Hej!

Jag är onödigt nördig när det gäller temperatur. Har en vanlig 100-200 kronors digital inne/ute-termometer i arbetsrummet. Den fungerar synbart bra, men jag stör mig på att den inte visar rätt.

Först står den på 7.2 grader. Sen hoppar den till 8.5. Sedan till 9.0. Och så håller den på så. Ibland med små hopp, ibland med större.

Finns det någon "jag är en man som passerat 40 och stör mig på helt onödiga grejer och känner nu att det är läge att eventuellt lägga onödigt mycket pengar på en pryl helt i onödan"-termometer som liksom visar RÄTT? 😅

• Haha
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Vilken precision vill du ha på själva mätningen?
1⁰, 0,5⁰, 0,1⁰, etc?

Vilken upplösning på det visade värdet?
1⁰, 0,5⁰, 0,1⁰, etc?

En dallasgivare kostar för 50 kr.
En PT100-givare kostar från 100kr.

Sen tillkommer elektronik för att omvandla signalen till en signal som kan visas på en display, det är i den elektroniken det mesta av precisionen och upplösningen sitter i, det är den som kostar.

Edit:
En PT100-givare, en omvandlare resistans->4-20 mA, ett nätaggregat, en display som visar gradtal men som har 4-20mA på ingången.
Kostar allt från typ 1000 kr till 10000 kr.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken precision vill du ha på själva mätningen?
1⁰, 0,5⁰, 0,1⁰, etc?

Vilken upplösning på det visade värdet?
1⁰, 0,5⁰, 0,1⁰, etc?

En dallasgivare kostar för 50 kr.
En PT100-givare kostar från 100kr.

Sen tillkommer elektronik för att omvandla signalen till en signal som kan visas på en display, det är i den elektroniken det mesta av precisionen och upplösningen sitter i, det är den som kostar.
Jag har ingen aning om vad dallasgivare och sånt är, jag vill bara ha en termometer som visar 6.7 när det är 6.7, och 6.8 när det är 6.8.

Har du länk till nåt bra? Tips på märke?

C ConnyN skrev:
Först står den på 7.2 grader. Sen hoppar den till 8.5. Sedan till 9.0. Och så håller den på så. Ibland med små hopp, ibland med större.
Hur vet du att den inte visar rätt då? Mäter man lufttemperaturen på en plats i ett rum med fönster och ytterväggar så kan den säkert variera flera grader beroende på tillfälliga luftrörelser.
En gammal hederlig "analog" termometer är så trög att man aldrig ser dessa förändringar, men en elektronisk termometer med liten/lätt känselkropp reagerar snabbare på förändringarna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Jag har ingen aning om vad dallasgivare och sånt är, jag vill bara ha en termometer som visar 6.7 när det är 6.7, och 6.8 när det är 6.8.

Har du länk till nåt bra? Tips på märke?
Du vill alltså att precisionen är typ 0,01⁰ och visningen är 0,1⁰.
Då lär du behöva betala typ 10 000 kr.
Sen behöver du skicka in utrustningen på kalibrering med jämna mellanrum, typ årligt, för flera tusen kr.

Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså att precisionen är typ 0,01⁰ och visningen är 0,1⁰.
Då lär du behöva betala typ 10 000 kr.
Sen behöver du skicka in utrustningen på kalibrering med jämna mellanrum, typ årligt, för flera tusen kr.
Det finns alltså inget mellanting mellan Julatermometern för hundra spänn och ett proffsinstrument för 10 000 kronor? Det var ju synd.

