Jag måste göra något åt väst-fasaden på mitt sommarhus som är mycket utsatt för solljus. Huset är byggt 1974. Fasaden består av spontade tryckimpregnerade bräder som är målade med röd cuprinolfärg. Nu har bräderna slagit sig och sponten är förstörd. Det är bara på en sida av huset som problemet uppstått, de andra sidorna är fortfarande OK, där skuggar berg och träd. Jag köpte huset 1996.
Vad skall jag göra, försöka få tag på brädor med samma profil eller byta till lockpanel? Det är ingen stor yta, ca 17 m2,
Jag har mätt upp profilens mått. Jag har letat på nätet men inte hittat något liknande. Och jag vet inte vad som finns bakom panelen.
Tacksam för förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skall jag göra, försöka få tag på brädor med samma profil eller byta till lockpanel? Det är ingen stor yta, ca 17 m2,
Jag har mätt upp profilens mått. Jag har letat på nätet men inte hittat något liknande. Och jag vet inte vad som finns bakom panelen.
Tacksam för förslag.
Du kan ju gör en sida denna sidan med lockpanel så kommer det att se väldigt likt utRotunda skrev:
Jag måste göra något åt väst-fasaden på mitt sommarhus som är mycket utsatt för solljus. Huset är byggt 1974. Fasaden består av spontade tryckimpregnerade bräder som är målade med röd cuprinolfärg. Nu har bräderna slagit sig och sponten är förstörd. Det är bara på en sida av huset som problemet uppstått, de andra sidorna är fortfarande OK, där skuggar berg och träd. Jag köpte huset 1996.
[bild]
[bild]
Tacksam för förslag.
spontat används ju inte som ytterpanel idag
Men vill du verkligen ha samma panel så är det ett utmärkt tillfälle att köpa en snickerimaskin så kan du göra panelbrädorna själv
En liknande panel iaf.
https://www.xlbygg.se/produkt/elingepanel-mellanstr-22x120x4200mm-g4-2-3/
Ett par drag med fräsen så blir det mer likt.
Kanske går att hitta med rätt mått
https://www.xlbygg.se/produkt/elingepanel-mellanstr-22x120x4200mm-g4-2-3/
Ett par drag med fräsen så blir det mer likt.
Kanske går att hitta med rätt mått
Klicka här för att svara