Har testat att elda pellets i IKEA bestickkorg i kaminen men det är inte roligt… svårt att tända och brinner sen så långsamt att jag inte riktigt upplever värmen även om jag så klart förstår att den kommer ut… sen är det ju ca 1600 kg så kommer ta år innan jag blir av med det den vägen…

Lägg den på vinden istället

F fribygg skrev:
Lägg den på vinden istället
Trots dess dåliga kvalitet är ju den störta delen fortfarande i form av pellets…. Undra om det är bra på vinden… inbillar mig att det blir lite väl kompakt att lägga på befintligt spån… nu är iaf spånet med åren ganska välpackat

Allan J Allan J skrev:
Trots dess dåliga kvalitet är ju den störta delen fortfarande i form av pellets…. Undra om det är bra på vinden… inbillar mig att det blir lite väl kompakt att lägga på befintligt spån… nu är iaf spånet med åren ganska välpackat
Kuttespån vore förståss bättre, men nog isolerar även smulig pellets (och du verkar ha ett gratis överskott)

• Gilla
Allan J
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte rekomendera sågspånseldning i en vanlig kamin, har du positiva erfarenheter av sådan förbränning?
Jag har rätt bra erfarenhet med det. Fungerar bra. Jag brukar lägga spånet i en tom mjölpåse, eller brödpåse.

Brukar lägga det på glöden, efter veden har brunnit ner.

Men på så vis skulle det tar väldigt länge, att eldar upp 2 pallar pellets-spån. Kanske flera år.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.