G Gillar att bygga skrev:
Arbetstanken de har offererat är inte för extra varmvatten, utan för extra volym i värmesystemet, detta minskar antalet start stopp.
Japp jag vet, det kom vi överens om när säljaren var här och tittade.
Arbetstank finns med i båda offerter.
Här är den första (felaktiga offerten) för tydlighetens skull:
IVT PremiumLine HQ E8 1 Styck: 66 364,00
IVT VVB Tank DS 200 C 1 Styck: 14664,00
Arbetstank BC 100/3 bar 1 Styck: 5 259,30
Arbetskostnad: 23 592,00
Installationsmaterial: 9 150,00

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Då får nog dom problem om ni var överens om HEC7 och tycker du ska kontakta Arn och rådfråga för att det kan bli problem vid beställning är sånt som händer.Men dom får nog ta den smällen men hoppas ni kan komma överens om hur priset kan regleras så båda blir nöjda.
Tyvärr har denna firma visat vad dom går för så dom lär bete sig lika om du får problem framöver.
Byt företag och vänta den tid det tar om din gamla pump fungerar ett tag till.
Det finns många seriösa företag om du kollar upp dom lite

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Exkl moms? ROT?

T Tooth skrev:
Jag installerade nyss en Nibe 8kw efter ROT för 98000kr... så det här priset du fått är inte speciellt billigt

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag skulle hanterat det här en av två vägar:

1. Antingen installerar ni nu till överenskommet pris, eller så skippar vi hela affären och jag går till någon annan.

2. (Om jag känner mig snäll) Det är er fuckup, men det är en bättre pump. Vad sägs om att vi möts halvvägs, att jag tar halva extrakostnaden?
och om vi tänker ytterligare ett steg längre här ,,, GARANTIER ... vill du verkligen anförtro detta företag att vara garant för dom garantierna du får med anläggningen ? hur tror du detta företag som inte ens kan ta på, sig en sån bagatell som en felbeställning kommer hantera ett garantianspråk ?

• Gilla
LURIGLANA och 8 till
  • Laddar…
Fick installerat en luft vatten för ett tag sedan.
Stod i offerten att pris uppdateras på leveransdagen.
Svarade att det går vi inte med på, utan pris måste vara det priset som är när vi beställer. Leverantören godkände detta.
Väldigt tydligt och bra hanterat av honom.

Till TS kolla med andra leverantörer.
Skadar ju inte att kolla i alla fall. Har du eventuellt också bättre förhandlingsläge mot nuvarande.

• Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Du har rätt att få de varor som du beställt! Är det så att de inte kan leverera beställd vara får man diskutera med kunden. Du har inte rätt att automatiskt få den pump som levererades. Men de kan inte vänta 17månader igen. De måste rätta till fel leveransen utan kostnad för kunden.

Det är ointressant att de gör förlust eller inte. De har gjort fel. Ett företag som går i kk för att de förlorar 30000:- Är inget företag jag skulle anlita. Men visst kan det vara surt att göra förlust på en affär. Men å andra sidan förlusten av en nöjd kund och skaffandet av en missnöjd kund. Är en större förlust.

När det gäller priser så är en offert bindande. De priser som står gäller. Oavsett. Står det något om pris vid leverans så gäller det. Men man kan inte ändra någonting. lagt kort ligger

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Detta låter ju helt galet. Gör om och gör rätt, även om det innebär en viss väntetid.

En rörfirma behöver man ha en bra kontakt med då det sällan är en engångsgrej utan vatten och värme behöver ofta lite justeringar och översyn. Då vill man kunna känna sig trygg i den leverantör man har valt och se relationen långsiktig. Då spelar priset mindre roll, några tusenlappar hit eller dit är det minst viktiga i det sammanhanget, det kan bli mycket dyrare om firman inte är seriös eller gör ett mindre seriöst jobb som sedan måste följas upp av fler besök osv.

1. Välj en leverantör som ger ett bra intryck (och som kan svara på lite tekniska frågor) så att det inte bara är en ren säljare som säljer något som inte matchar behovet.
2. Kolla referenser med andra kunder, alternativt fråga dina grannar vilken rörfirma de använder.
3. Kör en Nibe så du slipper problem framöver, de är sällan dyrare men ger en helt annan kvalité och med mycket bättre tekniska lösningar som framtidssäkrar installationen..
4. Underdimensionera inte. Med dagens elpriser vill man gärna gå upp lite i storlek och sen blockera elpatronen så den inte används även vid de kallaste nätterna. Merkostnaden för installationen får du igen de närmaste 5-7 åren i minskad elförbrukning.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Ja såklart, det flesta installatörer har klausul för om materialpriserna går upp.

"Sen är det ju prisaspekten också, vi har budgeterat för priset i offerten:
HE C7: 67974 kr inkl moms.
+ installationsmaterial och arbete."

Verkar vara så att han har fått bara pris på värmepumpen och installationen sker löpande så kan dom lägga på på installationsmaterial och arbete om dom går back i själva värmepumpen.
Jag tror inte de flesta har en paragraf om att priser sätts vid leverans. Jag hade inte gått med på det. en sådan offert innehåller en osäker post. Den ligger dåligt till när man jämför.

• Gilla
UrbanPersson
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Leveransdagens pris gäller!

Annars skulle varenda firma som säljer Tex Nibe gå i konkurs!
Om det är så stora svängningar blir jag fundersam. Men det är avtalat pris som gäller.

jag tycker TS är skyldig oss namnet på företaget så vi kan undvika att hamna i samma situation själva ,,, det här är PATETISKT förfarande av ett företag ,,

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Kommer ni inte överens så hämtar förmodligen firman pumpen och beställer rätt pump. Ta kontakt med en advokat som kan entreprenadrätt och rådgör med hen. Kostnaden kanske går på hemförsäkringen.

L Lassiter skrev:
Många nätbutiker skriver helt felaktiga leveranstider, spelar fulspel.
Köparen sedan ska betala hela summan innan leverans och kan vara svårt att ångra.
Jag har hjälpt många sådana kunder att få värmepump av mig istället eftersom nätbutiken kan inte leverera eller angett leveranstid som inte stämmer.
Jag måste erkänna att jag aldrig råkat ut för det. Jag måste göra fel på något sett när jag beställer varor från internet. Då slarvar jag ibland med att kolla hemsidan.

2 2 loud skrev:
jag tycker TS är skyldig oss namnet på företaget så vi kan undvika att hamna i samma situation själva ,,, det här är PATETISKT förfarande av ett företag ,,
Jag avvaktar till början på nästa vecka för att se om dem återkommer med något vettigt förslag.
Vet inte vad Byggahus har för policy kring att namnge företag i forumet.
Men absolut vill jag varna andra från samma företag, om de nu inte inser sitt misstag, ber om ursäkt för lögnerna och kommer med en bra lösning på alltihop.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.