11 111 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Finns det olika typer av rå linolja?
Sida 1 av 3
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Jag har köpt rå linolja av märket DecoMax som är tillverkad av AkzoNobel (Art nr 6022566) och jag undrar om det finns olika typer av rå linolja? Ska inte ha den till grundbas till färg utan måla med den ospädd på underredet till bilen. Har hört och läst att just rå linolja ska vara väldigt bra att stryka ett rostigt underrede på bilen med. Det optimala vore naturligtvis att sandblästra hela underredet först men det är av praktiska skäl inte möjligt utan jag tänkte bara tvätta underredet ordentligt första och sedan handmåla alt spruta underredet med rå linolja.
En följdfråga - fungerat ex en elektrisk färgspruta typ BOSCH Sprutpistol PFS 5000 E att spruta outspädd rå linolja med? Vad i så fall ska jag rengöra sprutan med efter avklarat verk?
En följdfråga - fungerat ex en elektrisk färgspruta typ BOSCH Sprutpistol PFS 5000 E att spruta outspädd rå linolja med? Vad i så fall ska jag rengöra sprutan med efter avklarat verk?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Det går väl lite olika åsikter om hur bra rå linolja är som rostskydd.hsd skrev:
I ett inlägg i Vi Bilägare skrivs är den metoden är överlägsen andra, traditionella metoder. "Linoljan tränger in i skrymslen bättre och ger ett bättre skydd."
En bilägare på mhcs.nu skriver att han har mycket god erfarenhet av rå linolja.
oilpress.com skriver att den är optimal. Förvisso kanske de är partiska eftersom de själva säljer linolja.,
Jag har nämligen en 18 år gammal Toyota Yaris Verso som jag köpte för 1 år sedan. Bilen har bara gått 8.000 mil och det finns inte ett mikrogram rostskyddsmedel under bilen. Så det finns inget rostskyddsmedel som kommer att "lösas upp" med linolja utan tanken är bara att förhindra att ytrosten på hela underredet inte ska sprida sig. Tänkte behålla bilen ett antal år.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
B-tema har ett rostskyddsmedel baserat på linolja, kanske enklare att använda,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsmedel-linoljebaserat-2000021462/
Vi har också haft en Yaris, har för mig att den också hade lite ytrost på underredet, men att det inte blev sämre med åren, lättare att låta det vara.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsmedel-linoljebaserat-2000021462/
Vi har också haft en Yaris, har för mig att den också hade lite ytrost på underredet, men att det inte blev sämre med åren, lättare att låta det vara.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Citronsyra innehåller ju fosforsyra som är de ur rostskyddssynpunkt verksamma beståndsdelen. Finns ju i alla sk "roststopp", "rostbort" och alla medel som säljs på marknaden idag för att ta BORT rost. Bl a SMEDENS ROSTBORTTAGARE.H hus520 skrev:
Helt riktigt kan man köpa koncentrerad fosforsyra (80%) och blanda med vatten till ca 20% och blanda i tapetklister för att få den lite tjockare. Köpte faktiskt 1 liter koncentrerad fosforsyra i vintras för att ha i beredskap. Vilket också beskrivs lite på ett inlägg hos Boxerville.se.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 147 inlägg
Om Du vill hålla Dig till linolja så grunda först med en rostskyddsgrund
Våra gamla fönster har plåtvinklar i hörnen och där det inte är rostskyddat före linoljefärgen ser man att det finns rost vilket är helt naturligt eftersom linoljefärgen "andas"
Jag läste för flera år sedan om att rostskydda bilen med linolja och det var någon som testat på metallbitar och fått rost under linoljan
Våra gamla fönster har plåtvinklar i hörnen och där det inte är rostskyddat före linoljefärgen ser man att det finns rost vilket är helt naturligt eftersom linoljefärgen "andas"
Jag läste för flera år sedan om att rostskydda bilen med linolja och det var någon som testat på metallbitar och fått rost under linoljan
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Huruvida man ska rostskydda ett rostigt underrede går väl åsikterna isär. Vissa påstår att självklart är det bättre att rostskydda för att inte rosten ska sprida sig. Andra påstår att det är sämre att stänga in rosten och låta den få härja fritt.Peter2400 skrev:
Problemet är att jag bor alldeles nere vid Kalmarsund (mindre än 50 meter - vid högvatten och höststormar mindre än 10 meter) så bilen blir ju ständigt utsatt för salt fuktig havsluft.
Det är för jävligt att en och samma ägare (Copenhagen Malmö Port) har kunnat missköta en bil så katastrofalt på 18 år. Sorry att jag hänger ut förra bilägaren.
Crc zinkspray ska vara bra också, då slipper man kladdet med olja,
https://riksbyggen.se/globalassets/...gister/fastighetsservice/RefDocs/0000BDA6.pdf
https://riksbyggen.se/globalassets/...gister/fastighetsservice/RefDocs/0000BDA6.pdf
behandlar mycket verktyg med rå linolja.
vissa har stått över ett år. och ingen rost än
vissa har stått över ett år. och ingen rost än
Jag kan inte särskilt mycket om rostskydd men detta måsta jag protestera mot. Citronsyra är citronsyra och fosforsyra är fosforsyra, ingendera är en komponent som ingår i den andra.elektronikfreak skrev:
Det som de har gemensamt i detta sammanhanget är att de binder till de trevärda järnjonerna i rosten så att dessa kan lösas upp och tvättas bort. Det är också värt att notera att syrorna även fräter på det underliggande metalliska järnet när detta blir åtkomligt i samband med att rosten försvinner. Efter att rosten försvunnit måste därför all syra sköljas bort noggrannt och metallytan behöver behandlas med rostskydd snarast eftersom den nu är helt ren och väldigt utsatt för ny rostbildning.
Glömde nämna att i verktygsforumet har man kommit fram till att Hessa kalkbort utspädd med vatten (a.k.a. Pysslargrogg) är billigaste sättet att få tag på fosforsyra för rostlösning. Den verkar ganska populär när det gäller att ta bort rost från verktyg, maskindelar, gjutjärnsbord osv.
Man får skilja på olika typer av rostbehandling. Poängen med (lin-)olja är att det har mycket god inträngning och därför fungerar förhållandevis bra för att förhindra fortsatt oxidation i en redan rostig yta. Andra typer av skydd lägger sig mer som en skyddande skal och då är det viktigt att ytan är metallren. Rostlösning (syra) hjälper till att få bort rosten från ytan men kommer inte att förhindra att ytan börjar oxidera igen.elektronikfreak skrev: