L larsson r skrev:
Har du tänkt på att som en fullutbildad elektriker har längre studietid å lärlingstid än en advokat
ja... jag har missat helt att man kunde välja ”Advokat-programmet” på gymnasiet.

• Gilla
  • Haha
jbr och 8 till
  • Laddar…
T
K Krillehus skrev:
ja... jag har missat helt att man kunde välja ”Advokat-programmet” på gymnasiet.
Vad menar du nu?

K Krillehus skrev:
Först juridiska sen kan du söka in till advokat

Oavsett så är hantverkare kassa på att ta vettigt betalt , timpengen skulle börja på tusenlappen

• Gilla
  • Haha
Fd-röris och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L larsson r skrev:
Oavsett så är hantverkare kassa på att ta vettigt betalt , timpengen skulle börja på tusenlappen
Varför?
Man går runt rätt OK med 450:- + moms och 80% debiterbar beläggning.

• Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
T
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför?
Man går runt rätt OK med 450:- + moms och 80% debiterbar beläggning.
Är du ensam företagare?

L larsson r skrev:
Jag stödjer det till 100%. Jag är för fri prissättning. Då vet man vad man betalar för och sedan får man välja själv om man vill betala 1000kr/timme för jobbet eller inte.

Men branschpraxis är snarare att man tar ut 600 kr i timmen för jobbet och gömmer motsvarade 1000kr i olika dolda materialpåslag. Det är det jag inte gillar.

• Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Materialet ingår ju inte i erat upplägg utan kommer utöver, tar ni in en reparatör för era maskiner så ligger deras timpris på ca 1200 kronor i timmen
Hur kan då röris rättfärdiga 700kr utan material med knappt inget i investerings kostnad? Jag skyddar inte reparatörens timpenning heller, det är även de helt åt skogen överpris.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vad menar du nu?
att man jämför en gymnasieutbildning och ett år som lärling mot 4.5 års högskolestudier och 3 års arbete.

• Gilla
fatman och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TechChad skrev:
Vad skulle skv tycka om man vill ha rotavdrag men det inte finns något material? Tänker på en annan tråd där skatteverket kom in i tråden och sa att man måste ha resa med på fakturan. Annars blir det avdrag, gäller samma sak för material!!?

[länk]
De kan alltid fråga om varför det inte är material med. Men alla jobb innebär ju inte material.
Men resa till kunden lär vara svårt att inte ha.
Gör man jobbet åt kunden i sin egna verkstad så är det inte ROT-berättigat.

Jag som inte har bilersättning i normalfallet (bara om det är längre körning ifrån mitt normala arbetsområde) måste ju därför plötsligt plita in en bilersättning på fakturan så fort det blir ROT, lite konstigt och trist.
Jag har fått en berättelse från en annan hantverkare som inte heller brukar ha bilersättning och vilken otrolig lång resa det var att bråka genom den ROT-ersättningen genom Skatteverket, han lyckades till sist, men hade säkert lagt ner 5 timmar i skriftväxling och telefonsamtal innan de motvilligt godkände det.
Efter det började han också lägga på resa på ROT-fakturorna.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TechChad skrev:
Är du ensam företagare?
Japp.
OK, jag håller med att då är det lättare att få lönsamhet med blygsammare timpenning än om det är en stor ineffektiv organisation som också ska dras runt med timpenningen, typ Assemblin, Bravida m.fl.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T
Vad skönt det vore om staten reglerade alla lönser då skulle det intw blir så mkt gnäll på lata hantverkare här i forumet!

Mikael_L
T TechChad skrev:
Vad skönt det vore om staten reglerade alla lönser då skulle det intw blir så mkt gnäll på lata hantverkare här i forumet!
Det vore katastrof. Då skulle dåliga inte rensa ut sig själva.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Har du tänkt på att som en fullutbildad elektriker har längre studietid å lärlingstid än en advokat
8 år efter gymnasium?

• Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.