Hej ....
Funderar på att hiva ut telia abb på telefonen och ersätta det med iptelefoni istället ..
Men vad ska man välja , har stadsnät i lgh (wexnet / bbb2 10/100 )...
Jobbarkompisen skaffade adamo iptelefoni , men oj vilket skräp , eko , brusigt ljud osv...
En kompis till kör Rix , inte heller bra säger han ...
Någon har erfarenheter vad som funkar bra ??
Det är det som ja är lite orolig för att välja fel lev ...

Anders

Vi har kört Tele2's bredbandstelefoni över ADSL (telia) ett tag nu och det fungerar över förväntan. Nån gång har telefonidosan "låst" sig, men efter en omstart har den fungerat klockrent.

Jag har kört Tele2 bredbandstelefoni sen juni. Det fungerar tillfredsställande (över 100 mbit fiber från bredbandsbolaget). Ett par gånger har samtal brutits/kvaliten blivit sunkig men i allmänhet funkar det OK.

Vi har Universal Telecom's ADSL och har sagt upp Telias abonnemang, flyttat numret
till Universals IP-telefoni över ADSL.

Samtalskvaliten är väl lite som att gå från fast tele till mobil.
Men alldeles duglig, det är inget man tänker på.

Har funkat alldeles utmärkt förutom att min router och/eller modemet för IP-tele
fått startats om nån gång, annars har det gått klockrent.

Värt att tänka på är hur mkt. du tankar data upp och ned.
Sjunker bandbredden för mkt. så kan du inte prata.

Vi har Rix och jag tycker det fungerar bra, inget eko och bra talkvalité.
Visst händer det då & då att det ligger nere eller att samtal bryts men jag tycker det är ganska sällan.
Jag har dock egen QoS i min Linux router för telefonin + att jag kör iLBC codec som är bandsnålt, optimerat för pakettapp etc. :)

Problemen med IP telefoni (låg samtalskvalitet, eko) beror inte på själva IP telefonin utan på de boxar som levereras med tjänsten! Dessa sk ATA-boxar omvandlar digital telefoni till gammaldags analog telefon som gör att man kan använda sina "vanliga"telefoner. ATA-boxen kan vara en separat enhet eller inbyggd i ADSL (eller kabel/fiber) router.
Vad man ska använda för att få bra kvatiet skall man satsa på riktiga IP-telefoner. Dessa är ganska sällsynta i detta land, men går att få tag i via t.ex. E-bay. Det finns några Gigaset-trådlösa telefoner med riktig IP-telefoni.

Generellt kan man inte använda sig av internetleverantörernas telefoni, för de ger inte ut login/lösen/serveradresser som behövs för att konfigurera telefonen.
Jag använder en fristående operatör som heter Cellip med gott resultat. Har hört talas om Phonso men har ingen egen erfarenhet. Samtalskvaliteten är ruskigt bra när samtalet går IP --> IP. När man ringer till en analog linje är det samma kvalitet som man är van vid med "Televerkets telefoner".

Jag har IP-telefoni från Alltele, sedan Alltele köpte boxers ADSL-kunder. Och det har gått från skit till bara kasst. Routern, som är en billig kombinerad router/telefoniburk från Inteno, hänger sig hyfsat ofta på ett sådant sätt att telefonin slutar fungera. Det märker man inte förrän man försöker ringa.

Jag hade tidigare IP-telefoni från Bahnhof då jag bodde i en lägenhet med fiber. De levererade en Cisco ATA, som fungerade felfritt.

IP-telefoni kan alltså vara okej, men om leverantören levererar en sopig konsumentrouter så kan den förstöra festen.

Schysst trådlyft :)

Vi kör med IP-telefoni från Affinity sedan ett år tillbaka och detta på en 4G uppkoppling. Det var lite strul i början med att vissa tonval inte fungerade men supporten kämpade ihärdigt och efter att vi fick en ny box efter knappt en vecka så har allt fungerat felfritt.

Absolut inga problem med samtalskvaliteten.

Har nyligen installerat tre andra abonnemang som används "professionellt" och har inte hört något från dem. Det brukar man ju göra om det inte funkar bra :)

matsuhlen skrev:
Generellt kan man inte använda sig av internetleverantörernas telefoni, för de ger inte ut login/lösen/serveradresser som behövs för att konfigurera telefonen.
Alltele ger faktiskt ut lösenorden.

pelpet skrev:
Alltele ger faktiskt ut lösenorden.
Det gör Bahnhof också.

linblekinge skrev:
Hej ....
Funderar på att hiva ut telia abb på telefonen och ersätta det med iptelefoni istället ..
Men vad ska man välja , har stadsnät i lgh (wexnet / bbb2 10/100 )...
Jobbarkompisen skaffade adamo iptelefoni , men oj vilket skräp , eko , brusigt ljud osv...
En kompis till kör Rix , inte heller bra säger han ...
Någon har erfarenheter vad som funkar bra ??
Det är det som ja är lite orolig för att välja fel lev ...

Anders
Varför ska du hiva ut den fasta telefonen?
Är det pris eller kvalite/pålitlighet som är viktigast?
Dom flesta jag känner väljer ge upp hemtelefonen helt till förmån för mobil, men det verkar inte vara ett alternativ för dig eller?

Peter2400 skrev:
Varför ska du hiva ut den fasta telefonen?
Är det pris eller kvalite/pålitlighet som är viktigast?
Dom flesta jag känner väljer ge upp hemtelefonen helt till förmån för mobil, men det verkar inte vara ett alternativ för dig eller?
2006 var telefonivanorna lite annorlunda än de är idag. Idag är det ju i princip gratis att ringa på mobilerna så var det inte för 10 år sen ;)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.