J jonaserik skrev:
Nu syns det dåligt,men en fläns på röret ca 15 cm bred och en på pumpen,för att fästa ihop med 4bultar. Är nog så att i flänsen på pumpen ett gängat hål och där sitter det en övergång till pumpen, som är gängad på den. Kan vara att pumpen är gängad direkt i flänsen och nu går det inte att se om det 40 eller 25 mm på pumpens gänga.Är det bara pumpen på plats och inte att den sitter ihop med tex en laddomat, så är det lätt att byta. Bara det s.k byggmåttet 180 eller 130mm på längden stämmer.
Mellan flänsarna sitter det en fiberpackning, som säkert måste bytas. Plockar du bort pumpen med flänsarna på, så mät avståndet så det blir lika, på längden av paketet, annars kan det spänna illa.
jo du har rätt pumpen är gängad i flläsen och om jag mins rätt så var byggmåttet 180 jag vet ju inte om dom bytte dom ser rätt nya ut flänsarna men om jag tänker rätt så tror jag det satt en stor grön halv siggar med fasta flänsar trefas där förut det är en gissning.

holmgrenlars holmgrenlars skrev:
jo du har rätt pumpen är gängad i flläsen och om jag mins rätt så var byggmåttet 180 jag vet ju inte om dom bytte dom ser rätt nya ut flänsarna men om jag tänker rätt så tror jag det satt en stor grön halv siggar med fasta flänsar trefas där förut det är en gissning.
Jepp då satt det nog en stor klump där och många var med flänsfattning. Dom riktigt gammla gröna med ett glas i änden så man kunde se om det var luft i pumpen och 3 fas var dom och ett motorskydd på väggen.Med dom nya nu så är dom 1-fasiga och bättre prestanda.
Nu har jag inte frågat, men varför ett byte.

J jonaserik skrev:
Jepp då satt det nog en stor klump där och många var med flänsfattning. Dom riktigt gammla gröna med ett glas i änden så man kunde se om det var luft i pumpen och 3 fas var dom och ett motorskydd på väggen.Med dom nya nu så är dom 1-fasiga och bättre prestanda.
Nu har jag inte frågat, men varför ett byte.
jo jag tror att jag måste byta för den till värme systemet från pannan den snurrar för skrumejsel men säkringen går ,och den till elpatronen den sitter ,fast den hade jag ändå tänkt att klara mej utan
men man ska ju int säga aldrig

jo jag tror att jag måste byta för den till värme systemet från pannan den snurrar för skrumejsel men säkringen går ,och den till elpatronen den sitter ,fast den hade jag ändå tänkt att klara mej utan
Blir då kanske att tappa ner systemet om det inte finns ventiler att stänga. Är det kallt på dina breddgrader nu eller. Tar inte många minuter att plocka bort den, mest för att tömma. Kan du komma åt att mäta den del del som är gängad i flänsen tro,annars får du mäta den delen som är närmast flänsen och tänka dig vad det kan vara, 40 eller 25. Bra att ha en i handen vid byte. Kanske köpa en av varje sort och lämna tillbaks den andra.

J jonaserik skrev:
Blir då kanske att tappa ner systemet om det inte finns ventiler att stänga. Är det kallt på dina breddgrader nu eller. Tar inte många minuter att plocka bort den, mest för att tömma. Kan du komma åt att mäta den del del som är gängad i flänsen tro,annars får du mäta den delen som är närmast flänsen och tänka dig vad det kan vara, 40 eller 25. Bra att ha en i handen vid byte. Kanske köpa en av varje sort och lämna tillbaks den andra.
Jo om det nu var bra det här, man ska hinna flytta och förlita på sig själv ventilerna har jag inte vågat prova så det kan nog bli en överraskning och är inte i huset just nu ,men tillbaka till den gängade delen så tror mer på 40 men vad trodde du om motorbyte?

Jo om det nu var bra det här, man ska hinna flytta och förlita på sig själv ventilerna har jag inte vågat prova så det kan nog bli en överraskning och är inte i huset just nu ,men tillbaka till den gängade delen så tror mer på 40 men vad trodde du om motorbyte?
HIttar du en som passar så varför inte, är inte precis någon högtecknologi det med pumpar.

J jonaserik skrev:
HIttar du en som passar så varför inte, är inte precis någon högtecknologi det med pumpar.
det hade varit bra att slippa bråka med flänsarna det är bara det men det fins ju andra fabrikat

J jonaserik skrev:
Jepp och det går bra 25/6 med ,bara att den är lite starkare och lyfter 6 meter i stället för 4 meter,Du kan köpa en hel wilo pump och sno drivsidan. Här finns en
[länk]

[länk]

[länk]
Tack å tack för all hjälp Lars👌
Återkommer när jag är där

Tack å tack för all hjälp Lars👌
Återkommer när jag är där
Hej igen kan man använda den här drivsidan till en Wilo skickar bild Lars

• Drivsida för pump, modell RS 25/60R-F, produktnummer 9821 med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen kan man använda den här drivsidan till en Wilo skickar bild Lars

Svårt att säga att säga då det är liksom olika årgångar på dom, impellerhuset kan vara lika, men ingen garanti. Ta kontakt med Wilo och fråga är nog bäst. Klart dom vill dyvla på dig en ny, för högt pris.

Hej igen det rör på sig, men jag undrar om du tänkte på det att sista bilden visar en pump av ett annat fabrikat och den har suttit på en sid monterad elpatron och jag har provat att köra och den går, men undrar om motor och hus passar ihop oavsett fabrikat, den är ju hemst lik Wilo tacksam för svar

• Blå och svart cirkulationspump placerad på ett bord, liknande en Wilo-pump, med oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämnför impellerhus och impeller och insticket på impellern, mät att som du kan mäta. Vekar det stämma så skruva ihop och prova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.