10 168 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Finns det plugg eller måste jag fylla hålen?
Det låter som att det inte finns någon enkel lösning på detta utan jag måste fylla igen hålet och borra nya.
Då kommer följdfrågan, vad ska jag använda, huggan sa husfix, kan man köpa det i tub? Skulle behöva någon typ av spruta för att kunna fylla ut hålet helt. Och fungerar det även till källare?
Visst kan man köpa en säck betong och blanda själv men det blir väldigt svårt att få in full teckning inne i stenen.
Då kommer följdfrågan, vad ska jag använda, huggan sa husfix, kan man köpa det i tub? Skulle behöva någon typ av spruta för att kunna fylla ut hålet helt. Och fungerar det även till källare?
Visst kan man köpa en säck betong och blanda själv men det blir väldigt svårt att få in full teckning inne i stenen.
Jo, så har jag fyllt övriga hål i källaren men det kom till min vetskap att spackel i källare var inte alls bra, det andas inte. Istället ska man använda fix som man köper på påse. Så frågan är väl egentligen om detta finns att köpa på spruta? Eller hur man ska göra för att få in det i väggen på ett bra vis.Andy78 skrev:
Kan tillägga att det Beckers grov spackel som jag använt har krympt ganska mycket så man har fått spackla 3-4 gånger innan det blivit bra. Man kan då fråga sig hur bra det verkligen blir på insidan. Det bästa är nog att sätta något som inte krymper nämnvärt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
spackel fungerar som sagt inget bra som fyllnadsmaterial då det sjunker och spricker. Det gör inte sånt där fix eller gips som man blandar från påse. Finns i små konsumentförpackningar också, combifiller, gipsfiller och allt vad de nu heter.
Du behöver inte fylla hela hålet ända i botten, viktigast är ju att du får igen hålet och få det slätt (om nu det är viktigt? )
Du behöver inte fylla hela hålet ända i botten, viktigast är ju att du får igen hålet och få det slätt (om nu det är viktigt? )
Jo men jag skulle nog ändå vilja spruta in det med någon form av spruta så jag vet att det blir fyllt inne i väggen. Jag kommer ju att borra nya hål sen och då vill jag inte riskera att det spricker för att man inte fyllt tillräckligt.
Fishers cement på tub skulle nog passa i det här fallet, har inte provat själv men det låter bra.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Nja, hade jag kunnat använda samma hål hade det varit utmärkt men nu kan jag inte det så då måste de gamla fyllas igen. De nya hålet kan möjligen placeras någon cm i någon riktning men annars måste de vara ganska nära där hålen redan finns tyvärr. Detta gör det viktigt att fyllnaden som läggs i blir ett med befintlig betongblock och att det är minst lika hårt.Andy78 skrev:
Det där verkar riktigt nice men är det okay att använda polymer i källare? Tyvärr tror jag svaret är nejPeter2400 skrev:
Annars hade det varit fint med just en sådan tub, kanske som man kunde fylla själv men det verkar inte finnas. Att använda en sprits som man annars använder till mat tror jag blir mest kladd?
Troligen inte, har dock ju reda spacklat en del hål och även runt 2 fönster med spackel innan jag lärde mig att man endast skulle använda fix
Det hade varit fint om jag hittade en lösning där man kunde spruta in rätt typ av fyllnad som är så likt det som redan sitter där som möjligt inkl hållbarhet och andningsförmåga.
Som sagt, jag hade troligen kunnat köpa en sprits för mat av grövre typ och sen lagt fix/husfix i denna men förhoppningen var att det finns bättre/smidigare alternativ.
Det hade varit fint om jag hittade en lösning där man kunde spruta in rätt typ av fyllnad som är så likt det som redan sitter där som möjligt inkl hållbarhet och andningsförmåga.
Som sagt, jag hade troligen kunnat köpa en sprits för mat av grövre typ och sen lagt fix/husfix i denna men förhoppningen var att det finns bättre/smidigare alternativ.
Den här produkten då, ser ju till och med ut som dina hyllkonsoler,
https://m.youtube.com/watch?v=vIBRsM8Sdec
https://m.youtube.com/watch?v=vIBRsM8Sdec
Det där ser riktigt smidigt ut, man undrar såklart hur hållbart det verkligen blir. De verkar ju inte förrborra så man får anta att det är mjukt nog att bara skruva in skruven men då är också frågan hur bra det blir om man vill dra lite hårdare för att konsolen ska sitta in till väggen.Peter2400 skrev:
Kostar tydligen runt 200 kr så billigt är det inte, lite osäker på hur många hål det verkligen räcker till.
Ska man ändå ha skruv där så lär det ändå inte andas så på det viset borde det inte spela någon roll om det andas eller inte. Ska man däremot täcka igen hålen och borra nya på lite annan position så är det troligen onödigt dyrt.
Annars kan man ju köpa typ en sådan som denna :

50 kr där och sen då plus någon typ av husfix.
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
I min källare har de fäst dörrkarmarna i hålstenen genom att borra ett hål och sen slagit i en träplugg, innan de spikat fast karmarna. Huset byggt 1964 och fortfarande sitter dörrkarmarna stadigt fast.