33 884 läst ·
8 svar
34k läst
8 svar
Lackad tapet som stänkskydd?
Vi håller på att renovera köket och vill ha tapet istället för kakel. Tanken var från början att ha en glasskiva som stänkskydd men efter att ha pratat med glasfirman så kom vi fram till att glaset skulle behöva skarvas vilket vi inte vill.
Jag var idag inne och tittade på kakel och de sa att man kunde tapetsera precis som vi ville och sedan lacka tapeten med ett matt lack 3-4 gånger för att på så sätt skydda tapeten från vatten och fett.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta och kanske gjort på liknande sätt?
Jag var idag inne och tittade på kakel och de sa att man kunde tapetsera precis som vi ville och sedan lacka tapeten med ett matt lack 3-4 gånger för att på så sätt skydda tapeten från vatten och fett.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta och kanske gjort på liknande sätt?
Vi har gjort det, fast lite högre upp på väggen. Jag tror inte att det håller så länge mitt bakom spisen och vattenkranen om ni inte använder någon riktigt plastig tapet. Vi har vanlig papperstapet som är lackad, och vi har noterat att dett lätt blir små hål där fett och fukt kan tränga in.
Tack för svar.
Hur många gånger har ni lackat tapeten samt vad använde ni för lack? Kan vara bra att veta vi eventuella vidare diskussioner med färghandeln.
Jag gillar som sagt konceptet men man bör ju vara säker på att det blir bra. Annars får det bli kakel .
Hur många gånger har ni lackat tapeten samt vad använde ni för lack? Kan vara bra att veta vi eventuella vidare diskussioner med färghandeln.
Jag gillar som sagt konceptet men man bör ju vara säker på att det blir bra. Annars får det bli kakel .
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Vi har också lackad tapet som stänkskydd. Än så länge har vi lackat två lager med båtlack (tog den lacken vi hade), annars skulle jag rekommendera golvlack. Tapeten är av vinyl, men med ordentliga lager lack borde väl inte det spela någon roll. För oss har det iaf fungerat finfint, och när tid finnes skall ytterligare ett lager med lack påföras.
Har lackad tapet sedan 3 år tillbaka. Inga problem alls vid vare sig diskbänk eller spis. Lackade 3 lager med vanlig snickerilack på en "vanlig" tapet.
Ett tips är att prova om lacken påverkar tapeten innan du sätter upp den.
Ett tips är att prova om lacken påverkar tapeten innan du sätter upp den.
Jag använde också vanlig vattenburen snickerilack. Och som sagt, prova först på en lös bit tapet. Har man otur kan färgen i tapeten börja krypa av lacken. Vi är rätt slabbiga av oss i vårt kök, så om man är lite mer försiktig kanske det inte är något problem bakom diskbänk och spis heller. Har för mig att jag lackade två gånger.
Hejsan.
Vi hade våran tapet lackad med en matt lack. Tror de va en golv lack vi använde, den satt 7 år och inget problem alls innan vi byte ut för att förnya bara.
Vi fick en fläkt på vägen där vi lyckats slå i med något hårt då de gick hål in i gipset.
Jag la silikon längst ner mot bänkskiva efter jag lackat 4 gånger.
Så ända negativa jag kan komma på är att den är lätt att skada med hårda saker och lagar man inte så kommer man få in fett fläckar där.
Värt att tänka på är att tapeten kommer bli lite mörkare i färgen om vi ska använda samma tapet i övriga rummet.
Mvh Thomas
Vi hade våran tapet lackad med en matt lack. Tror de va en golv lack vi använde, den satt 7 år och inget problem alls innan vi byte ut för att förnya bara.
Vi fick en fläkt på vägen där vi lyckats slå i med något hårt då de gick hål in i gipset.
Jag la silikon längst ner mot bänkskiva efter jag lackat 4 gånger.
Så ända negativa jag kan komma på är att den är lätt att skada med hårda saker och lagar man inte så kommer man få in fett fläckar där.
Värt att tänka på är att tapeten kommer bli lite mörkare i färgen om vi ska använda samma tapet i övriga rummet.
Mvh Thomas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden