Hej! Igår var jag ute i trädgården och utförde trädgärdarbete och då snubblade jag över, vad jag antar är en spolbrunn, som jag inte sett förut eller visste att den existerade, så jag öppnade locket (feldimensionerat lock) och tittade ner i avloppsröret. När jag skulle lägga tillbaka locket så gick ena kanten sönder (antagligen pga locket blivit påverkat av väder och vinder under tre decenniee) och locket föll ned i röret.

Eftersom locket hamnade en bra bit ned i röret så hämtade jag en bambupinne och försökte få upp locket men då föll locket bara längre ned och försvann ner i böjen.

Min fråga är hur allvarligt detta är eftersom jag vill verkligen inte orsaka något stopp och orsaka översvämning? Låt oss säga att det blir ett stopp, är det då spolbilsservice man ska kontakta?

Det som är lite "tur" är att locket till spolbrunnen är väldigt mjukt och gick sönder då jag tänker att hade locket däremot varit helt och hårt så hade det varit större risk att locket orsakar ett stopp.

• En öppen spolbrunn i en trädgård med trasigt lock, omgiven av jord och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun spolbrunn med borttappat lock sedd ovanifrån, omgiven av jord och löv.
    Skapa konto
  • Vy ner i ett avloppsrör från en spolbrunn, delvis ockluderad av ett föremål längre ner i rörböjen, omgiven av rost och beläggningar.
    Skapa konto
  • Insidan av ett avloppsrör med en saknad lockdel synlig i rörets djup. Röret har inslag av växtmaterial och jord.
    Skapa konto
  • Utsikt ner i ett avloppsrör med brutet lock synligt i botten av röret.
    Skapa konto
Det är bara att hoppas på att det inte blir stopp. Locket verkar ju inte synas på bilderna så förhoppningsvis har det redan spolats bort. Du kan ju be någon spola toalett medan du tittar i röret, då kan man nog få en uppfattning om det tar emot. Blir det stopp så skulle jag först försöka med rensband/trädgårdsslang/högtryckstvätt. Har du grannar så kanske någon kan hjälpa till ifall du är osäker.

I sista fall så hade jag kontaktat någon VVS/spolfirma för att fixa det, men se till att det blir på normal arbetstid, de har sjuka priser på allt som är typ akututryckning.

Jag hade stopp i mitt avlopp
Trekammar brunn med utlopp i en å ca 60 m bort
Ringde en spolbil som fick ut ett lock till spol röret
Så det kan säkert fungera för dig också

L lbgu skrev:
Det är bara att hoppas på att det inte blir stopp. Locket verkar ju inte synas på bilderna så förhoppningsvis har det redan spolats bort. Du kan ju be någon spola toalett medan du tittar i röret, då kan man nog få en uppfattning om det tar emot. Blir det stopp så skulle jag först försöka med rensband/trädgårdsslang/högtryckstvätt. Har du grannar så kanske någon kan hjälpa till ifall du är osäker.

I sista fall så hade jag kontaktat någon VVS/spolfirma för att fixa det, men se till att det blir på normal arbetstid, de har sjuka priser på allt som är
U Uffe A skrev:
Jag hade stopp i mitt avlopp
Trekammar brunn med utlopp i en å ca 60 m bort
Ringde en spolbil som fick ut ett lock till spol röret
Så det kan säkert fungera för dig också
Jag hörde med en vvs-bekant som sa att storleken på röret ser ut att vara alldeles för litet för att vara spolbrunn för villan jag bor i (173 kvadrat) och sa att jag kan lyssna när någon spolar i toaletten för att höra om det avges något ljud. Vi provade att spola men det hördes inget vattenljud i röret, däremot hördes det väldigt tydligt när vi spolade (hällde vatten) i de två närmaste stuprören. Så jag antar att spolbrunnen på bilden är till för stuprören och inte villan i sig.

L Labanid7 skrev:
Jag hörde med en vvs-bekant som sa att storleken på röret ser ut att vara alldeles för litet för att vara spolbrunn för villan jag bor i (173 kvadrat) och sa att jag kan lyssna när någon spolar i toaletten för att höra om det avges något ljud. Vi provade att spola men det hördes inget vattenljud i röret, däremot hördes det väldigt tydligt när vi spolade (hällde vatten) i de två närmaste stuprören. Så jag antar att spolbrunnen på bilden är till för stuprören och inte villan i sig.
Så det är en rens-/spolbrunn för takavvattningen och/eller dräneringen. Det blir lite lugnare för er på det sättet. Vid ett kraftigt regn kan du ju inspektera brunnen och t o m hjälpa till med några hinkar för att se om det drar iväg som det bör. Ert hus har således dagvattenanslutning till kommunala nätet - gratulerar!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Så det är en rens-/spolbrunn för takavvattningen och/eller dräneringen. Det blir lite lugnare för er på det sättet. Vid ett kraftigt regn kan du ju inspektera brunnen och t o m hjälpa till med några hinkar för att se om det drar iväg som det bör. Ert hus har således dagvattenanslutning till kommunala nätet - gratulerar!
Ja det är ändå lite betryggande. Ska man "hjälpa" till med att hälla vattnet direkt i röret eller i närmsta stuprör? Jag tänker att eftrsom locket ramlade ned i röret så är det kanske mer logiskt att hälla direkt i röret?

L Labanid7 skrev:
Ja det är ändå lite betryggande. Ska man "hjälpa" till med att hälla vattnet direkt i röret eller i närmsta stuprör? Jag tänker att eftrsom locket ramlade ned i röret så är det kanske mer logiskt att hälla direkt i röret?
Jag skulle försöka vräka på med vatten från flera håll. För att se hur det beter sig. Kalla ut hela familjen för en vattenfestival! Det värsta som kan hända är att vattnet inte kommer iväg tillräckligt fort, då kanske det är det jämra locket som spökar nedströms.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.