26 295 läst ·
40 svar
26k läst
40 svar
Fingeravtrycklås Habo Tribe
Hej igen Bullen.J jensbergbom skrev:
Nu har jag haft en ganska intensiv kontakt med teamet på Habo och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av hur seriöst de tog problemen. Det visade sig att min smartbox / lås hade en väldigt låg signalstyrka pga många Zigbeeprodukter i hemmet och det i sin tur drog igång en reset av låset stund om annan. Efter att ha bollat med olika saker med en kontakt hos Habo har jag nu ett 100% fungerande lås med smartkoppling och är mycket nöjd. Framförallt är jag galet imponerad av Habos service.
Lycka till ni andra!
Jag har tyvärr köpt ett Tribe 2 med smartbox för att kunna styra via telefonappen. Enbart låset funkar ganska bra, jag har bara blivit utelåst en gång. Men smartboxens funktion är katastrofalt dålig, och Habo-supporten säger att man måste ta bort alla andra ZigBee-prylar för att det skall funka.P Pettttter skrev:
Jag har haft samma problem som du, men har genom att laborera med smartboxens placering och skapat ett separat WiFi för boxen ett helt stabilt lås.M Matskarl21 skrev:
Vi har enormt många Zigbee-enheter i huset.
Mycket intressant information!J jensbergbom skrev:
Vilken version har du på mjukvaran i låset och i smartboxen?
Uppdateras batterispänningen som presenteras i appen regelbundet, utan omstart av smartboxen?
Har du provat att ansluta smartboxen med Ethernet-kabel istället för WiFi, och vad blev i så fall resultatet?
Här kommer data på box och lås. Vi har inte haft ett enda problem på väldigt länge.M Matskarl21 skrev:
Batterispänningen uppdateras men låset säger till när det är låg batterinivå när man läser upp det också, så den funktionen behöver jag inte riktigt.
Har inte anslutit till ethernet, finns inget behov och boxen hamnar för långt från låset. Nyckeln för oss var att hitta en plats där låset och boxen kommunicerade bra.
Hojta till om du har fler frågor
Jens
Tack för väldigt intressant information!
Mjukvaran i mitt lås är klart nyare än din, jag har "1.7.0.2070.rtm". Men man kan kanske inte vara säker på att ett högre nummer betyder nyare fw. Dessutom ser min skärmdump annorlunda ut, men jag har Android och du har kanske iPhone:
Jag har alltså klart högre RSSI än vad du har, och högre batterispänning. Ändå krånglar mitt lås men inte ditt🤔 Mitt lås tappar förbindelsen med smartboxen regelbundet, och förbindelsen återupprättas inte förrän jag har manövrerat låset rent fysiskt.
En annan konstig sak är att mitt lås tycks vara äldre än ditt om man ser till "Total run time" som i mitt fall är 943 dagar och i ditt fall bara 624 dagar, och ändå har jag nyare sw. Det kan bero på att jag fick min sw uppgraderad av en person från Habo när det visade sig att den sw som mitt lås hade vid leverans inte hade stöd för att kommunicera med smartboxen. Eller så är mitt lås så gammalt att hw inte funkar som den skall.
Har du någon ZigBee-pryl i närheten av låset? Jag har en ZigBee-dimmer ungefär 30 cm från låset.
Har du provat kabel istället för WiFi mellan router och smartbox?
Mjukvaran i mitt lås är klart nyare än din, jag har "1.7.0.2070.rtm". Men man kan kanske inte vara säker på att ett högre nummer betyder nyare fw. Dessutom ser min skärmdump annorlunda ut, men jag har Android och du har kanske iPhone:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har alltså klart högre RSSI än vad du har, och högre batterispänning. Ändå krånglar mitt lås men inte ditt🤔 Mitt lås tappar förbindelsen med smartboxen regelbundet, och förbindelsen återupprättas inte förrän jag har manövrerat låset rent fysiskt.
En annan konstig sak är att mitt lås tycks vara äldre än ditt om man ser till "Total run time" som i mitt fall är 943 dagar och i ditt fall bara 624 dagar, och ändå har jag nyare sw. Det kan bero på att jag fick min sw uppgraderad av en person från Habo när det visade sig att den sw som mitt lås hade vid leverans inte hade stöd för att kommunicera med smartboxen. Eller så är mitt lås så gammalt att hw inte funkar som den skall.
Har du någon ZigBee-pryl i närheten av låset? Jag har en ZigBee-dimmer ungefär 30 cm från låset.
Har du provat kabel istället för WiFi mellan router och smartbox?
Redigerat:
Firmware på mitt dörrlås är 1.70.0.2070.rtm. Det är smartboxen som har 1.4.0.1143 (och boxen är V1.5)M Matskarl21 skrev:
Jag har Android.
Okej, min smartbox har 1.3.1.1000, så då är din nyare. Jag tror att Habo kan uppgradera smartboxens fw via Internet, så jag ber dem göra det. Men min smartbox hw har bara version 1, så det är kanske där problemet sitter.J jensbergbom skrev:
Jag har haft ett väldigt långt ärende angående precis det du har problem med och allt löste sig när denna firmware installerades på min smartbox. Självklart i kombination med rätt placering etc.M Matskarl21 skrev:
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden