thomas33 skrev:
I min källare har de fäst dörrkarmarna i hålstenen genom att borra ett hål och sen slagit i en träplugg, innan de spikat fast karmarna. Huset byggt 1964 och fortfarande sitter dörrkarmarna stadigt fast.
Hänger inte helt med, de borrar hål i hålstenen, slår in plugg som är tillför trä? På det använder de inte skruv utan de spikar fast karmarna? Eller menar du att de slaget in trä i hålet och sen spikat fast karmen i detta trä som på något vis agerar plugg?

Som du skrev i sista meningen.
slaget in trä i hålet och sen spikat fast karmen i detta trä som på något vis agerar plugg.
Gör du så och skruvar in en skruv i träpluggen, kommer det att hålla.

Om det är så att jag bestämmer mig för att använda sprits och någon typ av cement(likartad den som redan finns där). Vad ska jag då välja? Förslag på modell och märke? Det är viktigt att det förenar sig med övrig miljö, d.v.s binder sig till hålstenen och putsen så att det inte spricker sen när man borrar angränsande hål.

Det är ett extra plus om påsen redan är färdig blandad, d.v.s det är bara till att tillsätta vatten utan att laborera med sand.

thomas33 skrev:
Som du skrev i sista meningen.
slaget in trä i hålet och sen spikat fast karmen i detta trä som på något vis agerar plugg.
Gör du så och skruvar in en skruv i träpluggen, kommer det att hålla.
Jo, jag har sett den konstruktionen sen tidigare och verkar hålla bra som du säger. Jag misstänker att jag kommer få spackla mer i källaren framöver och då är det bra att ha en given teknik för det istället för special lösningar. Så jag tänkte om jag hittar en bra lösning här för att fylla igen hålen hållbart och bra med behållen andning så kunde jag använda detta sen också vid andra lagningar, kanske trappa eller andra hål i väggarna.

Det är absolut inga problem att peta in husfix eller dylikt i sådana hål. Se bara till att det är rengjort ordentligt innan; tryckluft om du har, annars stick in ett sugrör och blås ordentligt, men se till att blunda om du gör det sistnämnda så du inte får något i ögonen!

Ta sedan en blomspruta eller liknande och spruta i hålet (med stråle, inte dusch) tills vattnet som kommer ut är helt klart; detta förvattnar även lagom så inte husfixen torkas ut för mycket.

Sen är det bara att blanda till husfix till konsistensen fuktig blomjord ungefär. Ta en mindre spackel med fix och håll upp framför hålet, och sedan en pinne eller baksidan av ett borr eller något annat i ca 8 mm och peta in. Fortsätt sedan att peta in mer fix och tryck till så du känner att det tar emot. Trycks fixen ut runt pinnen är pinnen för liten eller fixen för lös.

När kanske 20 mm kvarstår av hålet kan du ta spackeln och fylla igen och jämna till det sista; tryck även till med spackeln så det är komprimerat ordentligt.

Sen kommer du att kunna både borra och plugga på samma ställe och det håller troligen ännu bättre än om satt pluggen direkt i väggen...

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
ensamresande skrev:
Det är absolut inga problem att peta in husfix eller dylikt i sådana hål. Se bara till att det är rengjort ordentligt innan; tryckluft om du har, annars stick in ett sugrör och blås ordentligt, men se till att blunda om du gör det sistnämnda så du inte får något i ögonen!

Ta sedan en blomspruta eller liknande och spruta i hålet (med stråle, inte dusch) tills vattnet som kommer ut är helt klart; detta förvattnar även lagom så inte husfixen torkas ut för mycket.

Sen är det bara att blanda till husfix till konsistensen fuktig blomjord ungefär. Ta en mindre spackel med fix och håll upp framför hålet, och sedan en pinne eller baksidan av ett borr eller något annat i ca 8 mm och peta in. Fortsätt sedan att peta in mer fix och tryck till så du känner att det tar emot. Trycks fixen ut runt pinnen är pinnen för liten eller fixen för lös.

När kanske 20 mm kvarstår av hålet kan du ta spackeln och fylla igen och jämna till det sista; tryck även till med spackeln så det är komprimerat ordentligt.

Sen kommer du att kunna både borra och plugga på samma ställe och det håller troligen ännu bättre än om satt pluggen direkt i väggen...
Perfekt beskrivning! Tack, detta kör jag på. Det kommer ta lite tid men tid har jag så de e lika bra att få det rejält från början.

Finns det något särskilt man ska tänka på med husfix? särskilt märke? särkild blandning? Såg att Byggmax hade men det stod deras egna märke på det?

Andra gånger när jag försökt fylla betonghål med spackel(Beckers) så har det inte velat fastna riktigt utan istället följt med ut. Troligen så är ytan väldigt porös och lämnar ifrån sig sand lätt vilket gör att spackeln inte riktigt kan få fäste. Men det kanske hjälper om jag dammsugare eller blåser rent hålet.

Redigerat:
Om märke: det är säkert inget fel på Byggmax husfix. Annars säljs Cascos variant på exempelvis Bauhaus (och troligen Hornbach etc. med).

Om blandning: gör den som sagt inte för lös, då blir det svårt att få in och komprimera ordentligt i hålen. Som fuktig blomjord ungefär.

