8 090 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Finns det någon tumregel för elementstorlek?
Hej. Bygger ett gästhus/atelje/musikrum lösvirke med reglar o panel.Golvyta ca 16 kvm. Två stora fasta fönster på tillsammans ca 4 kvm som vetter mot söder. Två små vent.fönster. ca 0,2 kvm var mot väst/öst. Fönstren är moderna,nya treglasfönster. Isolering 25 cm vägg/golv/tak. Takhöjd 2,2 m i bakre änden och 3,5 m i väggen med de stora fönstren. Tanken är att ha ett element under vardera av de fasta fönstren och ett element under ett av vent. fönstren som tillika sitter i en liten utbyggd förstuga med dörren.
Finns det någon tumregel för hur stor effekt som resp element behöver ha?
Finns det någon tumregel för hur stor effekt som resp element behöver ha?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här är några dimensioneringsguider.
Eftersom det är elementtillverkarna/-säljarna som står bakom
kan man nog utgå från att de inte underdimensionerar.
http://www.lviprodukter.se/komfort/effektberakning.htm
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
PS
Men varför inte en liten luft/luft-värmepump?
Blir nog lite dyrare förstås, och kanske inte passar i en musikstudio.
Eftersom det är elementtillverkarna/-säljarna som står bakom
kan man nog utgå från att de inte underdimensionerar.
http://www.lviprodukter.se/komfort/effektberakning.htm
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
PS
Men varför inte en liten luft/luft-värmepump?
Blir nog lite dyrare förstås, och kanske inte passar i en musikstudio.
Redigerat:
man bör kunna räkna med mellan 40 och 50W per M2 golvyta tycker jag med den isoleringen
så sätter du tex ett 400 w under det lilla fönstret och ett 800 under det stora så bör du ha gott om effekt i reserv
så sätter du tex ett 400 w under det lilla fönstret och ett 800 under det stora så bör du ha gott om effekt i reserv
Klicka här för att svara
