1 410 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Finns drav på förhöjningsringar?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Japp. Det blir t ex HCl, alltså saltsyra när PVC brinner. Och PVC innehåller mycket klor, *) så det är ingen liten beståndsdel. Det är ett av skälen till att man går ifrån dem i t ex signalkablar; saneringen blir alltför omfattande efter även en mindre brand. (Tom ren betong tar skada), men jag hittar inte referensen jag tänkte på nu.P petersv skrev:Å andra sidan är rök från pvc riktigt otrevlig, och det blir mycket av ganska lite pvc-plast. En förhöjningsring gör varken till eller från, men att pvc är en särskilt bra plast är inget jag vill skriva under på. En andetag när jag hjälpte till att släcka en brand räckte bra för mig, lungorna brann i flera timmar efteråt.
När jag googlar lite så verkar det som styv PVC har bättre brandmotståndskraft. Den blir sämre när den plasticeras som i t ex kablar.
Så direktexponering av PVC-rök avrådes å det bestämdaste!
*) Tom i den här "festskriften" som är skriven för att "underdriva" riskerna så kan man inte riktigt undvika att problemen skiner igenom.
I princip hela branschen är påväg ifrån PVC, även vi som jobbar på ”hushållsel” sidan av branschen. I princip alla projekt har krav på halogenfritt elmaterial numera. Även i situationer där det inte direkt kommer göra nån skillnad, t ex om man drar nån meter ny kabel i ett gammalt hus byggt med enbart PVC rör/kabel så kör man halogenfritt ändå.lars_stefan_axelsson skrev:
Klicka här för att svara