78 526 läst ·
177 svar
79k läst
177 svar
Firman beställde fel bergvärmepump, vägrar lösa problemet
Stäm dom, bana väg till tingetT Tooth skrev:Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.
Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.
Så långt allt gott…
Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.
I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.
Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.
Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.
Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.
Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.
Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)
Mvh Tobbe
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 724 inlägg
Det är väl detta inlägg jag tänker på, det låter som en retorisk fråga där man skulle kunna tolka det som att valet av gas i pump inte är viktigt för det kommer ändå inte behöva fyllas på.TotalControl skrev:
Men det kan vara som jag missförstår, så förtydliga gärna 🙂
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nej du har inte rätt att inte betala fakturan. Däremot är du skyldig att betala fakturan. Om säljaren måste gå till rätten så innebär det högre kostnader för kunden. Du har då ränta att betala på belopp du ska betala. Ränte beloppet börjar rulla från den dag. betalningen för föllL listro skrev:Någon kunskap om juridiska processer eller vad som är rätt och fel har du iaf inte. Du kan hålla inne hur mycket du vill. Betala/lämna tillbaka är man bara tvungen att göra när rätten sagt sitt. Det är därför den som sitter på pengarna (eller i detta fall pumpen) har mest makt och den andra som måste ta det till domstol.
I detta fallet hade jag hävt köpet och krävt kompensation i form av mellanskillnaden för ett ersättningsköp (och då är det självklart en som finns tillgängligt för omgående leverans, ex vis den som de fått för att firman klantat sig). Fram tills de stått för mellanskillnaden till ersättningsköpet behåller man den andra pumpen och då måste företaget antingen gå en till mötes eller presentera en lösning alla anser vara okej och om det inte händer så måste företaget gå till domstol och det medför en hel del kostnader (speciellt då det ser svårt ut att kunna vända det till att de gjort rätt och kunden får acceptera att vänta ytterligare något år eller två).
Nu vet jag inte vad denna pumpen kostar men den nibepumpen jag köpte februari 2022 kostade då 80k och idag kostar den 110k, det är en diff på 30k. Säga att priset knappt förändrats på 17 månader med den inflationen som varit är svammel.
Grunden är att hela fakturan ska betalas. Visst du bestrida vissa delar av em faktura. Men det är inte säkert att du får igenom dina krav.
Tänk på att en tur till rätten kan kosta
Bara för att man kan innebär inte att man får göra det. Och att det inte innebär några extra kostnader.
Du är skyldig att betala en faktura. Betalar du inte trots att rätten sagt sitt så riskerar du en anmärkning samt ett saldo.
Man kan köra för fort. Det är ingen som hindrar dig. Däremot kan polisen upptäcka det. Då blir det dyrt
Jag skulle troligen också säga upp avtalet. Och hänvisa till tidsaspekten.
Men säger du upp avtalet så riskerar du att inte få någon ersättning om den nya leverantören behöver 17 månader
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man tro på det mesta. Det är helt okej. Men jag förstår på ditt inlägg att du inte är så erfaren.TotalControl skrev:
Gasen försvinner i alla system. Det tar bara olika lång tid.
Man säger att motorolja inte ska behöva fyllas på. Men ändå måste man fylla på. Visst är det helt klart annorlunda mot ett gassystem.
Inga system är perfekta
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
L listro skrev:Någon kunskap om juridiska processer eller vad som är rätt och fel har du iaf inte. Du kan hålla inne hur mycket du vill fram tills en dom kommer som säger hur mycket som är skäligt.
Nu vet jag inte vad denna pumpen kostar men den nibepumpen jag köpte februari 2022 kostade då 80k och idag kostar den 110k, det är en diff på 30k. Säga att priset knappt förändrats på 17 månader med den inflationen som varit är svammel.
Då firman gjort fel måste de ta sitt ansvar. Det jobbiga är att få dem att göra det om utan att behöva stämma dem. Men har man fått den felaktiga pumpen levererad kan man tvinga dem att göra det om de inte vill komma överens. Av allt att döma ser det svårt ut för företaget att vända det till att de gjort rätt och att kunden får acceptera att vänta ytterligare något år eller två. Absolut kanske skadeståndet inte blir stort men det kommer garanterat kosta företaget mer än 30k i totala kostnader.
Lite oklart vart i processen du är men du hoppar väldigt mycket.Bananskalare skrev:
Nej du har inte rätt att inte betala fakturan. Däremot är du skyldig att betala fakturan. Om säljaren måste gå till rätten så innebär det högre kostnader för kunden. Du har då ränta att betala på belopp du ska betala. Ränte beloppet börjar rulla från den dag. betalningen för föll
Grunden är att hela fakturan ska betalas. Visst du bestrida vissa delar av em faktura. Men det är inte säkert att du får igenom dina krav.
Tänk på att en tur till rätten kan kosta
Bara för att man kan innebär inte att man får göra det. Och att det inte innebär några extra kostnader.
Du är skyldig att betala en faktura. Betalar du inte trots att rätten sagt sitt så riskerar du en anmärkning samt ett saldo.
Man kan köra för fort. Det är ingen som hindrar dig. Däremot kan polisen upptäcka det. Då blir det dyrt
Om företaget gör fel håller man inne med pengar/saker och bestrider. Det har man rätt att göra, endast en domstol kan då avgöra huruvida du får igenom sina krav eller inte. Kan man inte själva komma överens så kan en part välja att stämma den andra. Om beloppet handlar om ett halvt prisbasbelopp så blir det ett småmål där all tar sina egna juridiska kostnader. Förloraren betalar ansökningsavgiften på 950kr. Det innebär att hålla inne en summa som gör att det blir ett småmål skapar höga kostnader för näringsidkaren men inte för den enskilda, och av erfarenhet gör det att företaget normalt försöker vara medgörliga.
Det är när domen kommer man eventuellt måste betala eller överklaga men fram tills dess finns inget som tvingar en att betala. Om man däremot betalar och inte blir nöjd måste man själv stämma företaget vilket gör det betydligt krångligare för den enskilde.
Din parallell till fortkörning tyder på att du tycker företagaren har rätt. Kör man för fort är det ett brott och bestrider man det måste åklagaren bevisa att du kört för fort och om de lyckas med det och du döms kostar det inget mer än den ursprungliga boten. Sen förstår du uppenbart inte skillnaden på ett brottmål och ett civilrättsligt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja du ser du missar att jämförelsen handlar inte vilken del av lagboken. Det handlar om skyldigheter. Du har en skyldighet att betala fakturan. Det finns ett avtal och det håller man. Det är grundtanken. Ja visst har du rätt i att behålla en viss del. Men den måste vara skälig. Det är rätten som avgör vad som är rätt. I ts fall så är vi nog båda överens om att bryta avtalet och välja annan tillverkare och installatör. Allt annat verkar att ta tid.L listro skrev:Lite oklart vart i processen du är men du hoppar väldigt mycket.
Om företaget gör fel håller man inne med pengar/saker och bestrider. Det har man rätt att göra, endast en domstol kan då avgöra huruvida du får igenom sina krav eller inte. Kan man inte själva komma överens så kan en part välja att stämma den andra. Om beloppet handlar om ett halvt prisbasbelopp så blir det ett småmål där all tar sina egna juridiska kostnader. Förloraren betalar ansökningsavgiften på 950kr. Det innebär att hålla inne en summa som gör att det blir ett småmål skapar höga kostnader för näringsidkaren men inte för den enskilda, och av erfarenhet gör det att företaget normalt försöker vara medgörliga.
Det är när domen kommer man eventuellt måste betala eller överklaga men fram tills dess finns inget som tvingar en att betala. Om man däremot betalar och inte blir nöjd måste man själv stämma företaget vilket gör det betydligt krångligare för den enskilde.
Din parallell till fortkörning tyder på att du tycker företagaren har rätt. Kör man för fort är det ett brott och bestrider man det måste åklagaren bevisa att du kört för fort och om de lyckas med det och du döms kostar det inget mer än den ursprungliga boten. Sen förstår du uppenbart inte skillnaden på ett brottmål och ett civilrättsligt.
För min skulle jag dra mig ur och gå vidare med en ny leverantör. Jag skulle inte orka bråka
Det jag pratar om här är ju att hitta en acceptabel lösning på uppkommen situation.Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte varför ni pratar om det här.
Om ni köper en bil och när den levereras är det en annan, dyrare, modell som ni inte vill ha, hade ni köpt att säljaren säger "ja men den här är ju snabbare och tystare"?
Eller när ni beställer kaffe och glass men får schnitzel med svamp och surkål, köper ni då "ja men detta är ju mycket godare och mer mättande!"?
TS har beställt något och fått något annat. Det spelar ingen roll om detta annat är "bättre" om det inte var det TS ville ha!!! 😤
Entreprenören har uppenbarligen gjort fel och beställt fel maskin.
Att dividera om vem som har rätt/fel rent juridiskt löser ju inte faktumet att TS vill få in bergvärme snarast möjligt, heller trollar det inte fram rätt värmepump.
Att som konsument behöva betala "fullpris" för entreprenörens misstag ser jag som orimligt.
Om man som konsument kan se mervärden i den alternativa lösningen så kanske man kan mötas upp någonstans prismässigt?
Annars är det väl bara att hänvisa till offerten och därmed vänta på rätt maskin. Den kommer när den kommer...
??????krille_krabba skrev:
Det jag pratar om här är ju att hitta en acceptabel lösning på uppkommen situation.
Entreprenören har uppenbarligen gjort fel och beställt fel maskin.
Att dividera om vem som har rätt/fel rent juridiskt löser ju inte faktumet att TS vill få in bergvärme snarast möjligt, heller trollar det inte fram rätt värmepump.
Att som konsument behöva betala "fullpris" för entreprenörens misstag ser jag som orimligt.
Om man som konsument kan se mervärden i den alternativa lösningen så kanske man kan mötas upp någonstans prismässigt?
Annars är det väl bara att hänvisa till offerten och därmed vänta på rätt maskin. Den kommer när den kommer...
Han har ju redan väntat på rätt maskin i SJUTTON MÅNADER?!
Ditt förslag är alltså att om TS vill ha rätt maskin så ska den komma när den kommer??
Hur länge tycker du är rimligt att vänta?
Du ser detta som sparande till barnen typ? Man lägger ordern när de föds så är det klart till inflytt när de börjar plugga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag håller med om att väntetiden är väldigt lång, men vad är alternativet för TS då om det ska bli rätt maskin, att få rätt maskin innan den kommer?Farstatjej90 skrev:
??????
Han har ju redan väntat på rätt maskin i SJUTTON MÅNADER?!
Ditt förslag är alltså att om TS vill ha rätt maskin så ska den komma när den kommer??
Hur länge tycker du är rimligt att vänta?
Du ser detta som sparande till barnen typ? Man lägger ordern när de föds så är det klart till inflytt när de börjar plugga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Då är jag med på hur du tänker. Ja det är troligen en bra lösning, om TS är intresserad och leverantören är intresserad. Leverantören verkar inte intresserad och jag är lite osäker på TS intresse för den lösningen.Farstatjej90 skrev:
Om TS är intresserad av den lösningen, men firman säger nej, så måste man försöka hitta en annan lösning som båda parter är ok med, alternativt häva köpet.
Frågan krille_krabba lyfte var ju hur man kunde hantera det om TS absolut ville ha rätt maskin. Det besvarade du med ett gäng ? etc, men din lösning är att om TS absolut vil ha rätt maskin så ska TS få fel maskin?
En rimlig lösning är den jag skrev.Fairlane skrev:
Då är jag med på hur du tänker. Ja det är troligen en bra lösning, om TS är intresserad och leverantören är intresserad. Leverantören verkar inte intresserad och jag är lite osäker på TS intresse för den lösningen.
Om TS är intresserad av den lösningen, men firman säger nej, så måste man försöka hitta en annan lösning som båda parter är ok med, alternativt häva köpet.
Frågan krille_krabba lyfte var ju hur man kunde hantera det om TS absolut ville ha rätt maskin. Det besvarade du med ett gäng ? etc, men din lösning är att om TS absolut vil ha rätt maskin så ska TS få fel maskin?
Om TS vill ha en orimlig lösning så får han själv förklara hur det ska gå till.
En annan rimlig lösning hade varit att man avtalar om en maximal leveranstid och kompensation vid försening redan från början.
Men alla lösningar som är acceptabla bör från idag bara drabba företaget. Kunden har redan lidit skada och nu handlar det om att kompensera den skadan. Det är min utgångspunkt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Givet är att firman klantat sig å det grövsta, där råder ingen tvekan, vi är helt eniga.
Vi kan komma med en massa lösningar som vi anser vara rimliga, eller inte, men vi kan bara ha de som förslag, eftersom det som du eller jag tycker är rimligt kanske TS och/eller företaget tycker är orimligt och tvärtom.
Vi kan komma med en massa lösningar som vi anser vara rimliga, eller inte, men vi kan bara ha de som förslag, eftersom det som du eller jag tycker är rimligt kanske TS och/eller företaget tycker är orimligt och tvärtom.