T
Hm.

Finns det någon mackapär som man kan koppla mot JFB:n och testa denna under tuffa förhållanden? När man läser det finstilta hos en del leverantörer av JFB, inser jag att jag både har grejor hemma och ett elnät med mycket störningar på, så det finns viss risk att JFB:n kan komma att utlösa på följande grunder:

Utlöser även vid pulserande likström (av bl a varvtalsreglerade elverktyg HF-don i lysrör, datorer, skrivare ,olika typer av teleutrustningar).
Löser ut för stötström upp till x A, (kan utlösa för felströmmar som uppkommer vid in- och urkoppling av laster med stor kapacitans mot jord. Sådana kan t ex uppträda vid långa kablar).

Nån som har tips på bra test för att kolla kvalitén på jfb:n ?

Hmm själv, ;)

Det låter som om du snarare är ute efter att testa ditt system hemma hos dig än jfbs funktion. Jag menar utifrån de frågor du ställer skulle du hellre vilja veta ung. vilka spikar och totalen av läckströmmar du har på ditt system, när du kör rubbet på en gång. Det kanske går att mäta, men det är ju inte själva jfb du testar då.

För övrigt har ju själva jfb:en en testknapp som testar att den slår från vid jordfel/läckström. Men det var kanske inte riktigt vad du var ute efter.

T
Nja, en del tillverkare "friskriver " sig från en del av de detaljer jag bifogade så jag skulle vilja köra ett hårt test innan köp. Elen hemma är "skitig" med mycket spikar från grannarna, själv har jag massa vertyg m.m och en testknapp mer resistor kan ju inte efterlikna stora kapacitansändringar mot jord eller en varvtalsreglerad grej. Elen hemma har jag ganska bra koll på, det är hur jfb:n kommer att jobba min elmiljö som är intressant för mig, och även i detta område verkar det finnas olika kvaliteer på jfb med tanke på olika utföranden och div "friskrivningar", och då vill jag naturligtvis hitta en bra, även om det nu skulle kosta lite extra, varför skulle annars fabrikanterna skriva i dessa ev felkällor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.