3 221 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Finna plats för handduken?
Hej,
Vi byggde vårt IKEA kök för ett par år sen och överlag blev det en bra planering, det finns dock en sak vi missade och det var handdukar. Såhär ser huvuddelen av köket ut : https://imgur.com/a/Ri3xGp1
Dörrhål finns på vänster och höger sida och sitter ca 10 cm från kakeln som ni kan se på denna bild : https://imgur.com/a/6Dqupba
För att lösa problemet snabbt satte vi en handdukshängare på den då enda möjliga platsen, d,v,s mitt emot ugnen där köket fortsätter på andra sidan dörrhålet. Redan från början var det uppenbart att detta kunde bli ett problem men vi tänkte att det kanske gick att hantera.
Nu funderar vi på att sätta en handduskkrok på väggen precis till vänster om diskhon, ca 80 cm upp från bänken. Tappeten i detta område har redan blivit hårt utsatt och kommer bli än mer utsatt för fläckar med en handduk i näromårdet. Den uppenbara lösningen på det är att bygga på kakeln dels ut till dörrhålet och upp 80 cm.
Som ni ser på bilderna så valde vi att sätta avlånga kakel på långsidan och korta kakel på kortsidorna. För att bygga ut med kort kakel behöver vi köpa en låda för 450 kr. Vi har däremot en hel del av den långa versionen så man skulle kunna riva ner den korta kakeln och sätta upp enbart långa kakel(på båda sidor), Är dock osäker på om de långa kakeln gör sig bra på sådan kort bit?
Ett alternativ är kanske att lacka tapeten med mattlack?
Jag är medveten om att det är mycket jobb och tankekraft bara för handdukar men är det ett dagligt störmoment så finns det energi till att försöka lösa det
Vi byggde vårt IKEA kök för ett par år sen och överlag blev det en bra planering, det finns dock en sak vi missade och det var handdukar. Såhär ser huvuddelen av köket ut : https://imgur.com/a/Ri3xGp1
Dörrhål finns på vänster och höger sida och sitter ca 10 cm från kakeln som ni kan se på denna bild : https://imgur.com/a/6Dqupba
För att lösa problemet snabbt satte vi en handdukshängare på den då enda möjliga platsen, d,v,s mitt emot ugnen där köket fortsätter på andra sidan dörrhålet. Redan från början var det uppenbart att detta kunde bli ett problem men vi tänkte att det kanske gick att hantera.
Nu funderar vi på att sätta en handduskkrok på väggen precis till vänster om diskhon, ca 80 cm upp från bänken. Tappeten i detta område har redan blivit hårt utsatt och kommer bli än mer utsatt för fläckar med en handduk i näromårdet. Den uppenbara lösningen på det är att bygga på kakeln dels ut till dörrhålet och upp 80 cm.
Som ni ser på bilderna så valde vi att sätta avlånga kakel på långsidan och korta kakel på kortsidorna. För att bygga ut med kort kakel behöver vi köpa en låda för 450 kr. Vi har däremot en hel del av den långa versionen så man skulle kunna riva ner den korta kakeln och sätta upp enbart långa kakel(på båda sidor), Är dock osäker på om de långa kakeln gör sig bra på sådan kort bit?
Ett alternativ är kanske att lacka tapeten med mattlack?
Jag är medveten om att det är mycket jobb och tankekraft bara för handdukar men är det ett dagligt störmoment så finns det energi till att försöka lösa det
Kapa de kakel ni har kvar till rätt längd. Då försvinner ju avfasningen på en sida, men sätter ni den kloss emot dörrkarmen kommer alla att tro att det skulle vara så. Faktum är att det skulle se konstigare ut med fasad kakel kloss mot karmen imho.
Annars — köp en dörrhängare och häng handdukarna på dörren.
Annars — köp en dörrhängare och häng handdukarna på dörren.
Om fastningen är den samma så kan man göra så ja, dock ska man bygga på höjden så kommer man behöva iallafall ett par av den korta modellen. Faktum är att vi faktiskt har 10-15 sådana över så det borde vara möjligt att lösa.ricebridge skrev:
Vad anser du annars om att blanda längder så som vi gjort här? Hade det kanske blivit bättre med samma långa längd även på sidorna?
Vi har en altandörr där som vi använder ganska mycket, risken är att hållaren och handduken kommer i vägen, kanske även kommer i kläm.ricebridge skrev:
Min ständiga regel, mitt dagliga mantra:S snowjim skrev:
Krångla inte till det.
Börjar ni riva dän kakel och blanda längder står det inte länge på förrän ni rivit upp resten också (tro mig). Och i vilket fall är det kapitalförstöring helt i onödan.
Jag tror inte på att blanda längder. Även av estetiska skäl.
Pardon my French och med all respekt och vänlighet. Men går det inte att lösa en så enkel och rent ut sagt futtig sak som att hänga upp en handduk utan att börja bryta upp väggarna, så är det nog dags att gilla läget och sänka perfektionskraven.
Lacka tapeten med lämplig klarlack eller fernissa, det är ingen dum idé alls. Eller sätt upp en plåt i samma stil som övrig plåt i köket. Eller en vit plastplatta i samma färg som kaklet. Eller något dito i samma färg som skåpsluckorna. Eller en tillsågad bit skåpslucka som köksleverantören kanske kan förmedla. Eller häng upp handduken på en lång krok eller stång som sticker ut en bit från väggen, så att den inte går emot.
Häng dock inte upp dig själv — på småsaker, alltså
Tack, det blir till att titta på att få bort de fläckar som finns på tapeten idag, går inte det så kanske vi får sätta dit nya remser där och sen köra ett par matt lack på det .
Man hade kunnat hänga handdukar på handtagen till lådorna men det är svårt att få till så att de inte knälar sig. Spisens handtag är mycket riktigt större och hade passat bra men det är andra sidan köket och precis mitt emot spisen har vi som sagt redan en handukshållare.
Angående kakeln så har vi redan idag blandad uppsättning, d.v.s korta bitar på kortsidorna och långa på långsidan. Vår uppfattning när vi byggde det var att det blev på tok för få plattor på sidorna. Antar att det är en smaksak, mycket möjligt att långa hade varit bättre men som ni sa så är det synd att riva upp det när det egentligen inte är något fel på det.
Man hade kunnat hänga handdukar på handtagen till lådorna men det är svårt att få till så att de inte knälar sig. Spisens handtag är mycket riktigt större och hade passat bra men det är andra sidan köket och precis mitt emot spisen har vi som sagt redan en handukshållare.
Angående kakeln så har vi redan idag blandad uppsättning, d.v.s korta bitar på kortsidorna och långa på långsidan. Vår uppfattning när vi byggde det var att det blev på tok för få plattor på sidorna. Antar att det är en smaksak, mycket möjligt att långa hade varit bättre men som ni sa så är det synd att riva upp det när det egentligen inte är något fel på det.
I vårt kök har vi en liten krok i undersidan av överskåpen nära väggen och precis bredvid kranen. Liten mindre handduk än vanlig kökshanduk. Den hänger därmed nära där man tvättar sig och att den är liten gör att man byter oftare vilket är bra ur hygiensynvinkel.
Vi valde att rengöra och lacka tapeten med halvblank lack, blev faktiskt riktigt bra. Visst kan man se att det är lackat om man tittar noga men inget som stör. Skulle man vilja ha mattare lack hade jag troligen ändå först kört med halvblank 2 lager och sen matt 2 lager. Matt lack är nämligen inte alls lika stark och när väggen börjar bli halvblank vet man att det är dags att lägga på ny lack.
Klicka här för att svara