apotekarnes
Henrik Nordlander skrev:
Finns inte ett vvs företag i vårt avlånga land som skulle överleva om man bara fakturera tid. Dem som överlever på bara tiden, tar antingen inte ut någon lön, saltar timmarna eller har betydligt högre tim peng
Du fattar ju inte poängen här! Varför inte ta ut en skälig timlön istället. Branschen skulle fortfarande dra in sina pengar, men vi skulle få en riktig konkurrensmarknad där duktiga hantverkare skulle bli betydligt mer eftertraktade än de är idag.

• Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
nej det är skitsnack. De vill tjäna 20.000 kr i påslag på din värmepanna och 100% påslag på materialet
De vill tjäna pengar helt enkelt, ju mer desto bättre, är det dåligt då menar du eller är det dåligt bara för att det är du som får betala? Om det finns andra jobb där de kan tjäna de pengarna varför ska de ta ett jobb som är sämre betalt, hade du gjort det? Visst kan det tyckas omoraliskt men vem kan klandra dem, jag jobbar inte åt någon för att vara snäll utan för att tjäna pengar. Marknaden bestämmer priset och är det dålig tillgång så är detta resultatet. Frågor på det?

• Gilla
Hefatrooper och 2 till
  • Laddar…
G Grumsgrums skrev:
Obalans går visst att reklamera!! Det kan vara fabrikationsfel på däck också!!
Ja, men då är det inte obalans i däcket du reklamerar för, då är det som du säger riktiga fabrikationsfel.

Ps. Det är (i princip) ALLTID obalans i däck eftersom det är i princip omöjligt att få materialet I jämvikt runtom hela däcket. Sen är det likadant med fälgarna, de är "aldrig" helt balanserade dem heller (om du inte köper specialtillverkade superdyra ex racingfälgar, men nu är det knappast det som diskuteras här) DS.

P
apotekarnes apotekarnes skrev:
Du fattar ju inte poängen här! Varför inte ta ut en skälig timlön istället. Branschen skulle fortfarande dra in sina pengar, men vi skulle få en riktig konkurrensmarknad där duktiga hantverkare skulle bli betydligt mer eftertraktade än de är idag.
Finns hur mycket jobb som helst. Är inte ett dugg orolig. Väljer självklart upplägget där man tjänar mest pengar.
Varför skulle man inte.

• Gilla
Mr.Vain och 1 till
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Att förhandla innan funkar inte alltid heller tyvärr. Sist hade jag ett muntligt pris på X kr från den lokala rör-böjaren. Jag bad om ett muntligt pris för att veta om jag skulle tacka ja eller inte till att de skulle få göra jobbet.

Fakturan var på 2 gånger X. Hantverkaren kom med massa dåliga förklaringar att det muntliga priset bara var för arbete och det extra var för material men inte ens det höll då arbetskostnaden var hälften av X före rot. Har inget förtroende för den firman längre och rekommenderar dem inte till någon som frågar utan snarare säger till bekanta att undvika dem.

Så kanske man inte skall förhandla muntligt utan skriftligt har jag lärt mig av detta. Har jag gett ett muntligt pris så håller jag det. Utgår ifrån att andra gör samma mot mig. Men uppenbarligen gäller det inte alla.

Jag vet att Stockholm är dyrare än resten av landet när det gäller omkostnader. Men det ger ju inte automatiskt rätten att ta vilka priser som helst. Ge ett realistiskt tim pris, lägg in parkerings kostnader i framkörnings avgift. Prissätt material med 20-30% påslag på de priser som kunden lätt kan googla på nätet. Då har man en mer rättvis prissättning.
Tråkigt att du känt dig lurad. Jag tror din tanke på ett skriftligt avtal är rätt vägg att gå. Jag tjatar om detta i vart och varannat inlägg. Läs på lite. Prata med vänner och bekanta. Använd gärna Hantverksformuläret vi beställning. Fråga vart arbetstiden börjar och slutar. Särskilt om du förväntar dig att arbetet börjar och slutar vid tröskeln.
Avtala även om Rotavdrag ska användas eller inte.
Vill företaget inte gå med på ett skriftligt avtal. Ring vidare.

Nu till en svårare nöt. Pris på material. Precis som det framkommit med all önskvärt tydlighet så använder olika företag och branscher olika grossistprislistor. Självklart skall man som ärligt företagare använda sig av självkostnadsprincipen. Dvs. Inköpspris x påslag %.
Men detta fungerar INTE och jag har ingen lösning eller förslag. HÄR måste nog lagstiftaren in och hjälpa till. Men det är nog knepigt för dom också.

Jag är själv entreprenör inom bygg. Vi arbetar ytterst sällan med löpande arbeten. Gör vi det har vi ett påslag på 10% på material och ue. Vårt material handlar vi vanligtvis på de större bygg grossisterna. Sen lägger vi som sagt på våra 10% och bif. Inköpsfaktura.
Ändå har det hänt att vi fått frågor och gliringar om materialet. ”Varför är ni så dyra på X när byggmax bara tar x kr/m”.

Inköpspriser skiljer sig åt även för oss. Precis som mellan Konsum och Ica.

”Prissätt material med 20-30% påslag på de priser som kunden lätt kan googla på nätet. Då har man en mer rättvis prissättning”.
Ingen dum idé men jag tror det skulle bli svårt att genomföra. Priserna skiljer sig mellan nätbutiker också. Sen har många nätbutiker betydligt lägre priser en entreprenören själv har från sina grossister.

Inom bygg finns olika kalkylsystem. I dessa system finns material priser inlagda. Många säger att inlagda priser är ett Sverige snitt, andra att det är Beijer byggs prislista som är grunden i dessa system.

Men en sak är säker. Slutsumman på fakturan kommer företagen kämpa för. Sen handlar det bara om att flytta runt kostnaden mellan de 3 vanligaste posterna arbetstid, material och servicebil.

• Gilla
KristoferA och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kunde nästan gissa det... Men vad menar du med de värsta?
Svårast att lura? I vägen för att de vill se och lära?

• Gilla
M3rLiN_74
  • Laddar…
K Kennethhellman skrev:
Du verkar hittat en röris med mycke tålamod...
???

Skumpe
M Mr.Vain skrev:
De vill tjäna pengar helt enkelt, ju mer desto bättre, är det dåligt då menar du eller är det dåligt bara för att det är du som får betala? Om det finns andra jobb där de kan tjäna de pengarna varför ska de ta ett jobb som är sämre betalt, hade du gjort det? Visst kan det tyckas omoraliskt men vem kan klandra dem, jag jobbar inte åt någon för att vara snäll utan för att tjäna pengar. Marknaden bestämmer priset och är det dålig tillgång så är detta resultatet. Frågor på det?
Många marknader är reglerade på olika sätt för att undvika avarter och beteenden som allmänheten uppfattar som skadliga, otydliga eller omoraliska.

När det gäller den enskilda hantverkaren så är det svårt att begära något annat än att den ska vara transparent och ärlig mot kunden men den kan knappast beskyllas för att spela efter spelets regler.

Vad många ogillar däremot är hantverkare som inte är ärliga och transparenta utan istället försöker snacka bort kunden. Vad folk efterfrågar är en reglering av det här sjuka beteendet med materialpåslag.

Men jag håller med dig om att efterfrågan på hantverkare i Sverige i förhållande till tillgången har förskjutit maktbalansen något vansinnigt åt hantverkarnas fördel och detta har gett upphov till dessa sjuka fenomen.

Du kan nog vara lite mer ödmjuk i din framtoning också. Du krossar inte direkt några fördomar när det gäller hantverkare. Frågor på det?

• Gilla
DandrO och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag betvivlar att de lägger tid som inte direkt debiteras mig för att införskaffa materialet, oftast kollas det på plats, sedan körs det till grossist och handlas, allt på fakturerar tid.
Eventuell täckning för reklamation och fakturahantering har jag inget emot läggs på.

Hur många procent säger inget om man inte vet grundpriset. Och problemet var ju att man inte ens ville jobba utan att få debitera material, för annars går inte jobbet ihop
Det är väl klart att du kan räkna ut grundpriset om du vet hur många procent som läggs på?

Jag kan vända på frågan, hur många hantverkare debiterar för att lämna en offert?

Skumpe
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tråkigt att du känt dig lurad. Jag tror din tanke på ett skriftligt avtal är rätt vägg att gå. Jag tjatar om detta i vart och varannat inlägg. Läs på lite. Prata med vänner och bekanta. Använd gärna Hantverksformuläret vi beställning. Fråga vart arbetstiden börjar och slutar. Särskilt om du förväntar dig att arbetet börjar och slutar vid tröskeln.
Avtala även om Rotavdrag ska användas eller inte.
Vill företaget inte gå med på ett skriftligt avtal. Ring vidare.

Nu till en svårare nöt. Pris på material. Precis som det framkommit med all önskvärt tydlighet så använder olika företag och branscher olika grossistprislistor. Självklart skall man som ärligt företagare använda sig av självkostnadsprincipen. Dvs. Inköpspris x påslag %.
Men detta fungerar INTE och jag har ingen lösning eller förslag. HÄR måste nog lagstiftaren in och hjälpa till. Men det är nog knepigt för dom också.

Jag är själv entreprenör inom bygg. Vi arbetar ytterst sällan med löpande arbeten. Gör vi det har vi ett påslag på 10% på material och ue. Vårt material handlar vi vanligtvis på de större bygg grossisterna. Sen lägger vi som sagt på våra 10% och bif. Inköpsfaktura.
Ändå har det hänt att vi fått frågor och gliringar om materialet. ”Varför är ni så dyra på X när byggmax bara tar x kr/m”.

Inköpspriser skiljer sig åt även för oss. Precis som mellan Konsum och Ica.

”Prissätt material med 20-30% påslag på de priser som kunden lätt kan googla på nätet. Då har man en mer rättvis prissättning”.
Ingen dum idé men jag tror det skulle bli svårt att genomföra. Priserna skiljer sig mellan nätbutiker också. Sen har många nätbutiker betydligt lägre priser en entreprenören själv har från sina grossister.

Inom bygg finns olika kalkylsystem. I dessa system finns material priser inlagda. Många säger att inlagda priser är ett Sverige snitt, andra att det är Beijer byggs prislista som är grunden i dessa system.

Men en sak är säker. Slutsumman på fakturan kommer företagen kämpa för. Sen handlar det bara om att flytta runt kostnaden mellan de 3 vanligaste posterna arbetstid, material och servicebil.
Om priserna är mycket billigare på nätet, varför handlar du inte materialet där? Verkar dumt att betala mer i onödan. Eller är det någon slags välgörenhet?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Skumpe
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Det är väl klart att du kan räkna ut grundpriset om du vet hur många procent som läggs på?

Jag kan vända på frågan, hur många hantverkare debiterar för att lämna en offert?
Ge för fan inte hantverkarna fler idéer det räcker som det är.

• Gilla
Andreas.rekstad
  • Laddar…
apotekarnes
Henrik Nordlander skrev:
Finns hur mycket jobb som helst. Är inte ett dugg orolig. Väljer självklart upplägget där man tjänar mest pengar.
Varför skulle man inte.
Du fattar fortfarande inte! Öka timdebiteringen så att du når samma resultat. Varför är det så läskigt att ens tänka sig att jobba med nån slags transparens mot kunden?

• Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
B
D deas34 skrev:
Vi kör alltid samma timpenning oavsett, om det inte är jourdebitering.

vi försöker hålla oss till svenska kranar och tapwell då finns det mesta som kunden önskar. Men det händer att jag säger åt kunden att köpa Ikea blandare med då deras kvalite har blivit helt okej
Är du ett troll? Vilken riktig VVS montör råder en kund att köpa ikea blandare?
Intressant att veta vilken firma du jobbar på.

Skumpe Skumpe skrev:
Ge för fan inte hantverkarna fler idéer det räcker som det är.
Haha, poängen är ju att div påslag osv skall täcka sådana kostnader..

P
apotekarnes apotekarnes skrev:
Du fattar fortfarande inte! Öka timdebiteringen så att du når samma resultat. Varför är det så läskigt att ens tänka sig att jobba med nån slags transparens mot kunden?
De stör dig eller hur att jag inte har samma tankebana som du.

Sluta anlita istället o gör jobben själv så slipper du grubbla

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
safecracker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.