3 482 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Finns det riktigt bra induktionshällar?
Detta kanske blir en mer filosofisk fråga då tycke och smak skiljer mellan människor. För mig är en riktigt bra induktionshäll följande:
Tyst
Ger jämn värme över hela stora stekpannan (en önskan att kunna steka plättar).
Användarvänlig, plattans effekt kan regleras med endast 1 tryckning.
Bör kunna koka pastavatten lagom hårt på ett effektläge (hade en häll som på 8:an kokade för svagt och på 9:an stormkokade).
Sen är det inget mer, jag tänker att detta är ganska blygsamma krav.
Men min erfarenhet är att 9 av 10 hällar klarar inte alla fyra önskemål. Istället får jag en massa funktioner jag inte behöver, konstiga zoner med mera.
En Miele KM6328 för 16500kr kanske inte är mycket bättre än IKEA Högklassig för 6000kr?
Har du en bra induktionshäll?
Tyst
Ger jämn värme över hela stora stekpannan (en önskan att kunna steka plättar).
Användarvänlig, plattans effekt kan regleras med endast 1 tryckning.
Bör kunna koka pastavatten lagom hårt på ett effektläge (hade en häll som på 8:an kokade för svagt och på 9:an stormkokade).
Sen är det inget mer, jag tänker att detta är ganska blygsamma krav.
Men min erfarenhet är att 9 av 10 hällar klarar inte alla fyra önskemål. Istället får jag en massa funktioner jag inte behöver, konstiga zoner med mera.
En Miele KM6328 för 16500kr kanske inte är mycket bättre än IKEA Högklassig för 6000kr?
Har du en bra induktionshäll?
Det där är hopplöst, har haft både miele och Ikea och varit missnöjd framförallt med tutchknapparna.
Mielen höll till och med på att elda upp huset när den startade av att det låg en pizzakartong på. (Vaknade av brandvarnaren)
Nu har precis köpt en med riktiga knappar, för att testa om det funkar bättre.
Mielen höll till och med på att elda upp huset när den startade av att det låg en pizzakartong på. (Vaknade av brandvarnaren)
Nu har precis köpt en med riktiga knappar, för att testa om det funkar bättre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi köpte och satte in en IKEA-häll när vi byggde nytt år 2010.
Det var en billig variant, ca 3000 kr.
Och den fungerade utmärkt de tio år vi bodde där.
Snabbt på med värme, snabbt att reglera, och om man tog bort pannan/kastrullen slocknade den automatiskt.
Hel perfekt alltså
Nu har vi flyttat till en brf lägenhet med spis med induktionsplattor.
Så mycket sämre! Tar lång tid att bli varm och koka upp potatisarna långsam att reglera, och lätt att glömma en värmeplatta på.
Det var en billig variant, ca 3000 kr.
Och den fungerade utmärkt de tio år vi bodde där.
Snabbt på med värme, snabbt att reglera, och om man tog bort pannan/kastrullen slocknade den automatiskt.
Hel perfekt alltså
Nu har vi flyttat till en brf lägenhet med spis med induktionsplattor.
Så mycket sämre! Tar lång tid att bli varm och koka upp potatisarna långsam att reglera, och lätt att glömma en värmeplatta på.
Det är subjektivt och även beroende av kastruller/pannor.
Vi har en IKEA (AEG-tillverkad) sedan några år och det krävdes viss inkörningstid.
Låter enbart med boostfunktion men körs så sällan att det inte är något problem då funktion inte hinner värma kärlmaterialet.
Ett tryck är en definition, man sätter fingret på touchreglaget och drar det i sidled, vänster/höger, så det blir den nivå man önskar.
Ger jämn stekyta men uppvärmning panna måste göras med "inställd" 60-70% effekt annars hinner inte materialet bli jämnvarmt.
Så för oss uppfylls dina krav, men om de gör det för dig......
Vi har en IKEA (AEG-tillverkad) sedan några år och det krävdes viss inkörningstid.
Låter enbart med boostfunktion men körs så sällan att det inte är något problem då funktion inte hinner värma kärlmaterialet.
Ett tryck är en definition, man sätter fingret på touchreglaget och drar det i sidled, vänster/höger, så det blir den nivå man önskar.
Ger jämn stekyta men uppvärmning panna måste göras med "inställd" 60-70% effekt annars hinner inte materialet bli jämnvarmt.
Så för oss uppfylls dina krav, men om de gör det för dig......
Har en billigare Electrolux och den funkar prima utom just det där med jämn värme på 28 cm gjutjärnspanna. Lite svalare på en sida så är van att snurra pannan då och då. Störande men går att leva med. Kommer att göra stor undersökning den dag det är dags för ny.
Min E lux har väldigt bra funktion, men det har tagit tid att lära känna den.
Hörs när man drar på max för att koka upp, men inte mer än köksfläkten låter på 1an så det är ett icke problem för mig.
Värdelösa reglage på glaset, men även det en vana, man vill gärna likt en skärm dra med fingret, men det går ju lika bra att bara trycka längre upp på skalan.
Dålig kvalité på glaset.
Hörs när man drar på max för att koka upp, men inte mer än köksfläkten låter på 1an så det är ett icke problem för mig.
Värdelösa reglage på glaset, men även det en vana, man vill gärna likt en skärm dra med fingret, men det går ju lika bra att bara trycka längre upp på skalan.
Dålig kvalité på glaset.
Jag försöker göra den stora undersökningen men än så länge inte hittat en häll…nikasp skrev:
Så vad blev det till slut? Jo en Electrolux EIV634, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4835914
Och den verkar ha det mesta jag önskar mig. Bara timern som är störig och stänger av platta innan tiden gått ut.
Och den verkar ha det mesta jag önskar mig. Bara timern som är störig och stänger av platta innan tiden gått ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Klicka här för att svara
