8 182 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Finns det stödrondell på kardborre för vinkelslip?
Jag skulle vilja kunna grovslipa lite med vinkelslipen och sandpapper, så undrar jag om det finns stödrondeller med kardborre som passar för vanlig vinkelslip?
Hittar tex denna som verkar vara för polermaskiner. Går det att låsa fast den?
Dock så saknar plattan de 8 små hålen som finns på slippappret.
Hittar tex denna som verkar vara för polermaskiner. Går det att låsa fast den?
Dock så saknar plattan de 8 små hålen som finns på slippappret.
1. Den passar din vinkelslip såvida det är metrisk (d.v.s. inte USA import eller så) med M14 gänga, vilket de flesta har, polermaskiner och vinkelslipar brukar ha samma gänga.
2. Om din vinkelslip inte har regelbar varvtal skulle jag inte köra med den. 11000 varv/min och slippapper... dålig kombination. Jag brukar köra på ca 2500-5000 varv/min med vinkelslipen när sådana kardborrefäste ska användas.
3. De hålen på papprena är till för slipmaskiner som kopplas till dammsugare (eller dammpåse) som redan har samma hålmönster på plattorna. Kör du med en sådan på den plattan utan hål lär du förstöra kardborren ganska snabbt.
2. Om din vinkelslip inte har regelbar varvtal skulle jag inte köra med den. 11000 varv/min och slippapper... dålig kombination. Jag brukar köra på ca 2500-5000 varv/min med vinkelslipen när sådana kardborrefäste ska användas.
3. De hålen på papprena är till för slipmaskiner som kopplas till dammsugare (eller dammpåse) som redan har samma hålmönster på plattorna. Kör du med en sådan på den plattan utan hål lär du förstöra kardborren ganska snabbt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns ju flaprondeller som är gjorda för vinkelslip.
http://foretagsshop.skenejarn.se/#!m=v&l=7189&pg=1&p=50266&r=2946939
Protte
http://foretagsshop.skenejarn.se/#!m=v&l=7189&pg=1&p=50266&r=2946939
Protte
Den går ju tyvärr på 11000 varv så då kanske det inte var någon bra ide. Tror flapdisc skulle fungera för mitt ändamål (grovslipa stripkajak).
Till andra projekt så har jag bara en liten slip och hade hoppats på att man kunde ha vinkelslipen lite mer som ett första steg-grovslip innan man går på med den lilla. Tänkt som en lite mer ekonomisk lösning.
Till andra projekt så har jag bara en liten slip och hade hoppats på att man kunde ha vinkelslipen lite mer som ett första steg-grovslip innan man går på med den lilla. Tänkt som en lite mer ekonomisk lösning.
Klicka här för att svara