Makita 2704 har en Axel som klarar en Dadostack. Det är dock inte rekommenderat eller supporters av Makita. Men det går. Lämpligen bör den inre distansringen som sitter längst in bytas till en mindre djup sådan. Jag har sett att vissa köra utan. Inget jag skulle göra.

jag håller med Protte här.
Köp en sådan här och kör två vändor om du behöver bredare spår. https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...4629/notklinga-rak-d150-z12-d30-skarbredd-60/

Men är det så att det inte går att montera dado eller notklinga på dewalt eller bosch sågarna exempelvis, om man nu bortser från att det inte är tillåtet eller rekommenderat.

A aunnr1 skrev:
Men är det så att det inte går att montera dado eller notklinga på dewalt eller bosch sågarna exempelvis, om man nu bortser från att det inte är tillåtet eller rekommenderat.
Min bedömning är att hela stommen är för klen och axeln är för klen och lagren för små. Någonting går sönder förr eller senare och jag vill inte vara i närheten när det händer.

Det är litet samma sak som att köra en äldre rikthyvel med fykantkutter. Eller som att köra i brant skogsterräng med traktor utan störtbåge. Det går och många gör det men med tanke på olycksrisken är det inte vettigt.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
vill bara tillägga att det som visas i filmen är en så kallad wobble dado, en sån skulle inte jag använda, jag har både dado och notklinga, och ibland är det en enklare väg att gå än att använda fräsen.
dom flesta dado kan man med schims o flera blad ställa in mycket exakt.
min fråga var om det går!

Slirsåg heter det på svenska. Engelsmännen brukar säga "drunken saw" och amerikanerna "wobble dado"

A aunnr1 skrev:
Rekommenderar att du kontaktar Dewalt resp Bosch exempelvis, och ställer samma fråga. De bör ju veta.
Deras svar får du självklart gärna posta här sedan.

//Ronnie

Tillägg: En notklinga borde ju inte skapa några problem.

om det verken är tillåtet eller rekommenderat är det väl kanske inte så stor ide att fråga dom.
men kanske någon har provat o vet att det går eller att det inte går?

A aunnr1 skrev:
om det verken är tillåtet eller rekommenderat är det väl kanske inte så stor ide att fråga dom.
men kanske någon har provat o vet att det går eller att det inte går?
Det går fint att montera notklinga eftersom stommen inte är tjockare än en vanlIg klinga. Beroende på bredd, diameter, matningshastighet och hur mycket du tar i ett pass kan sågen få svårt att orka med och ge hög belastning på lager o motor.
En dadostack känns känns som överkurs för de här mobila sågarna vi pratar om och inget jag skulle vilja prova.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Själv har jag gett upp när ingen vill godkänna en Dadoklinga till Dewalt, jag får sinka på bordsfräsen istället.

Zinkor går väl inte göra på fräsen, du tänker nog på box joint/sockerlådehörn.
Zinkor går göra med överhandsfräsen eller historiskt med zinkmaskin.

Protte

• Gilla
umeubbe
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:

Protte
Ja, kärt barn har många namn men sockerlådshörn var nytt för mig.

prototypen prototypen skrev:

Protte
Raka sinkor skulle jag säga är en helt korrekt benämning på det du kallar sockerlådehörn. Skulle även säga att fingerfog är ok.

Det enda som inte är rätt är överhandsfräs...det heter handöverfräs!

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte testat själv men tror att Milwaukees batteridrivna såg klarar dado-klinga. När jag sett recensioner på youtube där den testas mot motsvarande de-walt så nämner alla amerikaner möjligheten till att använda dado-klinga som milwaukeens största fördel.

Och om man tittar i amerikanska reservdelslistan så finns det en "throat-plate" med dado-bred öppning som standarddel att beställa. Del 262, näst sista sidan.
https://documents.milwaukeetool.com/54-00-2736.pdf

Så om den sågen som säljs i sverige är samma som den som säljs i usa borde det funka med dado-klinga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.