Är det redan rostigt så borsta en med stålborste, blås av med tryckluft och dränk undersidan av bilen och alla hålrum med linolja, spruta gärna två gånger med nån vecka mellan. Försök pricka in en torrperiod på sommaren.
Är det en ny o-rostig bil är rostskyddmedel typ Dinitrol eller Mercasol bättre.
 
hsd
Fotografen Fotografen skrev:
Du Har FEL.
Mmm
Jag många andra
Bra att Du vet
 
jac jac skrev:
Jag kan inte särskilt mycket om rostskydd men detta måsta jag protestera mot. Citronsyra är citronsyra och fosforsyra är fosforsyra, ingendera är en komponent som ingår i den andra.

Det som de har gemensamt i detta sammanhanget är att de binder till de trevärda järnjonerna i rosten så att dessa kan lösas upp och tvättas bort. Det är också värt att notera att syrorna även fräter på det underliggande metalliska järnet när detta blir åtkomligt i samband med att rosten försvinner. Efter att rosten försvunnit måste därför all syra sköljas bort noggrannt och metallytan behöver behandlas med rostskydd snarast eftersom den nu är helt ren och väldigt utsatt för ny rostbildning.
Du har naturligtvis fullständigt rätt. Får väl skylla på att jag hade båda syrorna i tanken och bara hade ett bra rostskydd som mål. :)

Som du även riktigt nämner så bör ytan som behandlats mycket noga tvättas eller spolas med vatten efteråt. Vilket kanske talar för att citronsyra och fosforsyra mer lämpar sig för delar man kan lägga i citronsyrabad eller fosforsyrabad och skölja av efteråt.

Jag minns en burk med rostbortagningsmedel jag köpte för många år sedan. Den penslade jag på den rostiga (järnoxid) ytan och lät den verka någon timma. Då hade ett nytt ämne bildats som såg ut som en svart legering. Man riktigt såg hur rosten "frättes bort" och denna svarts legering i sin tur målade jag med vanlig kallgalv och sedan vanlig lack och någon rost bildades aldrig mer på denna yta.
Vill minnas att det var en gammal SAAB 96 (V4) eller 99 det hade bildats rost på precis under bakrutan där jag inte kunde komma åt med en sliprondell.
 
Gjorde en test igår när solen strålade som mest över Solen och vindarnas ö och kröp under bilen och testströk vänster och höger längsgående balkar med rå linolja. Frågan är nu bara hur lång tid det tar innan den råa linoljan torkar till? Resultatet än så länge ser i vart fall bra ut. Fördelen med rå linolja jämfört med andra rostskyddsmedel som ex Tectyl, Dinitrol osv är att den råa linoljan har en kraftig inträngande förmåga.

Får utvärdera detta några veckor och sedan stryka med vanligt rostskyddsmedel som bättre står emot grussprut.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Enbart linolja rostskyddar inte.
Fotografen Fotografen skrev:
Du Har FEL.
hsd hsd skrev:
Mmm
Jag många andra
Bra att Du vet
Jag bor landet där både mina husdjur springer och jag äter det jag själv odlar så jag försöker utnyttja det naturen ger och är så okonstlat som möjligt. Vad beträffar bilen och rostskydd rent allmänt har jag enbart hört positivt om just rostskyddsbehandling med rå linolja.

Får jag fråga - vad grundar du påståendet att rå linolja inte skyddar mot rostbildning? Bara nyfiken i största allmänhet.
 
MultiMan
hsd hsd skrev:
Enbart linolja rostskyddar inte.
Mina bilar och verktyg håller inte med.

För övrigt handlar jag här själv: http://www.gunnarshog.se/index.php?route=product/category&path=67_70

Edit: För att förtydliga så använder jag linolja till allt som redan har någon form av rost, där fungerar det absolut bäst. Redan rostiga bilar t ex. Stoppar rosten mycket effektivt antagligen eftersom syre förhindras att komma åt och det tränger in väldigt bra. Miljövänligt.

