Hep Hep skrev:
Jag hittade den här filmen om en totalrenovering av en (nästan) likadan maskin. Där hade jag kunnat hitta en del svar innan jag terroriserade er. Fast nu kan jag ge tillbaka lite, för här kan den finnas en del idéer för andra än mig.

Jag som bara ville fixa en fjäder och en elkontakt. Nu fick jag plötsligt stor lust att polera bort rost och köpa en metallsvarv. Skit.

[media]
En gammal grön svarv för metall och trä, med en stor drivhjul, säljes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordstativ för borrmaskin med röd bas och en metallpelare på en träplattform mot en betonggolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack men nej tack till fler maskiner. Jag är faktiskt lite stolt över mig själv, som lyckades tacka nej till en bänkslip som stod bredvid borrmaskinen.

Nästan lika stolt över att borrmaskinen nu har en fungerande fjäder igen. Era tips ledde mig på rätt väg och videon visade hur det skulle göras.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det måste väl ändå vara en myt :thinking:
Det finns ingen behållare eller tank för oljan eller något annat oljan kan rinna bort från som inte bara går att ersätta med några nya droppar olja i kopparna.
Jo, det är det alldeles säkert. Nu när du säger så, och heller ingen här opponerat sig, så är jag också rätt säker på att det är just en myt. 😊Jag har själv inte plockat isär min eller tittat på någon film, men ska nog åtminstone göra det sista. Börjar med den du länkat till HEP. 👍
Jag kommer troligen behöva frakta min inom ett par månader, och kan jag göra det med den liggande, så är det ju mycket enklare.

Nu börjar det likna något. Jag fick ordning på fjädern, nu har den fått el, jag har smörjt som diverse googelsökningar beskrivit och öppnat huven utan att hitta något konstigt. Nu ska det bara byggas en stadig hylla någonstans och sedan är jag redo att borra. Eller inte riktigt - jag ska putsa och feja lite först.

Ett par filmer till er experter så att ni kan bedöma om den låter som den ska. Den andra filmen visar en tydlig mjukstart i snabbläget. Så har jag inte hört på andra borrmaskiner - är det den eftermonterade siemenslådan som fixat det.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild][bild]
Finns denna kvar

A Anders Kron skrev:
Finns denna kvar
Ingen aning, det är en bild på en blocket-annons

• Gilla
thundercat
  • Laddar…
Kul med trådarkeologi. Jag började läsa tråden från början och det tog ett bra tag innan jag fattade att det var min borrmaskin den handlade om…

• Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Hep Hep skrev:
Kul med trådarkeologi. Jag började läsa tråden från början och det tog ett bra tag innan jag fattade att det var min borrmaskin den handlade om…
När vi ändå är inne på ämnet din maskin så är jag nyfiken hur det funkar med ek-förhöjningen nu när du levt med den ett tag?

(Ligger dom stora metallborrarna oanvända kvar i lådan så kanske dom skulle göra mer nytta hemma hos mig 😉)

Tror inte borrarna är kvar, men jag kan leta lite. Ekklossen funkar kanon. Maskinen lika stabil som utan och den extra höjden är väldigt praktisk.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.