37 751 läst ·
72 svar
38k läst
72 svar
Finns det någon väg runt bygglovets byråkratidjungel?
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
harry73 skrev:
Ähum. Här är moderna exempel på svenska ler/halmhus,D dennis_f skrev:
som dessutom har fått arkitekturpris
http://www.gp.se/livsstil/bostad/hus-som-andas-bygger-man-av-lera-1.1118424
Visst, vill man vara PK kan man ju inleda alla sina uttalande med typ "jag menar såklart inte samtliga xxxx", men icke-PK-människor fattar att man såklart menar det.T Thomas_Blekinge skrev:
I övrigt vill jag påpåka inte ser någon som helst koppling mellan ursprung/etnicitet och hederlighet. Min poäng var att folk som står utanför samhället kan skita i regler utan att det får konsekvenser. Det kan inte medklass-"svenssons", oavsett ursprung/etnicitet.
Allt som normerna föreskriver som inte på något sätt påverkar grannarna. Och jag anser inte att färg/merial på tak och fasad påverkar grannar, förutom kanske i extrema fall typ självlysande grönt eller liknandeS Skärkarln skrev:
Inuti mitt hus har myndigheter definitivt ingen rätt att tala om för mig hur det skall se ut.
Utsidan handlar väl om att det i te får se ”för jävligt ut”, sen är det väl tyvärr så vissa tjänstemän är väl nitiskaA Adam F skrev:Allt som normerna föreskriver som inte på något sätt påverkar grannarna. Och jag anser inte att färg/merial på tak och fasad påverkar grannar, förutom kanske i extrema fall typ självlysande grönt eller liknande
Inuti mitt hus har myndigheter definitivt ingen rätt att tala om för mig hur det skall se ut.
Inuti huset handlar det väl om saker som brandskydd, skydd mot olyckor typ falla pga brist på räcken samt krav på att rörelse egräbsade personer skall komma in och ut.
Härligt annorlunda hus! ✌️Workingclasshero skrev:
Du har ett stort problem, problemet är att du inte vet vad du vill!
Tala om hur du vill bygga så lotsar vi dig genom det du tycker är svårt.
Vill du bygga med halm, då talar vi om hur du får lov.
Vill du bygga ett piratskepp, talar vi om hur du gör.
Vill du göra en sjö med husbåt i, talar vi om hur det går till med allt.
Sluta försök hitta ett sätt att kringgå reglerna, då de finns av ett visst syfte.
Jag tycker det är krångligt och suger med reglerna, men jag agerade och fick som jag ville![]()
Problemet med just hur det får se ut är att det är subjektivt. Jag utgår från att kommungubbarna har "tolkningsfrihet" när man beviljar tillstånd att bygga hus. Om alla människor vore schyssta och rimliga skulle det aldrig vara ett problem.S Skärkarln skrev:
Men nu är ju verkligheten en helt annan, runt om vårt avlånga land sitter det småpåvar, maktgalna, blinda för sin egen dumhet. Det bästa de vet är att sätta människor på plats och bestämma över andra.
Självklart finns det undantag. Men som regel verkar verkligheten vara en där människor med drömmar förgörs. (Jag utgår från vad jag läst och hört, så det är givetvis min egen uppfattning.)
Två frågor till alla ni som tycker byggregler och bygglov är tramsiga:
Hur högt hus skall grannen i söder få bygga på sin tomtgräns?
Hur fritt skall grannen närmast få göra sin egen avfallshantering, avloppshantering och eldning ?
Hur högt hus skall grannen i söder få bygga på sin tomtgräns?
Hur fritt skall grannen närmast få göra sin egen avfallshantering, avloppshantering och eldning ?