3 241 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
finns "branshregler" för anläggande grus uppfart - min regnade bort...
Hej
Bara sand tittar fram nu i min dyra 30 000 kr dyra anlagda uppfart med hårt packad finkornigt grus:
Jag anlade på min långa 75 m gräsmatta en uppfart/parkering med "finkornigt" grus som entreprenören packade hårt med sin maskin. I början var uppfarten "hårt packad" - hård på ytan. Just då dök annat
allvarligt upp - så jag kunde ej sätta mig in i branshcregler mm och ev reklamera.
Entreprenören har lagt sand under och gruslagre vart väl knappt 1 cm tjockt.
Resultat:
Bara sand tittar fram och gruset har skingrats så att tusentals ogräs tittar fram.
Vilka "braschregler" finns på hur tjockt gruset ska vara vid anläggande.
Just nu knappt 0.5 lager finkornigt gruslager kvar - där sand tittar fram så det blir
100 tals ogräs.
Tack på förhand!
Bara sand tittar fram nu i min dyra 30 000 kr dyra anlagda uppfart med hårt packad finkornigt grus:
Jag anlade på min långa 75 m gräsmatta en uppfart/parkering med "finkornigt" grus som entreprenören packade hårt med sin maskin. I början var uppfarten "hårt packad" - hård på ytan. Just då dök annat
allvarligt upp - så jag kunde ej sätta mig in i branshcregler mm och ev reklamera.
Entreprenören har lagt sand under och gruslagre vart väl knappt 1 cm tjockt.
Resultat:
Bara sand tittar fram och gruset har skingrats så att tusentals ogräs tittar fram.
Vilka "braschregler" finns på hur tjockt gruset ska vara vid anläggande.
Just nu knappt 0.5 lager finkornigt gruslager kvar - där sand tittar fram så det blir
100 tals ogräs.
Tack på förhand!
Ogräs kommer ju normalt uppifrån och med så tunt lager grus så slår de rot. Å andra sidan vill man inte ha tjockt med grus för då blir det som att pulsa fram i djup snö. Det känns som att det fattas markduk däremellan.
Det låter helt galet att lägga på lite sand och grus på en gräsmatta och tro att det blir en uppfart! Och dessutom betala 30' för eländet. Du har blivit lurad.
För en riktig och hållbar uppfart måste det grävas ur en bra bit och fyllas med rätt material. Kan inte alla stegen, men andra medlemmar svarar säkert.
För en riktig och hållbar uppfart måste det grävas ur en bra bit och fyllas med rätt material. Kan inte alla stegen, men andra medlemmar svarar säkert.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Måste grävas ut minst 20 cm ner, markduk och sen behövs ganska grovt i första lagret - typ 0-150 och sen minst ett lager 0-63. Tänk på att vägen helst ska ha dränering på en sida och ska saltas o vattnas efteråt med någon/några säckar vägsalt. Men är uppfarten 75 meter lång så blir det inte gratis...
Jag la ny uppfart med närapå BK1 bärighet ca 40-50cm djup o 25m lång o dräneringsrör på båda sidor - kostade ca 50.000. Materialet gick på ca 35.000
Jag la ny uppfart med närapå BK1 bärighet ca 40-50cm djup o 25m lång o dräneringsrör på båda sidor - kostade ca 50.000. Materialet gick på ca 35.000
Redigerat:
0-90 skulle jag säga räcker som förstärkningslager beroende på vad din mark består av. Sen 0-32 som bärlager och 0-16 som slitlager. detta bör inte vara mindre än 25cm totalt och ska packas med ganska tung padda (ej fruganD rob_t_j72 skrev:Måste grävas ut minst 20 cm ner, markduk och sen behövs ganska grovt i första lagret - typ 0-150 och sen minst ett lager 0-63. Tänk på att vägen helst ska ha dränering på en sida och ska saltas o vattnas efteråt med någon/några säckar vägsalt. Men är uppfarten 75 meter lång så blir det inte gratis...
Klicka här för att svara