1 472 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Finns det badrumsfläkt som man kan stänga av vid behov?
Vad jag förstår har TS idag en passiv frånluftsventil i toan och ändå stillastående luft. Då är det ju bättre med en aktiv frånluftsfläkt som går på lågvarv hela tiden. Jag förutsätter att det är tanken att den ska lämnas påslagen när man lämnar stugan, så att den aktivt skapar ett flöde.E Emil Olofsson1 skrev:
Hej!E Emil Olofsson1 skrev:
Ursäkta min frånvaro. Ibland försvinner energin och orken.
Jag har alltså i det stora ”badrummet” en frånluftsventil med fläkt som bara går igång vid särskild fuktnivå, den har kallrasskydd. Den går alltså genom väggen. Jag har inga ”hål” i denna dörr, tänkte fixa det.
Sedan har jag en frånluftsventil i mitt andra ”badrum” och den går upp i taket, här tänkte jag installera badrumsfläkten Intellivent med kontinuerligt flöde under åtminstone de varma månaderna. Jag har ”hål” i dörren till detta badrum så att luften ska kunna flöda.
Jag har även en köksfläkt, vet inte hur/om den påverkar läget…?
Jag fick rekommendationen av de som installerade kaminen och tilluftsventilerna att placera tilluftsventilen i det stora rummet i motsatt hörna som kaminen finns så att luften byts ut. Bör jag ändå installera en tilluftsventil intill kaminen?
Jag kanske ska tillägga att tanken är att bo där permanent.
Tack snälla för engagemanget så här långt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
mrsnhp skrev:
Tack, det stämmer att jag har ”hål” i dörren till det lilla badrummet. Ska fixa det även till det stora badrummet.mrsnhp skrev:
Tack för ditt svar ☺️ ah, ja det är viktigt att ha koll på så att den inte stängs av omedvetet, det var bra att du tog upp det. Man kanske kan placera strömbrytaren lite mer avsides, om det går och inte ser konstigt ut.mrsnhp skrev:
Jag minns att jag också undrade över något liknande (kommer inte ihåg vad) som var otydligt i både beskrivningen och manualen. Man har ju sett dumt konstruerad elektronik förr. Men den funkade precis som jag hoppades.
Vi har aldrig haft problem med styrningen, men självklart kan du ha strömbrytare också. Risken är bara att nån råkar stänga av fläkten med strömbrytaren när de ska släcka lampan och tänker inte på att slå på den igen. När vi hade en gammal strömbrytarstyrd fläkt blandade jag hela tiden ihop knapparna.
Det stämmer fint. ☺️ Tanken är dock att kunna bo där permanent.mrsnhp skrev:
Av egen erfarenhet när de gäller tilluft och kamin så vill du helst ha den så nära som möjligt. Den suger enorma mängder luft och har du den på andra sidan av rummet från ventilen kommer den dra kall luft över hela golvet under vinter vilket är väldigt obekvämt, min far har exakt det problemet då hans kamin står mitt i huset.
Har du kallrasskydd så hjälper inte hål i dörren, skyddet kommer hindra luft från att vandra fritt. Nu bor jag dock långt norr ut så vi har torrare luft och kanske inte samma problem men de fritidshus som alltid haft problem med dålig lukt har alltid haft får lite utgående eller att man stängt igen inkommande luft.
Sen har jag märkt på många nya tilluftsventiler så följer det med filter och de hindrar nästan all luft att flöda.
Har du kallrasskydd så hjälper inte hål i dörren, skyddet kommer hindra luft från att vandra fritt. Nu bor jag dock långt norr ut så vi har torrare luft och kanske inte samma problem men de fritidshus som alltid haft problem med dålig lukt har alltid haft får lite utgående eller att man stängt igen inkommande luft.
Sen har jag märkt på många nya tilluftsventiler så följer det med filter och de hindrar nästan all luft att flöda.
Jag förstår fortfarande inte hur du menar. Man har aktiv frånluft med fläkt i badrum och toa, passiva öppna tilluftsventiler i andra rum. Så länge det inte är helt tätt mellan dessa andra rum och toa/bardrum skapar fläktarna ett flöde genom huset från tilluft till frånluft. Om kallrasskyddet hindrar det flödet så har du monterat det bakvänt.E Emil Olofsson1 skrev:Har du kallrasskydd så hjälper inte hål i dörren, skyddet kommer hindra luft från att vandra fritt. Nu bor jag dock långt norr ut så vi har torrare luft och kanske inte samma problem men de fritidshus som alltid haft problem med dålig lukt har alltid haft får lite utgående eller att man stängt igen inkommande luft.
Sen har jag märkt på många nya tilluftsventiler så följer det med filter och de hindrar nästan all luft att flöda
Jag ser inte vitsen men en aktiv fläkt som går hela tiden om man bara dimensionerar luftdraget rätt. Just nu har hen bara en frånluftsventil då den med fläkt i badrummet har kallrasskydd, dvs den drar inte ut någon luft vid självdrag.mrsnhp skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur du menar. Man har aktiv frånluft med fläkt i badrum och toa, passiva öppna tilluftsventiler i andra rum. Så länge det inte är helt tätt mellan dessa andra rum och toa/bardrum skapar fläktarna ett flöde genom huset från tilluft till frånluft. Om kallrasskyddet hindrar det flödet så har du monterat det bakvänt.
Men visst, vill hen har en fläkt som går hela tiden är det upp till den personen. Har dock provat värmeflyttare och dylikt i fläktväg och av erfarenhet håller de inte mer än 2-3år pga av damm och dylikt som fastnar i dom.
Vi pratar inte om värmeflyttare, vi pratar om en badrumsfläkt som går på konstant lågvarv och som är gjord för att göra det. Vi har haft modellen som TS nämner i tre år nu och den visar inga tecken på att haverera.E Emil Olofsson1 skrev:Jag ser inte vitsen men en aktiv fläkt som går hela tiden om man bara dimensionerar luftdraget rätt. Just nu har hen bara en frånluftsventil då den med fläkt i badrummet har kallrasskydd, dvs den drar inte ut någon luft vid självdrag.
Men visst, vill hen har en fläkt som går hela tiden är det upp till den personen. Har dock provat värmeflyttare och dylikt i fläktväg och av erfarenhet håller de inte mer än 2-3år pga av damm och dylikt som fastnar i dom.
A AndersS skrev:Vårt fritidshus, fläkt i badrum som alltid går konstant på lågvarv och två brytare, en vanlig brytare om man vill slå av den och en återfjädrande för att manuellt öka hastighet, fläkten har även fuktsensor.
Alla rum har tilluftsventiler, det finns en solvärmepanel/Solarventi och en LLVP med elelement som backup.
Underhållsvärme på vintern.
Jag får helt enkelt avvakta och se hur det blir vid eldning, i värsta fall får jag lägga till en tilluftsventil vid kaminen. Jag undrade också över om det inte skulle dra kallt men enligt den personen skulle det inte bli något problem, så jag litade på honom. Jag får se hur det fungerar helt enkelt och lägga till vid behov.E Emil Olofsson1 skrev:Av egen erfarenhet när de gäller tilluft och kamin så vill du helst ha den så nära som möjligt. Den suger enorma mängder luft och har du den på andra sidan av rummet från ventilen kommer den dra kall luft över hela golvet under vinter vilket är väldigt obekvämt, min far har exakt det problemet då hans kamin står mitt i huset.
Jag har läst att man inte ska ha kallrasskydd när man har en frånluftsfläkt som sitter i taket, alltså när ventilen går genom vind och upp på taket, vet inte om det stämmer, men i så fall är den delen ute ur ekvationen tänker jag.
Ljudmässigt så har jag förstått det som att just den här frånluftsfläkten är extremt tyst, så det bör inte bli några ljud som stör, hoppas jag.E Emil Olofsson1 skrev:Jag ser inte vitsen men en aktiv fläkt som går hela tiden om man bara dimensionerar luftdraget rätt. Just nu har hen bara en frånluftsventil då den med fläkt i badrummet har kallrasskydd, dvs den drar inte ut någon luft vid självdrag.
Ja den är väldigt tyst. Vi har badrummet bredvid sovrummet och jag tänker oftast inte på fläkten när den är på lågvarv. Då är jag ändå ganska känslig för ljud. Jag drar ofta igen badrumsdörren för att värmen inte ska läcka ut (vi har elektrisk golvvärme i badrummet) och då hörs den inte alls.P Phlomis skrev:
Vår sitter också i taket och har inget kallrasskydd.
Har inget kallrasskydd på den fläkten vi har för frånluft. Det finns olika teorier men man får utgå från det hus man har och eget behov att ventilera, blir det inte riktigt bra kan man justera eller förändra. Och ibland måste man pröva sig fram, dvs det går inte i förväg avgöra vilket resultatet man får.P Phlomis skrev:
Nej, det är lite av ett experimenterande det hela. ☺️ Har du luft/luft-värmepump, eller hur värmer du/ni? Jag har funderat på att installera det lite senare. Ännu en faktor som kanske påverkar… 😵💫A AndersS skrev:Har inget kallrasskydd på den fläkten vi har för frånluft. Det finns olika teorier men man får utgå från det hus man har och eget behov att ventilera, blir det inte riktigt bra kan man justera eller förändra. Och ibland måste man pröva sig fram, dvs det går inte i förväg avgöra vilket resultatet man får.
Jag är också rätt så ljudkänslig, vill att det ska vara tyst. ☺️ Får jag passa på att fråga vilken uppvärmning du/ni har?mrsnhp skrev:
Ja den är väldigt tyst. Vi har badrummet bredvid sovrummet och jag tänker oftast inte på fläkten när den är på lågvarv. Då är jag ändå ganska känslig för ljud. Jag drar ofta igen badrumsdörren för att värmen inte ska läcka ut (vi har elektrisk golvvärme i badrummet) och då hörs den inte alls.
Vår sitter också i taket och har inget kallrasskydd.