Lyckades bryta av skallen på ett insexverktyg storlek 4 inne i en insexskruv. Genom att prova med en ficklampas magnet vet jag att den del av insexen som sitter kvar på insexnyckeln är magnetisk, så jag tänker att en stark magnet skulle kunna få ut den kvarvarande insexnyckelbiten?

Någon som provat något sådant, och som dessutom vet var man hittar en stark spetsig magnet storlek insex 4?

--- Mats ---

Fyrans bit i en bitshållare med stark magnet?

Annars finns det riktigt starka magneter hos www.powermagnetshop.de

Tyvärr vet jag inte var man kan hitta en dito magnet. Spontant tanke: går det verkligen med en magnet, tar inte den väl så bra "grepp" i själva skruvskallen?

Kan du inte limma på något litet skaft på nyckelbiten med någon supergegga ala cyanakrylat eller liknande?

phl skrev:
Tyvärr vet jag inte var man kan hitta en dito magnet. Spontant tanke: går det verkligen med en magnet, tar inte den väl så bra "grepp" i själva skruvskallen?

Kan du inte limma på något litet skaft på nyckelbiten med någon supergegga ala cyanakrylat eller liknande?
Jo, jag har funderat på det. Men cyanlim har typiskt en mycket låg ytspänning och riskerar att limma fast den för alltid. Tror därför mer på epoxy om jag måste ta den vägen, men det är ett typiskt "one chans try". En magnet kan misslyckas, men inte hindra mig från nästa försök.

--- Mats ---

Epoxy är nog som du säger bättre. Kan du inte göra en liten strut av papper eller på något annat sätt försöka "täta" springan mellan nyckelbiten och skruven och därmed kanske få en "two chances try" i stället?

Jag förutsätter att du inte kan offra skruven, stämmer det?

phl skrev:
Jag förutsätter att du inte kan offra skruven, stämmer det?
Jag kan offra skruven, men inte gärna det den sitter i. Så jag kan borra ett litet hål i insexbiten och använda en utdragare. Dock, smala utdragare fungerar enligt min erfarenhet väldigt dåligt, och jag måste få till ett runt 3 mm hål i en 4 mm insexbit. Minsta miss så är insexuttaget i skruven förstört. Nästa steg skulle sedan bli att slipa ett smalt rakt spår i skruven och försöka skruva ut den, men jag vet att den sitter rätt hårt (så hårt att en insexbit går av när man spänner lite till, suck...) .

--- Mats ---

Kommer du åt så hade jag först försökt med polygrip/rörtång. Den senare kan man få ruskigt grepp med. Hade inte det fungerat hade jag nog slipat upp ett spår i skruvskallen med en Drummel.

phl skrev:
Kommer du åt så hade jag först försökt med polygrip/rörtång. Den senare kan man få ruskigt grepp med. Hade inte det fungerat hade jag nog slipat upp ett spår i skruvskallen med en Drummel.
Insexen har gått av mycket rent och fint, yttersta kanten sitter i höjd med insexskruven, möjligen en tiondels millimeter innanför. Mitten av insexen sitter kanske en halv millimeter längre in. Vare sig pincett eller elektroniktång klarar att greppa resterna, långt mindre dra ut dem.

--- Mats ---

En sak du kan prova är om du har en körnare eller liknande att slå på den biten som sitter fast. Det kan göra att den lossnar lättare, självklart inte för hårt.

Går delen som skruven sitter i att vända eller är du låst till det läge som skruven sitter?

frohike skrev:
En sak du kan prova är om du har en körnare eller liknande att slå på den biten som sitter fast. Det kan göra att den lossnar lättare, självklart inte för hårt.

Går delen som skruven sitter i att vända eller är du låst till det läge som skruven sitter?
Provat körnaren, tack för tipset, biten är ur. d^_^b

Nu skall jag alltså bara köpa en kvalitetsinsex istället för en till billig från Bauhaus... :rolleyes:

--- Mats ---

Lossnade nyckeln av slagen med körnaren eller sprack den och trillade ut i små bitar? När jag menade polygrip/rörtång så tänkte jag mig en icke-försänkt insexskalle där man greppade om hela skallen.

phl skrev:
Lossnade nyckeln av slagen med körnaren eller sprack den och trillade ut i små bitar? När jag menade polygrip/rörtång så tänkte jag mig en icke-försänkt insexskalle där man greppade om hela skallen.
Den bit som satt kvar inne i skruven lossnade snyggt och prydligt. Jag hade redan provat att banka lite försiktigt både på insexbiten, på skruven, och intill, i förhoppningen att den skulle lossa. Detta dock med en skruvmejsel, modell lite klenare.

Körnaren är stenhård och har en spets som gör att kraften kan sättas exakt i mitten, och om det inte var att biten blivit utmattad av allt motstånd den redan gjort, tror jag att skillnaden är just att körnaren ger en väldigt koncentrerad smäll på en enda punkt väligt exakt rakt ner mot botten av skruven (jag slog inte hårt, det vågade jag inte).

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.