Om man är så lyckligt lottad att man har helt plåtrena ytor finns det effektivare och mer långvariga skydd.
 
Redigerat:
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Också viktigt att hålla isär rå resp kokt linolja. Den råa sägs ha bättre inträngningsförmåga (krypförmåga i smala spalter, porer etc), pga mindre molekyler än den kokta. Den råa torkar "aldrig".
Den kokta är den som används till linoljefärg. Den torkar.

Nackdelen med rå linolja är att den måste läggas på helst årligen eftersom den dunstar bort till stor del. Iaf om man har träfönster som enbart skyddas med rå linolja.
Underredstvätt är nog inte heller lämpligt...

Så efter ett tag när ingen överflödig rå linolja syns är det nog lämpligt att lägga på ett mer traditionellt underredsrostskydd.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Också viktigt att hålla isär rå resp kokt linolja. Den råa sägs ha bättre inträngningsförmåga (krypförmåga i smala spalter, porer etc), pga mindre molekyler än den kokta. Den råa torkar "aldrig".
Den kokta är den som används till linoljefärg. Den torkar.

Nackdelen med rå linolja är att den måste läggas på helst årligen eftersom den dunstar bort till stor del. Iaf om man har träfönster som enbart skyddas med rå linolja.
Underredstvätt är nog inte heller lämpligt...

Så efter ett tag när ingen överflödig rå linolja syns är det nog lämpligt att lägga på ett mer traditionellt underredsrostskydd.
Skillnaden mellan "rå" linolja och "kokt" linolja känner jag till. Och mycket riktigt som du säger så har rå linolja en mycket högre penetreringsförmåga än vad kokt linolja har. Min fundering är vad skillnaden mellan rå "varmpressad" och rå "kallpressad" är. Förstår naturligtvis att kallpressad är pressad i rumstemperatur medans den varmpressade är pressad i hög temperatur. Men är det någon skillnad ur penetreringsförmåga?

Här är lite info om just den olja jag köpt och provstrukit underredet med.

Decomax hemsida - rå linolja

Produktdatablad (pdf)

Säkerhetsdatablad (pdf)

Så frågan återstår vad skillnaden mellan rå "varmpressad" och rå "kallpressad" är?
 
Skillnaden på varmpressad och kallpressade handlar framför allt om kvalitet.
Gäller för alla vegetabiliska oljor. Det t.ex. bara "virgin" olivolja man vill ha på sin sallad. Kan inte detaljer men rå är det som kommer ut av sig själv s.a.s med bara press. Värmen är för att få ut mer av de kvarvarande resterna. Men då kommer det i gengäld med mer som egentligen inte hört till och även annan fördelning på fettsyrorna ger andra egenskaper, dvs. inte samma produkt som man egentligen ville ha. Gissningsvis mer trögflytande t.ex.
Varmpressad har man ingen anledning att köpa, det är bara ett sätt att producera billigare.

Jag skickar med en 5-litersdunk när min bil ska sprutas. Tror det brukar vara 1-2 L kvar.
Typ dessa, beroende på var det blir bäst pris på frakt osv.
https://www.byggfabriken.com/farg-o...product/410-105-linolja-kallpressad-ra-5-lit/
https://claessons.com/internetbutik/linoljor-terpentin/rå-linolja-kallpressad-normal
https://ottossonfarg.com/product/sv...MI2Z_Q5-qJ2wIVwqMYCh0_vgJ6EAQYASABEgI-jfD_BwE
 
R Räknenisse skrev:
Skillnaden på varmpressad och kallpressade handlar framför allt om kvalitet.
Gäller för alla vegetabiliska oljor. Det t.ex. bara "virgin" olivolja man vill ha på sin sallad. Kan inte detaljer men rå är det som kommer ut av sig själv s.a.s med bara press. Värmen är för att få ut mer av de kvarvarande resterna. Men då kommer det i gengäld med mer som egentligen inte hört till och även annan fördelning på fettsyrorna ger andra egenskaper, dvs. inte samma produkt som man egentligen ville ha. Gissningsvis mer trögflytande t.ex.
Varmpressad har man ingen anledning att köpa, det är bara ett sätt att producera billigare.
Tack för ditt utförliga svar. Det verkar ju väldigt logiskt om man tänker på ex pressning av olivolja som exempel att den kallpressade rimligen borde hålla högre kvalitet än den varmpressade.

