Har nyligen köpt tomt. Gränsmarkeringar saknas.
Lantmäteriets karta beskriver tomtens gps-koordinater. Finns den någon app som kan hjälpa mig att hitta dessa koordinater?

S
Rjensen Rjensen skrev:
Har nyligen köpt tomt. Gränsmarkeringar saknas.
Lantmäteriets karta beskriver tomtens gps-koordinater. Finns den någon app som kan hjälpa mig att hitta dessa koordinater?
Har du Iphone så kan du använda den inbyggda appen Kompass.

• Gilla
Rjensen
  • Laddar…
Vet du helt säkert att det verkligen inte finns några gränsmarkeringar?
Lantmäteriet använder förvisso GPS, men med metodik med betydligt bättre precision och repeterbarhet än en vanlig mobil kan ge...

• Gilla
Rjensen och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du Iphone så kan du använda den inbyggda appen Kompass.
Tyvärr har jag Samsung.

Fairlane
Google Maps, skriv in koordinaterna så får du den på kartan.

Exempelvis så kan du klistra in 59.3270° N, 18.0700° E i sökfältet för att hitta Stockholms slott

• Gilla
Rjensen
  • Laddar…
Tänk bara på att en mobils GPS inte ger bättre positionsnoggrannhet än ca 5-10 m.

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Min tanke är att jag knappar in koordinaterna i den tänkta appen och därefter går ut på tomten och får appen att dirigera mobilen till Lantmäteriets koordinater. Efter att ha mätt träffpunkten från 3 olika håll borde jag ha hittat rätt .... men kanske gps har för stor felmarginal som skrevs i tidigare svar så får jag nog lägga ner min tanke.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Men OM det finns korrekta koordinater från LM så är det såpass "moderna" gränser att det borde finnas gränsmarkeringar också. Gå ut och leta. Köp ev. en enklare metallsökare.

• Gilla
Rjensen
  • Laddar…
Tror du har större framgång att titta på minkarta.lantmateriet.se med ortofoto och leta den vägen. Åtminstone om det finns några landmärken i närheten.

• Gilla
Rjensen
  • Laddar…
Gränsrören kan försvinna ner i marken, så hände för mig. Dock visste jag på ett ungefär och lyckades leta fram med en metalldetektor, när man väl hittat ett går det lättare hitta de andra då man kan mäta

GPS har väl en mätnogrannhet på åtskilliga tiotals kilometer nu för tiden. Den kan vi tacka Putin för. Därför finns det skäl att inte tro blint på den.

H heimlaga skrev:
GPS har väl en mätnogrannhet på åtskilliga tiotals kilometer nu för tiden. Den kan vi tacka Putin för. Därför finns det skäl att inte tro blint på den.
Man får kanske kolla vid flera olika tilfällen om man är på östkusten..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.