att få veta om kalkylen; vad är den/de kostnadsdrivande punkten/punkterna. Då är det kanske så att säljaren inte heller förstod vad det var du var på jakt efter?

Kan det vara så att det hela är ett missförstånd mellan en engagerad köpare och en stressad säljare?

Här kanske det är läge att svälja stolthet och ilska, kontakta säljaren igen med ett förtydligande att du är intresserad, trots vad du anser är ett högt pris, men du vill veta vad det är hos FHVs förslag som gör det så pass mycket högre än andras?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Bart, redan gjort! Har löst det nu med säljaren och vi har nu bättre kontakt.

Glöm nu bara inte att säljaren från FHV sannolikt inte har en anställning där. Han är egenföretagare och säljer på provision. När han förmedlat affären mellan FHV (en materialsats) och en entreprenör (som ska bygga till dig) är hans uppdrag slut.

Din entreprenör är betydligt viktigare för ditt projekt än säljaren. Och materialsatsen är standardiserad.

Tacksam för era tips och synpunkter!
Det jag inte var riktigt medveten om FHV tidigare var att de inte erbjuder totalentreprenad. Stämmer detta? Jag har i alla fall inte fått detta som jag uppfattar det som i den offerten jag fått då alla kostnader år uppdelat och tolkar det som att det mer lutar åt en delad entreprenad...
Någon som har mer erfarenhet om detta?

K
Det stämmer bra att de inte erbjuder totalentreprenad. Sök lite här i forumet så finns det flera trådar om detta. FHV säljer marerialsatsen och förmedlar sedan byggandet till lokala förmågor. Det är dessa som du sedan ska rikta reklamationskrav mot och får ingen hjälp av FHV...

Mikael_L
Det som dock är viktigt är att få precis alla säljarens löften och utfästelser på papper, i alla om man tycker de är viktiga.
Ty i efterhand anser sig många ha blivit lovade saker medan säljaren inte tycker det.

Då jag knappt inte har någon erfarenhet inom byggnation etc så kommer det definitivt inte bli delat entreprenad(antar detta är vad FHV erbjuder). trodde faktiskt att FHV erbjöd total och kunde senare förstå därav offerten men är inte benägen att hålla med längre om det bara är delad....
Vi planerar att bygga i södra Sverige och har inte läst så mycket där folk har haft dålig erfarenhet under byggtiden med FHV men man blir ändå fundersam...

Vi bygger med fiskarheden uppe i Östersund och kunde inte varit mer nöjda under omständigheterna.
Som det är skrivet tidigare är säljaren inte anställd av Fiskarheden, utan han är egen som endast har provision.
Det stämmer att de inte tar på sig entreprenadskedet. De har däremot förhandlade priser med lokala entreprenörer, så de priser de anger är de priser som gäller om du inte gör egna avsteg eller val senare. Dom kör även med ärliga priser. Väljer du bort en sak får du dra av lika mycket som det skulle kosta att välja till den. Det är något som jag uppskattar väldigt mycket.

De "dåliga" saker som jag kan skriva från vårat bygge är att vi fick fel golvspån till övervåningen. Vi fick ospårad fastän vi skulle ha golvvärme. Ett samtal så var det löst. Vi fick en ny leverans och fick lägga ut det andra på blocket.
Ytterdörren gick inte att sätta då vi fått två vänsterhalvor av karmen. Inte FHV fel utan doorias. Löstes också smabbt!

BS av säljaren, vi byggde med dom och prutade efter lite gnäll ner priset 300'. Men jag kan hålla med att deras säljare är usla. Lite begagnad bil säljare över det hela. Efter man skrivit på kontraktet så såg man inte röken av dom.

Hur lyckades du pruta ner priset med 300"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.