Köpte en 1 liters flaska (enl bild nedan) av rå varmpressad för några månader sedan och har bara teststruket för hand och resultatet blev enl mig.mycket bra. Torkade på bara några dagar. Å andra sidan står bilen utomhus i solen där det är kanske 45 grader i solen. :D

linolja-decomax.png


R Räknenisse skrev:
Jag skickar med en 5-litersdunk när min bil ska sprutas. Tror det brukar vara 1-2 L kvar.
Typ dessa, beroende på var det blir bäst pris på frakt osv.
[länk]
[länk]
[länk]
Bra länkar - TACK!

Får jag fråga hur själv sprutningen går till? Fördelen med att spruta istället för att handstryka är naturligtvis att det går mycket fortare samt att du kommer åt på alla möjliga och omöjliga ställen där inte penseln kommer åt.
Nackdelen skulle vara att man får en linoljedimma som lägger sig över hela bilen - både lack och rutor - men det kan man säkert tvätta rent omg efter sprutningen med vanlig såpa och vatten. Men hur gör man med linoljedimman som lägger sig på ex bromsskivor och bromsbackar? Låsöppningar? Vore intressant att få reda på hur man får bort linolja på "icke önskvärda platser"?
 
hsd
SÅPA
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Får jag fråga hur själv sprutningen går till? Fördelen med att spruta istället för att handstryka är naturligtvis att det går mycket fortare samt att du kommer åt på alla möjliga och omöjliga ställen där inte penseln kommer åt.
Nackdelen skulle vara att man får en linoljedimma som lägger sig över hela bilen - både lack och rutor - men det kan man säkert tvätta rent omg efter sprutningen med vanlig såpa och vatten. Men hur gör man med linoljedimman som lägger sig på ex bromsskivor och bromsbackar? Låsöppningar? Vore intressant att få reda på hur man får bort linolja på "icke önskvärda platser"?
Det kan jag tyvärr inte svara så mycket om då jag bara lämnar bilen.
Torkar av lite nederst på tröskellådorna (tror jag det heter?) med papper, där är ändå inte lack. Tar bort tussarna i dörrhålen och torkar där ifall det läckt.
Har aldrig sett tecken på att det kommer något på andra ställen på bilen. Bromsar - ingen aning, men aldrig haft något problem? Dragkroksfästet penslar jag själv efteråt. Har alltid tänkt att det är för att han slutar där man inte längre kan styra riktningen så utsidan skyddas?
Den ska stå någon dag innan hämtning för att droppa av och stelna hyfsat. Sen kör jag långsamt där är det är grus en vecka eller två tills det hunnit hårdna bättre.
 
hsd hsd skrev:
Om Du vill hålla Dig till linolja så grunda först med en rostskyddsgrund
Våra gamla fönster har plåtvinklar i hörnen och där det inte är rostskyddat före linoljefärgen ser man att det finns rost vilket är helt naturligt eftersom linoljefärgen "andas"
Jag läste för flera år sedan om att rostskydda bilen med linolja och det var någon som testat på metallbitar och fått rost under linoljan
Nej inte måla före, linolja tränger för I rosten in i kärnplåten, men man bör göra det varje år.
 
Tomture61
Förr om åren sprutade man spillolja under bilen + körde efter detta på en dammig grusväg .
En procedur som måste göras om med jämna mellanrum .
Spillolja innehåller dock frätande syror .

Linolja på redan rostig plåt kanske är bra men när linoljan har oxiderat är det nog klokt att använda underredsmassa avsedd för bilar , tål stenskott / vattensprut mycket bättre än en tunn hinna av linolja .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.