Om det har följt med ut tidigare så har hålet troligen inte varit helt rent så det inte har fäst. Det är svårt att dammsuga inne i ett hål men att blåsa med ett sugrör eller dylikt brukar gå bra. Glöm inte att spruta ordentligt med vatten i hålet med (tills det som rinner ut är helt klart), det är viktigt för att fixen ska fästa ordentligt och inte torka ut för fort.

ensamresande skrev:
Om märke: det är säkert inget fel på Byggmax husfix. Annars säljs Cascos variant på exempelvis Bauhaus (och troligen Hornbach etc. med).

Om blandning: gör den som sagt inte för lös, då blir det svårt att få in och komprimera ordentligt i hålen. Som fuktig blomjord ungefär.

Om det har följt med ut tidigare så har hålet troligen inte varit helt rent så det inte har fäst. Det är svårt att dammsuga inne i ett hål men att blåsa med ett sugrör eller dylikt brukar gå bra. Glöm inte att spruta ordentligt med vatten i hålet med (tills det som rinner ut är helt klart), det är viktigt för att fixen ska fästa ordentligt och inte torka ut för fort.
Okay, men om jag sprutar vatten inne i väggen tills vattnet rinner ut så kan det ju stå hur mycket vatten som helst där inne, det är hål sten. Bör väl räcka med att man blötar ner.

Kan man vara säker på att husfix verkligen andas och att det har samma funktion som betong(hålsten)\puts?

Jag förstår inte din oro för att det skall bli för tätt?
Du skall bara fylla nån knapp centimeters yta på ett par ställen och inte klä hela väggen med något. Därför är det aldrig några problem, vad du än använder.

Vid en andra titt på dina bilder; det ser ut som din vägg är av hålsten och inte massiv lättbetong/lättklinker, då kan du glömma vad jag skrev om att trycka in husfix eller dylikt. :(

Fischer har en produkt som heter Fill & Fix, också kallad flytande plugg, men en hylsa du sticker in i hålet och sedan en spruta med en slags expanderande epoxy. Inte billig (ca 200 kr vill jag minnas) men fungerar väldigt bra. Finns på Bauhaus (och troligen även Hornbach).

thomas33 skrev:
Jag förstår inte din oro för att det skall bli för tätt?
Du skall bara fylla nån knapp centimeters yta på ett par ställen och inte klä hela väggen med något. Därför är det aldrig några problem, vad du än använder.
De e inga problem att fylla 4 små hål med någon gegga som inte andas, problemet är när man fyller lite här och lite där i källare. Jag har redan fyllt i en del hål med vanlig spackel dessutom även jämnat till runt 2 fönster och detta gjordes innan jag fick reda på att man inte ska använda spackel i källare. Så min förhoppning nu är att hitta ett hållbart vis att spackla i källaren även framöver och även om det är små område så finns det risk att det i slutändan faktiskt ger en negativ effekt.

ensamresande skrev:
Vid en andra titt på dina bilder; det ser ut som din vägg är av hålsten och inte massiv lättbetong/lättklinker, då kan du glömma vad jag skrev om att trycka in husfix eller dylikt. :(

Fischer har en produkt som heter Fill & Fix, också kallad flytande plugg, men en hylsa du sticker in i hålet och sedan en spruta med en slags expanderande epoxy. Inte billig (ca 200 kr vill jag minnas) men fungerar väldigt bra. Finns på Bauhaus (och troligen även Hornbach).
Det stämmer bra, de e någon form av hålsten, kanske lättbetong som du säger. Det ska dock inte vara radon för det har vi mätt.

Varför skulle jag inte kunna använda husfix här? Min tanke från början var att använda någon form av spruta för att fylla upp inne i stenen(håligheterna) och därifrån jobba mig utåt tills man kan spackla på utsidan. D.v.s något liknande som du föreslog, varför kan man inte göra detta?

Fisher Fill & Fix har jag blivit tippsad om tidigare och det verkar vara en bra produkt men jag skulle väldigt gärna vilja hitta en hållbar lösning i längden. D.v.s behöver jag spackla mer i framtiden så kör jag på samma.

Om man skulle byta ut husfixet mot riktig betong/murbruk, skulle det hjälpa?

Problemet är inte fixen utan snarare hålrummet du behöver fylla ut. Har du någon uppfattning om hur stora hålen i stenarna är? Alltså rör det sig typ om ihåliga lecablock (få stora hål), eller mera håltegel (många små hål)?

ensamresande skrev:
Problemet är inte fixen utan snarare hålrummet du behöver fylla ut. Har du någon uppfattning om hur stora hålen i stenarna är? Alltså rör det sig typ om ihåliga lecablock (få stora hål), eller mera håltegel (många små hål)?
Jag får uppfattningen att det är få större hål när jag borrar. Jag känner när jag kommer igenom putsen och första delen av hulstenen, sen åker jag en ganska bra bit in till nästa vägg.

Men om man använder en pip så man kommer in en bit och sen puttar in så mycket fix man kan där så bör det fylla upp bra. Och även om det inte fyller ända ner till botten så bör det ändå kunna få god hållpunkt som håller när det sedan torkar.

Ankarmassa?

Du kommer dock aldrig någonsin att kunna få ut skruven igen, om du inte river väggen runt om. :rolleyes:

Kanske går att trycka i en tät plugg, låta det halvhärda och sedan skruva i skruven. Då borde du kunna skruva ur skruven vid behov senare. Om du har tur kanske det inte klämmer åt pluggen så fasligt hårt heller, så du kan kanske skruva i och ur hur du vill även om du låter det härda helt först...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.