Henrik Nordlander skrev:
Jag skulle tro för att rörisarna isåfall inte nöjer sig med att bara gå runt. Utan vill lite mer
Ägaren går det ingen nöd på kan jag meddela. Ja svensson blir så grundlurade på detta med hantverkar avgifterna.

• Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
P
kitco kitco skrev:
Ägaren går det ingen nöd på kan jag meddela. Ja svensson blir så grundlurade på detta med hantverkar avgifterna.
De är ingen som lurar någon. Men självklart har er ägare de bra. Mina också. Men vi anställda har de också fantastiskt bra

T
Testa att åka till Porsches märkesverkstad med din Porsche, ta med egna reservdelar från Biltema så får du se om någon vill göra jobbet.

Eller ta med egna organ som du "fyndat på nätet" när du ska operera dig hos doktor. För du vill hålla nere kostnaderna. Få se hur många doktorer som gör jobbet då.

• Gilla
  • Wow
HVACJedi och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Många marknader är reglerade på olika sätt för att undvika avarter och beteenden som allmänheten uppfattar som skadliga, otydliga eller omoraliska.

När det gäller den enskilda hantverkaren så är det svårt att begära något annat än att den ska vara transparent och ärlig mot kunden men den kan knappast beskyllas för att spela efter spelets regler.

Vad många ogillar däremot är hantverkare som inte är ärliga och transparenta utan istället försöker snacka bort kunden. Vad folk efterfrågar är en reglering av det här sjuka beteendet med materialpåslag.

Men jag håller med dig om att efterfrågan på hantverkare i Sverige i förhållande till tillgången har förskjutit maktbalansen något vansinnigt åt hantverkarnas fördel och detta har gett upphov till dessa sjuka fenomen.

Du kan nog vara lite mer ödmjuk i din framtoning också. Du krossar inte direkt några fördomar när det gäller hantverkare. Frågor på det?
Ha ha! Kan inte säga imot där. Tyvärr så är det alldeles för många som lindar in saker, lika bra att vara rak och ärlig och säga som det är, ytterst få som inte vill ha mer betalt om det går. Dock håller jag med dig om att det inte tar bort några fördomar, men är det verkligen fördomar eller så det är?

• Gilla
LMC400
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hallå @Krille-72 har du beställt pizza ikväll? Begärde du offert först eller utgick du från menyn?
Ingick material och arbete? Debiterade de för ugn, pappkartong samt kassahantering?

Jag hör många säga att man ska begära offert och fastpris osv osv.
Men det är lättare sagt än gjort när det gäller småjobb, ställer man så jobbiga frågor som hur lång tid kommer det ta och hur mycket kommer materialet kosta så är det överhängande risk att man blir svartlistad som "besvärlig" och är en lämplig kandidat för uppföljaren till "bygga åt idioter".

Detta sidospår å sido.
Det är väl inte svårare att man har ett timpris med material och ett utan? :thinking:

Men iofs, hur ska man göra i jobb med mindre mängd material i förhållande till arbetstiden?
Ska man höja timpengen eller materialpåslaget? :thinking:
Fast om du står och väljer ifrån menyn så är det ju en form av fastpris då det allt står vad en viss pizza kostar..

T TechChad skrev:
Testa att åka till Porsches märkesverkstad med din Porsche, ta med egna reservdelar från Biltema så får du se om någon vill göra jobbet.

Eller ta med egna organ som du "fyndat på nätet" när du ska operera dig hos doktor. För du vill hålla nere kostnaderna. Få se hur många doktorer som gör jobbet då.
Har faktiskt gjort precis det: köpte reservdelar på nätet som Svenska Porsche inte kunde få fram och Porsche Center Linköping var mer än glada att montera dom åt mig.

• Gilla
WilleR och 4 till
  • Laddar…
T
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det handlar om garantier hos bilverkstan. Det blir jobbigt för alla om en vattenpump skär efter 20 mil, var det teknikerns fel eller den billiga pumpen från Autodoc?

Bevisläget är svårt, och tråkigt, hade pumpen köpts på verkstan hade det inte varit några frågetecken.
Precis samma sak gäller för elnissen med. Blir ett j*vla gnäll på kunden när vägguttaget går sönder när han ska klippa uop det bara för att det är smeck grejer och vill ha en ny från kunden. Hade han köpt det själv så hade det troligen inte pajat pga att han köper grejer han är van med. Sen skulle det gå sönder så får han pröjsa för det.

