599 läst ·
5 svar
599 läst
5 svar
Finns det pluggar som är 6x120?
Hej,
Ska sätter upp fasadsiffror och vill inte borra onödigt tjocka hål i fasaden, skruvarna behöver vara 120mm långa (ev. kan 100mm fungera).
Jag är på jakt efter 6mm tjocka pluggar, dvs 6x120. Men hittar bara 8mm och uppåt.
Fasaden är putsad tegel.
Var lite inne på spikplugg men de flesta jag hittar är för inomhus, samt att jag hellre skruvar än bankar pga rädd att fasadsiffran annars spricker (gjord i plast).
Några råd?
Ska sätter upp fasadsiffror och vill inte borra onödigt tjocka hål i fasaden, skruvarna behöver vara 120mm långa (ev. kan 100mm fungera).
Jag är på jakt efter 6mm tjocka pluggar, dvs 6x120. Men hittar bara 8mm och uppåt.
Fasaden är putsad tegel.
Var lite inne på spikplugg men de flesta jag hittar är för inomhus, samt att jag hellre skruvar än bankar pga rädd att fasadsiffran annars spricker (gjord i plast).
Några råd?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Bara dubbelkolla, vad är det för fasadsiffror du ska sätta upp? Det känns lite overkill med 120mm skruv. Eller hur tjockt är putslagret?
Bara så du inte bara går igenom du fasadteglet och bara hannar i luftspalten bakom. Är det vanliga enkla siffror så räcker nog typ Max 60mm skruv. Men det kanske är stora /tynga grejer
Bara så du inte bara går igenom du fasadteglet och bara hannar i luftspalten bakom. Är det vanliga enkla siffror så räcker nog typ Max 60mm skruv. Men det kanske är stora /tynga grejer
Hej, det är egentillverkade siffror i plast med belysning, 65cm höga, väger ca 700g styck.
Jag vill gärna ha dem med 4 cm distans från fasaden, så att de ser svävande ut.
Därför har jag räknat ut skruvlängden så här:
4 cm in i teglet, 2-3 cm puts, 4cm distans, 1 cm tjocklek på fasadsiffran (eftersom den är förstärkt runt skruvhålen).
Så plugg behöver vara 80mm lång och själva skruven ska vara längre, ca 120mm, pga distans och materialtjockleken.
4 cm in i teglet, 2-3 cm puts, 4cm distans, 1 cm tjocklek på fasadsiffran (eftersom den är förstärkt runt skruvhålen).
Så plugg behöver vara 80mm lång och själva skruven ska vara längre, ca 120mm, pga distans och materialtjockleken.
Snyggt! Då tror jag det räcker med typ 50mm plugg. Man köpa plugg och skruv styckvis/ lösvikt på tex hornbach/ bauhausR ravve007 skrev:Hej, det är egentillverkade siffror i plast med belysning, 65cm höga, väger ca 700g styck.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden