78 526 läst ·
177 svar
79k läst
177 svar
Firman beställde fel bergvärmepump, vägrar lösa problemet
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Jag skulle nog prova att ta in offert från en annan firma. Kan de leverera rätt pump, så kör med den nya firman (kolla bara formkraven för hur du häver avtalet med första firman), blir det dyrare med den nya firman så har du rätt till ersättning från den första, men räkna inte med att du lyckas få ut ersättningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Sjukt dåligt skött av installatören, man ska också tänka på att det kan vara den enda i trakten som sköter service och reparationer, så man vill ju ogärna komma på okant med dem också.
17månader är helt galet. Vi valde bort IVT då jag inte fick tag på en enda installatör inom rimligt avstånd när vi behövde någon som tittade på befintlig IVT-pump, trots att jag ringde lokalnummer så utgick de ofta från annan ort vilket gjorde körersättningen orimligt hög för det lilla jobb de eventuellt skulle göra.
Hittade tillsist en rörfirma som hade bland annat Nibe och Daikin och för egen del slutade det med en Daikin Altherma 3 Geo 10kW med kylfunktion (kan kyla på sommaren med exempelvis fläktkonvektorer). Beställdes i April och levererades 4mån senare i Augusti.
17månader är helt galet. Vi valde bort IVT då jag inte fick tag på en enda installatör inom rimligt avstånd när vi behövde någon som tittade på befintlig IVT-pump, trots att jag ringde lokalnummer så utgick de ofta från annan ort vilket gjorde körersättningen orimligt hög för det lilla jobb de eventuellt skulle göra.
Hittade tillsist en rörfirma som hade bland annat Nibe och Daikin och för egen del slutade det med en Daikin Altherma 3 Geo 10kW med kylfunktion (kan kyla på sommaren med exempelvis fläktkonvektorer). Beställdes i April och levererades 4mån senare i Augusti.
Betala extra?? 😂
Han borde bjuda på skillnaden med tanke på att du väntat 17 månader.
Detta är inte någon seriös firma. Säg "det tar vi sen" och när pumpen är installerad kör du radiotystnad. Det är en metod firman säkert är bekant med 😆
Han borde bjuda på skillnaden med tanke på att du väntat 17 månader.
Detta är inte någon seriös firma. Säg "det tar vi sen" och när pumpen är installerad kör du radiotystnad. Det är en metod firman säkert är bekant med 😆
Visst, standard är ju som sagt att skicka en orderbekräftelse där de artiklar som ingår i beställningen är uppradade, avtalat pris, osv.T Tooth skrev:
Men det får nog ändå någonstans anses vara ett gemensamt ansvar att försäkra sig om att man har en samsyn kring vad som avtalas, och här har detta uppenbarligen brustit i båda ändarna. Givetvis en väldigt tråkig situation som därmed uppstått, men man får nog ändå se det som ett ursäktligt missförstånd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Jag kan nog tycka att det ligger på den professionella parten att förvissa sig om att man beställer det kunden förväntar sig.
Det hade räckt med ett enkelt "bra då beställer jag en HQ E8 till er" från leverantören.
Företaget jag beställde från (12st anställda omsätta 20M förra året) använde en offerttjänst där de tydligt skrev ut vad som ingick i offerten där jag godkände med bankID, då får man också tydligt på vad som beställts.
Det hade räckt med ett enkelt "bra då beställer jag en HQ E8 till er" från leverantören.
Företaget jag beställde från (12st anställda omsätta 20M förra året) använde en offerttjänst där de tydligt skrev ut vad som ingick i offerten där jag godkände med bankID, då får man också tydligt på vad som beställts.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
VD började prata massa om att priserna har gått upp sen dem gjorde beställningen och att de får betala det aktuella priset till IVT i samband med leverans. Känns inte som att det är något som ska drabba mig?Farstatjej90 skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 673 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
De vi beställde av skrev uttryckligen in att priset varierade och att det var priset på levdatum som gällde (jag kunde då välja att avstå).
Har man inte skrivit det är det offertens summa som gäller.
Har man inte skrivit det är det offertens summa som gäller.
Jag skulle hanterat det här en av två vägar:
1. Antingen installerar ni nu till överenskommet pris, eller så skippar vi hela affären och jag går till någon annan.
2. (Om jag känner mig snäll) Det är er fuckup, men det är en bättre pump. Vad sägs om att vi möts halvvägs, att jag tar halva extrakostnaden?
1. Antingen installerar ni nu till överenskommet pris, eller så skippar vi hela affären och jag går till någon annan.
2. (Om jag känner mig snäll) Det är er fuckup, men det är en bättre pump. Vad sägs om att vi möts halvvägs, att jag tar halva extrakostnaden?
Är det dagspriser på värmepump? Tror han att han säljer fisk eller?T Tooth skrev:
Söka sympatier hos kund...
Om det ska vara som han säger har han väl avtalat det från början och informerat noga om villkoren?
Situationen är ju att man haft två alternativa offerter och sedan enats om beställning enligt den "senaste offerten" utan att närmare precisera vilken offert man avser.H hempularen skrev:
Antingen har säljaren och TS olika uppfattningar om vilken offert som är den "senaste" (missförstånd), eller så har säljaren beställt enligt fel offert (misstag).
Oavsett menar jag att det är upp till TS att objektivt visa vad han har beställt. Dvs. att det i detta fall var otvetydigt vad som menades med den "senaste offerten". Vilket beroende på gången med offerterna kan vara mer eller mindre oklart.
Givetvis har säljaren också felat i att, om inte annat, stämma av att man uppfattat beställningen korrekt. Men om man inte tydligt kan visa vad man beställt tycker jag man skall vara försiktig med att lägga hela skulden på säljaren. Dvs. presumtionen måste vara att det föreligger ett missförstånd om inte annat kan bevisas.
Men det kanske var supertydligt vilken offert som avsågs. Det har inte riktigt framkommit tycker jag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Fast om man har fått två offerter lär de ligga olika i tiden, och den senaste är den senaste, och inte den första...
Sen ska man ha med sig att konsumentskyddslagarna ställer högre krav på näringsidkaren än konsumenten.
Sen ska man ha med sig att konsumentskyddslagarna ställer högre krav på näringsidkaren än konsumenten.
Två veckor imellan enligt #1, men jag kan ändå föreställa mig att, beroende på hur gången varit sedan, kan finnas utrymme för missförstånd. Men nu spekulerar jag bara. Här får man väl rannsaka sig själv och ställa sig frågan hur tydlig beställningen verkligen var.13th Marine skrev:
Ja, så är det ju. Man får ju likväl se till att man har bra argument för sin ståndpunkt. I synnerhet om man är ute efter goodwill här, som att få köpa den dyrare pumpen till det lägre priset.13th Marine skrev: