78 526 läst ·
177 svar
79k läst
177 svar
Firman beställde fel bergvärmepump, vägrar lösa problemet
Jag skulle kunna tänka mig att diskutera en lösning, det sa jag även till VD vid samtalet i onsdags. Har dock varit radiotystnad sedan dess. Mailade på förmiddagen idag men inget svar.M mojjen skrev:Nu är det väl ingen som vet om det tar några 17 månader att få fram rätt pump. Komponetkrisen som framför allt skapade stora problem på kompressor sidan är väl i princip över. Så det är ju inte säkerta tt det handlar om mer äne ett apr veckor heller.
en fundering, har inte leverantören skickat ut ett ordererkännade? Det brukar skickas ut en handling där man ombeds kolla att allt stämmer. Det tar inte bort VVS firmasn ansvar. men gör eventuellt att TS behöver vara ett snäpp mer förlåtande ang tidsaspekten om de skall ta hem ny pump, (Talar verkligen inga 17 månader)..
TS har absolut ingen automatisk rätt att få HQ installerad utan merkostnad. Han har dock all rätt att få det han beställt till det pris han beställt. Hade VOLVO råkat skicka en T8 till bilhallen istället för en T6 så hade ju kunden aldrig fått det gratis. men självklart hade man testat om kunden kan tänka sig lägga till för en bättre lösning. Det som blir anstötligt id etta fall, är att de begärt hela prisskillnaden mellan offerterna. Skall det vara ett bra upplägg för båda. Om TS inte är ett dugg intresserad av att lägga till något, så återstår Häva köp eller vänta in rätt pump. Finns ekonomin och firman går med på en medelväg, i min värld ca 15K tillägg, det är deras självkostnad. Så hade jag inte tvekat på att göra det. Snabbt och friktionsfritt. Firman kommer, även om dom knorrar lite nu och vill ha mer, vara ganska nöjda, mot vad alternativen innebär. Med tanke på att HQ verakr ha bättre COP, så kommer det troligen självfinansiera sig på lång sikt.
Det jag tänker mig är:
1. En genuin ursäkt över att beställningen blivit fel. Gärna att de tar det hela på allvar och ser över sina rutiner kring beställningar och återkoppling till kund.
2. En ursäkt/förklaring från säljaren som ljugit mig rakt upp i ansiktet. Alternativt att VD berättar att han samtalat med sin medarbetare och förtydligat hur man bör bete sig mot kunder.
3. Komma med ett förslag på lösning som jag kan ta ställning till, t.ex förslaget ovan där jag står för halva kostnaden.
Kanske är för mycket att begära? Kanske är att vika ned sig? Men jag är otroligt trött på det hela, efter snart 18 månader, så vill bara få allt installerat och gå vidare.
Men som jag fattar så har dom inte gjort installationen ännu och då får dom komma och hämta sakerna och du säger att du vill beställa en annan pump från annat företag. Kanske det tar skruv på vd och han kanske kommer med en kompromiss halva vägen var.T Tooth skrev:Jag skulle kunna tänka mig att diskutera en lösning, det sa jag även till VD vid samtalet i onsdags. Har dock varit radiotystnad sedan dess. Mailade på förmiddagen idag men inget svar.
Det jag tänker mig är:
1. En genuin ursäkt över att beställningen blivit fel. Gärna att de tar det hela på allvar och ser över sina rutiner kring beställningar och återkoppling till kund.
2. En ursäkt/förklaring från säljaren som ljugit mig rakt upp i ansiktet. Alternativt att VD berättar att han samtalat med sin medarbetare och förtydligat hur man bör bete sig mot kunder.
3. Komma med ett förslag på lösning som jag kan ta ställning till, t.ex förslaget ovan där jag står för halva kostnaden.
Kanske är för mycket att begära? Kanske är att vika ned sig? Men jag är otroligt trött på det hela, efter snart 18 månader, så vill bara få allt installerat och gå vidare.
Ja kanske det, eller skicka en länk till denna tråd och säga att jag har företagsnamnet inskrivet och fingret på Enter-tangenten.. 🙃V växelventil skrev:
Nej, så enkelt är det inte. De blir ju skadeståndsskyldig för sitt misstag. Då en beställning tar över 1 år är det nog betydligt mer än 30k man kan kräva i skadestånd. Bara att hålla inne grejerna tills det löst sig.T TypRätt skrev:Ja alltså problemet är väl att du inte lagligt har rätt till något mer än att häva avtalet, men då du väntat så länge är det kanske inte önskvärt. Firman kan säkert sälja maskinen vidare så för dem är det inte en förlust. Jag skulle nog meddela dem att den förlusten får de helt enkelt skriva av och det står honom fritt att ta den från lönen som löneavdrag från han som gjorde fel beställning.
Nu kan jag inget om maskinerna ifråga så vilken som är bättre eller vilket pris som är rimligt som jämförelse har jag inte någon uppfattning om men en ide annars är väl att fråga VDn vilket som är hans bästa bud, sedan säger du att ni dubblar det eller så får ARN avgöra vad som är rimligt. Kommer ni inte till någon acceptans lär de bara hämta sina grejer och säga att de ska beställa rätt men att det kommer ta ca 14månader innan den kommer, sedan får du stämma dem på ersättning för den ekonomiska förlust du lidit i dyrare elpris under tiden vilket antagligen inte blir värt ansträngningen.
Det beror ju på skadan. Det jag direkt ser är:T TypRätt skrev:
Vad kostade pumpen för 17 månader sedan och vad kostar den idag?
Garanterat ökade uppvärmningskostnader i minst 14 månader (eller tills den nya kommer).
Man avsätter pengar till detta som hade kunnat investerats under tiden, hur mycket gick omx30 upp med under dessa 17 månader?
Sämre komfort under tiden.
Ingångna avtal skall hållas, i en rättsligt prövning är det givet att firman skulle gå som förlorare. Det kan aldrig vara acceptabelt att hålla någon gissla på det viset i 17 månader utan att man får stå för kompensation.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja skadeståndet skulle då bestå o skillnaden mellan nu varande värme anläggning och den nya. Det är inga stora summor som vi pratar om. Ännu vet vi inget om de kommer bråka kostnaden.L listro skrev:Det beror ju på skadan. Det jag direkt ser är:
Vad kostade pumpen för 17 månader sedan och vad kostar den idag?
Garanterat ökade uppvärmningskostnader i minst 14 månader (eller tills den nya kommer).
Man avsätter pengar till detta som hade kunnat investerats under tiden, hur mycket gick omx30 upp med under dessa 17 månader?
Sämre komfort under tiden.
Ingångna avtal skall hållas, i en rättsligt prövning är det givet att firman skulle gå som förlorare. Det kan aldrig vara acceptabelt att hålla någon gissla på det viset i 17 månader utan att man får stå för kompensation.
Man kan inte bara hålla undan för ett skadestånd. Det måste först ha dömts ut av rätten.
Du missar ett par viktiga detaljer. Finns det några datum i offerten?
Och viktigaste frågan Vad är normal väntetid för en vp från vald tillverkare.
Det mesta du skrev innehåller mesta dels svammel
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Bananskalare skrev:
Tja skadeståndet skulle då bestå o skillnaden mellan nu varande värme anläggning och den nya. Det är inga stora summor som vi pratar om.
Man kan inte bara hålla undan för ett skadestånd. Det måste först ha dömts ut av rätten.
Någon kunskap om juridiska processer eller vad som är rätt och fel har du iaf inte. Du kan hålla inne hur mycket du vill. Betala/lämna tillbaka är man bara tvungen att göra när rätten sagt sitt. Det är därför den som sitter på pengarna (eller i detta fall pumpen) har mest makt och den andra som måste ta det till domstol.Bananskalare skrev:
Tja skadeståndet skulle då bestå o skillnaden mellan nu varande värme anläggning och den nya. Det är inga stora summor som vi pratar om. Ännu vet vi inget om de kommer bråka kostnaden.
I detta fallet hade jag hävt köpet och krävt kompensation i form av mellanskillnaden för ett ersättningsköp (och då är det självklart en som finns tillgängligt för omgående leverans, ex vis den som de fått för att firman klantat sig). Fram tills de stått för mellanskillnaden till ersättningsköpet behåller man den andra pumpen och då måste företaget antingen gå en till mötes eller presentera en lösning alla anser vara okej och om det inte händer så måste företaget gå till domstol och det medför en hel del kostnader (speciellt då det ser svårt ut att kunna vända det till att de gjort rätt och kunden får acceptera att vänta ytterligare något år eller två).
Nu vet jag inte vad denna pumpen kostar men den nibepumpen jag köpte februari 2022 kostade då 80k och idag kostar den 110k, det är en diff på 30k. Säga att priset knappt förändrats på 17 månader med den inflationen som varit är svammel.
Redigerat:
Ett hermetiskt slutet system är helt tät vilket BVP kylmediekrets är. De flesta ACs,LLVP mm är inte det. Kyl/smörj kretsen på en bil är absolut inte det, man har det t.o.m kontakt mot atmosfär.Bananskalare skrev:
Vissa, långtifrån alla, köldmediekretsar är märkta som hermetiska slutna. Dessa är nästan helt täta när de är nya. Har man tur sedan håller sig läckaget så pass litet under produktens livstid att det inte alls märks. Vibration, oxidering, temperaturförändring, hög temperatur och tryck gör sitt under resans gång.TotalControl skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Ett kompressorbyte i maskinen innebär väl att man behöver ny gas?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg