78 526 läst ·
177 svar
79k läst
177 svar
Firman beställde fel bergvärmepump, vägrar lösa problemet
N niblom skrev:
H HBerggren skrev:
Skulle gärna avsluta, men vill inte riskera att vänta ännu längre om den gamla rasar nu när det börjar bli kallt.madownage skrev:
Sen är det ju prisaspekten också, vi har budgeterat för priset i offerten:
HE C7: 67974 kr inkl moms.
+ installationsmaterial och arbete.
Skulle jag gå till en ny firma (tycks ju vara så att det är bättre tillgång på pumpar nu) så har ju priserna stigit ganska rejält också.
Stirra inte för mycket för prislappen är mitt råd.T Tooth skrev:Skulle gärna avsluta, men vill inte riskera att vänta ännu längre om den gamla rasar nu när det börjar bli kallt.
Skulle jag gå till en ny firma (tycks ju vara så att det är bättre tillgång på pumpar nu) så har ju priserna stigit ganska rejält också.
Det kan du få ångra, istället du ska ha en en installatör som hjälper dig även efter installation och du kan lita på. Jag kan lösa till dig en Nibe pump med bra pris om det är så.
Priserna har gåt upp, och det är kutym i branschen att det läggs på kunden, det är inte bara din återförsäljare som gör så. Man får betala priset som är när pumpen levereras, inte priset som var när pumpen beställdes.T Tooth skrev:Skulle gärna avsluta, men vill inte riskera att vänta ännu längre om den gamla rasar nu när det börjar bli kallt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Har man inte avtalat om det innan är det offererat pris som gäller.K kurlakarl skrev:
Ja såklart, det flesta installatörer har klausul för om materialpriserna går upp.13th Marine skrev:
"Sen är det ju prisaspekten också, vi har budgeterat för priset i offerten:
+ installationsmaterial och arbete."
Verkar vara så att han har fått bara pris på värmepumpen och installationen sker löpande så kan dom lägga på på installationsmaterial och arbete om dom går back i själva värmepumpen.
Leveransdagens pris gäller!Farstatjej90 skrev:
Annars skulle varenda firma som säljer Tex Nibe gå i konkurs!
K kurlakarl skrev:
Precis, det ska ju framgå tydligt i avtalet i så fall. VD berättade att de får betala dagspriset från IVT men att kunden får betala det pris som anges i offerten. Så det är ju företaget som får se över sina avtal gentemot kunden i framtiden.13th Marine skrev:
VDs prat om att priserna gått upp kändes mer som en förklaring till att hans företag går back på affären, men det är ju inte jag som ska få problem pga deras felaktiga prissättningsmodell.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Nej allt är med i den andra (korrekta) offerten:L Lassiter skrev:Ja såklart, det flesta installatörer har klausul för om materialpriserna går upp.
"Sen är det ju prisaspekten också, vi har budgeterat för priset i offerten:
+ installationsmaterial och arbete."
Verkar vara så att han har fått bara pris på värmepumpen och installationen sker löpande så kan dom lägga på på installationsmaterial och arbete om dom går back i själva värmepumpen.
IVT Greenline HE C7 1 Styck: 54 379,00
Arbetstank BC 100/3 bar 1 Styck: 5 259,30
Arbetskostnad: 23 592,00
Installationsmaterial: 9 150,00
Allt ex. moms.
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Jag avråder från att köpa en IVT BVP från egna färska erfarenheter. Deras mjukvara, användarvänlighet och inställnings möjligheter är dåligt utvecklade och långt sämre än min 7 år gamla NIBE BVP.
Utöver ovanstående så får privatkunder ingen som helst hjälp från IVT centralt om du har frågor etc. Deras kundsupport är instruerade att inte svara utan istället hänvisar till återförsäljaren. Om du har en dålig eller okunnig ÅF så står du där utan hjälp.
Detta samt det du skriver om din ÅF gör att jag råder dig till att byta leverantör och produkt trots en viss väntetid och en del besvär just nu.
Utöver ovanstående så får privatkunder ingen som helst hjälp från IVT centralt om du har frågor etc. Deras kundsupport är instruerade att inte svara utan istället hänvisar till återförsäljaren. Om du har en dålig eller okunnig ÅF så står du där utan hjälp.
Detta samt det du skriver om din ÅF gör att jag råder dig till att byta leverantör och produkt trots en viss väntetid och en del besvär just nu.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Arbetstanken de har offererat är inte för extra varmvatten, utan för extra volym i värmesystemet, detta minskar antalet start stopp.