Marlénes hårddisk kraschade häromdagen.

Som tur var har vi ett "next business day on site support"-avtal med Dell som gjorde att hennes hårddisk kunde bytas ut redan dagen efter det inträffade. Det är inte första gången vi använde denna tjänst. Veckan innan gick ett tangentbord sönder och för ett år sedan så behövde moderkortet bytas ut.

Är det någon som vet om det går att köpa samma tjänst som Mac-användare? Någon som vet?

Jag tror inte det behövs :-)
Till Dell är det väldigt bra att det finns.

Kolla med macsupport alt. Kullander & Kullander om de har serviceavtal.

AppleCare Protection Plan omfattar bara stationära datorer - vad gäller just reparationer på plats. Vi använder bara bärbara datorer.

Har kontaktat Kullander & Kullander, de ska återkomma med svar.

Så här funkar det:

AppleCare-på-plats gäller bara stationära datorer. På-plats-service innebär att t.ex. Kullander & Kullander får åka ut till Mac-användaren och hämta maskinen alt. ombesörja en budning. Någon service görs inte på plats i något läge.
Bärbara datorer lämnar man in på närmaste serviceställe.

Ev. kan man få hela maskinen utbytt vid samtal med Apple. Det är om det blir för dyrt att reparera. Då sköts hämtning och lämning med UPS. Apple skickar alltså ut en ny maskin med bud och budet tar med den gamla tillbaka. Man får ringa 0771- 199 519 om prata med Apple först.

Johan Gunverth
MacSupport (som finns i Malmö och Lund också ;) )
Apple Service Provider

Synd att det inte verkar finnas. Det måste vara fler än jag och Marléne (både privatpersoner och företag) som tvekar att byta från bärbar pc till bärbar mac om Apple inte kan erbjuda "next business day on site support" likt Dell.

Jag förstår inte riktigt varför tjänsten inte finns. Macanvändare har väl inte mindre behov av god service än pc-användare!? Och om det är så att Delldatorer går sönder oftare än Macdatorer så borde på-plats-servicen inte bli så kostsam för Apple.

Dells support avtal borde alla datorförsäljare och tillverkare erbjuda. Tänkte lämna in min bärbara på garantin pga klusterfel på hårddisken och fick veta att det skulle ta en månad...
Lämnade in den hos min lokala it affär och fick tillbaka datorn efter 2 långa veckor.

Mjo, faktiskt. Ju bättre datorer ju dyrare! service

Jag jobbade tidigare i livet med HW service och så länge det var "bra" felfrekvens på bärbara var det lönsamt med garantiservice. Man fick en fast ersättning från leverantören för att laga datorn plus att de stod för delar och frakt till oss. Returfrakterna och alla annan logistik fick servicepartnern stå för.

Iom att man ofta kunde hålla på med ett par maskiner i taget (ett moderkort här, ett grafikkort där och så nån disk osv) så vart det rätt bra ekonomi på det hela även om garantiersättningen var väldigt låg.

När volymerna började falla så var alternativet att höja serviceersättningen från leverantören eller införa inskicksgarantier. De flesta leverantörerna valde tyvärr det senare. (Det var väldigt bra arbetsuppgifter för praktikanter tex så att de fick lära sig felsökning ordentligt och de fick upp kontaktvägarna i branchen, idag är den möjligheten död).

Så vitt jag vet så finns det garantiförstärkning att köpa till fler leverantörer än Dell men jag vet inte till vilka storleksgrupper det erbjuds då jag idag bara jobbar med Large till XL .....

Redigerat:
Nu fick jag det bekräftat även från säljaren på Kullander & Kullander. På-plats-support dagen efter det att problemet rapporterats finns inte och går inte, inte ens om man skriver ett särskilt serviceavtal med Kullander & Kullander. Synd att denna tjänst inte är standard eller åtminstone går att köpa till (för en rimlig summa) hos Apple. För oss innebär det sannolikt att vi förblir Dell-kunder, trots att de troligen har sämre tangentbord än Apple.

Jag tänkte själv köpa en bärbar Mac, men när den kostade lika mycket som 2 bärbara pc men innehöll bara halva minnet samt hårdisk på resp pc så vart det en HP compas istället.

För det priset en mac kostar så är det en gåta att man inte kan erbjuda bättre avtal.

När Min hp gick sönder så ringde jag till hp fick ett ticketnummer och ups kom och hämtade den, den åkte till polen där moderkortet byttes ut och jag hade den tillbaka på 5 dagar, och då är jag ändå privarperson.

Skippa Mac det är bara slöseri med pengar.

Per Eskilsson skrev:
Nu fick jag det bekräftat även från säljaren på Kullander & Kullander. På-plats-support dagen efter det att problemet rapporterats finns inte och går inte, inte ens om man skriver ett särskilt serviceavtal med Kullander & Kullander. Synd att denna tjänst inte är standard eller åtminstone går att köpa till (för en rimlig summa) hos Apple. För oss innebär det sannolikt att vi förblir Dell-kunder, trots att de troligen har sämre tangentbord än Apple.
Dell använder flera olika tangentbordsleverantörer till sina bärbara och de varierar till viss del även över tid. Tangentbordstypen som är typisk för bärbara mac kallas för Chiclet och finns på andra tillverkare också. Även om det svärs en hel del över Dell på vissa forum så har jag bara positiva erfarenheter. På våra "budget" vostro hade vi kunnat köpt till next-day on-sight för ett rimligt belopp, en billig försäkring om man är beroende av sin dator. Vi nöjde oss med standardvalet men har fått reservdelar på en dag när en nätdel började strula eller en tangent strulade.

Jag älskar Mac, men kan inte leva med dem som enda dator på grund av de många begränsningar som finns på dem på grund av att form sätts före funktion (samt att jag ogärna betalar "the Mac tax").

Jag körde PC i 15 år och har nu haft mac i 5 år. Det bästa jag gjort för min puls och hälsa! Värt varje spänn för andrahandspriset är så mycket bättre med om man nu skulle vilja sälja men oftast pg.a uppgradering. OS X är en dröm mot Windows.

Jag själv gillar Macoperativet har alltid gjort.
Det har grunden i unix och därmed en del verktyg jag behöver som inte finns i windows.
Det är priset jag inte kan motivera.

Är själv ingen Windowsfantast så jag kör hellre Mac och linux.
Jag kan starkt rekommendera ubuntu
http://ubuntu-se.org/drupal/

Det är fritt att sprida till andra och installera på hur många datorer man vill.
Det är inte lämpligt om man kör mycket spel, men för allt annat duger det utmärkt och går att installera paralleltt med windows

Man får då upp en meny där man väkjer vilket os man vill starta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.