När man mäter temperatur finns inte rätt eller fel, det finns bara olika sätt att se på saken.
Är det lufttemperaturen? ska man ta hänsyn till vindens kyleffekt? Strålningsvärme, det känns ju ju olika varmt på solsidan jämfört med skuggsidan, men är det egentligen olika varmt? I väderstationerna brukar man tala om våttemperatur också...
Kvicksilvertermometrarna var ju stabila, eller hur?
Dels visade dom ju inga förvirrande decimaler, och dels hade dom en inbyggd tröghet som fick dom att verka stabilare, så det är mer illusion.
som jag ser saken så är de flesta digitala termometrar betydligt stabilare än den miljö dom sitter i, variationer på någon grad hit eller dit kan mycket väl bero på korsdrag eller solstrålning genom fönstret.
För länge sedan läste jag en debatt om hur man ska mäta temperaturen i ett kylskåp. Det kan verka enkelt, men icke...
Det bästa sättet ansågs vara att stoppa in givaren mitt i smörpaketet. Då fick man både stabila och användbara mätvärden.
Så enligt mitt sätt att se saken, vill man ha stabila värden så får man "öka den termiska massan" på givaren (stoppa ner den i ett vattenglas) och skydda den från strålningsvärme. Om det sen är nån grad fel hit eller dit, så är det ganska ointressant, eftersom det säkert är ett par grader skillnad var i rummet du mäter. Det som är det viktiga med mätningen är ju om det är varmare idag än det var igår, inte decimalerna.

Lite som Einstein påstods ha sagt " en man som har en klocka vet alltid tiden. En man som har två klockor kan aldrig vara riktigt säker"

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Den fungerar synbart bra, men jag stör mig på att den inte visar rätt.
Vet du vad som är rätt?
Håller med om att hoppningen är störande för en vanlig enkel digital termometer brukar vara väldigt stabila.

Sen om den visar 6,2 grader när det i verkligheten är 6,9 grader det bryr inte jag mig om.

C ConnyN skrev:
Det finns alltså inget mellanting mellan Julatermometern för hundra spänn och ett proffsinstrument för 10 000 kronor? Det var ju synd.
Det är klart att det finns. Men ska du ha en garanterad precision på +/- 0,05 grader så är det dom pengarna som gäller.

Precis som @useskriver så varierar temperaturen "stort" beroende på var i rummet du mäter.

Jag har ett termoelement "typ K" som jag har kopplad till en Fluke Honeywell 2020 calibrator, skrotade från arbetet eftersom de inte gick att justera in värderna exakt vid kalibrering.
Med den så ser jag temperaturvariationer bara jag flyttar proben en liten bit.

Framförallt gäller det att sätt mätaren på rätt ställe. Den ska sitta skyddad för vind och sol, i norrläge. Beroende på hur den mäter, så kan några termometerar påverkas av vind. Det är den troliga orsaken till att din termometer hoppar i värde. Innertermometern ska inte heller stå i ett fönster. Dels kan det vara dragigt, och/eller dåligt drevat. Det kan också sitta element under fönstret.
Jag har en trådlös termometer för ca 200kr. Mätaren för yttertemperaturen har jag satt under fönsterbläcket på ett fönster i norr. I rummet innanför är det golvvärme, varpå ingen värme innanför bör påverka. Själva enheten, med innertemperatur står på ett sidobord mitt i vardagsrummet.
Mitt råd är en lagom dyr trådlös termometer, som mäter på rätt ställen.

C ConnyN skrev:
Jo, det gör det, men då är precisionen typ 0,5⁰ och upplösningen typ 0,1⁰

Vi har flera LCD Temperature and Humidity Sensor (Sonoff SNZB-02D), när jag lade dom intill varandra så kunde spannet på temperaturvisningen vara ca 1,5⁰, luftfuktighetspannet varierade med typ 5-8٪.

Älskar ju forumvärlden. Ber om tips på bättre termetrar än Julas billiga, får en uppläxning med tekniska termer och rekommendation om terapi. 😆

Skämt åsido, tack för engagemanget. Har en plan nu - ska bygga en hylla utanför fönstret för utegivaren. Den får bo i ett smörpaket. 😁

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Fast du inledde ju faktiskt med att du var nördig när det gäller temperatur så då får du ju finna dig i att få de nördigaste svaren. 😉

• Gilla
claekm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.