Hantverkare är som alla andra, man krånglar inte om man inte måste. Finns det tillräckligt med kunder som kan tänka sig betala utan krångel där man tjänar mer så kommer man självklart välja dom jobben. Det är först när det inte finns bara "finjobb" att välja med som man måste gå den jobbiga vägen.

Precis som alla andra, finns möjlighet att ha en anställning med samma premisser men där man tjänar mer så väljer man ju det...
Får man välja mellan ett jobb som är krångel med eller ett utan så väljer man det sistnämnda.

Elementärt kära Watson.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
hyo57 och 1 till
  • Laddar…
T
T Tbergsten skrev:
Har faktiskt gjort precis det: köpte reservdelar på nätet som Svenska Porsche inte kunde få fram och Porsche Center Linköping var mer än glada att montera dom åt mig.
Absolut, ingen regel utan undantag.

Gäller nog elektrikern med, vill du ha en speciell kopplingsdosa med rosa blommor som inte går att få tag på mer en från en konstnär som säljer dom på nätet så fixar nog elektrikern det med.

• Gilla
hyo57
  • Laddar…
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Fast om du står och väljer ifrån menyn så är det ju en form av fastpris då det allt står vad en viss pizza kostar..
Hur vet du det?
Tänk om det bara är för materialet? Eller arbetet?
Och det är väl alldeles uppenbart att det krävs en ugn, därav ugnsavgiften, och det tar ju tid att lämna ut pizzan och ta betalt därför måste man ta en utlämningsavgift.

Detta är då som en analogi på om man frågar efter pris på ett jobb och man får "det tar nog en två timmar och vi tar 500kr timmen".
Hur ska man utifrån det fatta att det är två timmar på plats man menar, det tillkommer en timme körning och materialanskaffning, tiden var för två gubbar, priset är utan moms, servicebil tillkommer.

• Gilla
yoaqim och 6 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:

Var det inte exakt det som var trådstarten? Om vi följer analogin; ”Finns det bilmekaniker som enbart lagar bilar och inte känner behov av att sälja delar?”
Om Schneider hade egna installatörer förstår alla att de inte befattar sig med komponenter av andra fabrikat, men står det ”verkstad” hoppades TS på något mer öppet sinne.

Till TS: hantverkarna finns allt men är nog sällsynta.

• Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Exakt det jag skrev =) Volvo vill inte ta i annat än sina egna grejer i stan här. Men den ackrediterade verkstan på macken här gör det gärna för timpeng. Förutsatt att du inte köpt billigaste delen som inte passar rakt på.

Jag har lämnat in för hjullager någon gång och det har inte varit bekymmer. Men då kom jag med spindeln och inte bilen så de bara pressade.

Skillnaden mellan de stora volvo och lilla macken är att volvo har bara montörer och macken har mekaniker (inte alla då) som faktiskt lagar om det går.
Absolut skitsnack, de som du kallar montörer är mer utbildade än ”grabbarna” på macken. Vi vet dessutom vad som kan gå fel om du ”lagar” fel sak på ”fel” sätt!!! Rent sagt idiotiskt att reparera något som kommer gå sönder om en månad eller två och sen ha mage att ta betalt för det. Vi riktiga mekaniker (och då menar jag proffesionellt utbildade mekaniker, utbildade av de företag som faktiskt byggde din bil) vet när vi kan reparera din bil och när något MÅSTE bytas. Sen får folk självklart vad dom betalar för... Det handlar om säkerhet, och en riktig mekaniker tänker inte på pengar utan din säkerhet som bilägare.

• Älska
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
T
W WestPete skrev:
Var det inte exakt det som var trådstarten? Om vi följer analogin; ”Finns det bilmekaniker som enbart lagar bilar och inte känner behov av att sälja delar?”
Om Schneider hade egna installatörer förstår alla att de inte befattar sig med komponenter av andra fabrikat, men står det ”verkstad” hoppades TS på något mer öppet sinne.

Tror inte det spelar roll om du går till Mekonomen eller Meca. Tar du med bildelar från Biltema så hjälper dom dig inte heller i första taget (ingen regel utan undantag).

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
T
W WestPete skrev:

Doktorn då, hen är ju inte en märkesverkstad? Tror du denne skulle känna att det är nice jobb att utföra?

S Stego1 skrev:
Nej, dom byter man själv
Man kan också be verkstad byta från vinter/sommar -däck.. Måste inte köpa via dem..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tror att den här tråden just dog ut. Ber TS om ursäkt att det spårade ur som det gjorde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.