Tagit reda på att Tribe saknar säkerhetsklassning! Blev ju ett minus i kanten om man säger så...

Vill ha ett kodlås eller liknande till ett utrymme med bara en dörr. Då känns ju detta bra som har nyckel med om det skulle krångla som man läser att Yale Doorman gör emellanåt. Någon som provat det ännu?

Bästa svaret

Ett sent svar till frågan, men jag köpte ett Habo Tribe denna sommar och har nu använt det ett tag. Det har fungerat helt enligt mina önskemål då jag ville slippa ha nyckel/nyckelbricka men kunna kombinera en dörrkod med något ytterligare. Att exempelvis satsa på ett dörrlås som kräver att jag har mobilen med mig kändes som ett sämre alternativ än att avkräva nyckel, och jag ville inte heller satsa på ett lås som kräver millimeterpassning vid monteringen för att fungera (typ Yale Doorman som jag läst mycket dåligt om).

Monteringen gjordes i en äldre ytterdörr som behövde anpassas en aning för att passa låset. Utrymmet för låskistan behövde breddas något, och det undre dörrhålet där cylinderlåset skulle in behövdes filas upp i nederkant. Inget av detta var egentligen något problem men tog någon timme att få till. Slutresultatet blev dock bra och låset fungerar som önskat förutom att det är känsligare för avläsningen av fruns fingeravtryck än mina. För mig fungerar det alltid på första försöket, medan hon kan få skanna om fingret någon extra gång.

Vi har nu valt att sätta det i läget "fingeravtryck eller kod" och inte dessa kombinerat (vilket väljs om vi exempelvis reser bort). Koden kan vara från 1 till 12 siffror lång, och man kan välja en "huvudkod" och en ytterligare som man kanske vill byta oftare. Som reserv om exempelvis batterierna skulle ta slut så kan man montera ett 9 voltsbatteri utifrån. Ett sådant har vi nu liggande på en strategisk plats på tomten. Vidare så kan man helt hantera låset med nyckel (tre nycklar följer med), vilket känns som ett perfekt komplement i absoluta nödfall (eller för ens gamla förälder som helst vill använda sig av nyckel ;-)).

När det gäller godkännande av lås så är det nog endast Yale Doorman som är godkänt i dagsläget. Det kräver dock att en nyckelbricka används, och jag ville som sagt slippa att ha med mig något. Mitt tidigare äldre ASSA-lås var inte på något sätt bättre än detta Habe Tribe, och jag antar att det inte heller räknades som "godkänt". Mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) ställer inga speciella krav för ett lösöre av normalbelopp, och jag har både fönster och altandörrar som är lättare att forcera än just ytterdörren.

Kan jag rekommendera låset?
- Ja, jag tycker att det i stora drag fungerar som jag önskar. Tidigare så stod ytterdörren ofta öppen om man gick ut en kortare sväng och någon fanns hemma...men nu låser vi alltid dörren då det inte är något problem. Det har aldrig kärvat eller på annat sätt hängt upp sig i låsning/upplåsning vilket exempelvis många noterat med sitt Yale Doorman. Alternativet fingeravtryck och/eller kod känns tillräckligt säkert och är smidigt jämfört med alternativ som kräver bricka eller medtagen mobiltelefon (det senaste alternativet känns som ett feltänk...).

Har jag då några ytterligare önskemål av låset?
- Jag skulle önska att fingeravtrycksläsaren fungerade lika bra för min fru som för mig. Det måste ju vara "något" i handhavandet som skiljer sig åt (antar jag), men vi har registrerat om fingeravtrycken flera gånger men ändå så fungerar det inte till 100% vid första försöket alla gånger.

- Jag skulle önska att det fanns ett "bortaläge" på låset som innebär att det inte kan öppnas inifrån med vredet. Detta är väl både på gott och ont då nackdelen med ett sådant läge kan vara att man av misstag aktiverar det när någon befinner sig i huset, men ändå...

• Gilla
Patrik Wahlund och 4 till
  • Laddar…
En uppdatering efter att ha levt med Habo Tribe i 9 månader.
Låset har fungerat som önskat. Fortfarande trilskas fingeravtrycksdelen för min fru, medan den fungerar perfekt för mig. Hon får helt enkelt köra med koden vilket inte är något egentligt bekymmer.

För någon vecka sedan så noterade jag att det yttre dörrhandtaget satt väldigt löst. Inte hela den yttre delen alltså utan bara själva handtaget. Det kändes trist att behöva skruva loss allting för att reklamera det, så jag chansade på att skicka in en fråga till tillverkaren (Habo). Svaret kom tämligen omgående med tips på vad jag kunde testa. Svaret kompletterades med en bild som pekade ut den mest troliga orsaken...vilket var att en insexskruv gängat upp sig en aning. Den yttre delen monterades ner snabbt, och skruven drogs åt...och allt var frid och fröjd :).

Denna support fungerade bättre än förväntat, och allt via mail på svenska.

Sammanfattningsvis så kan jag mer än gärna rekommendera detta handtag om man är ute efter något som innebär att man slipper ha med sig nyckel, mobil, nyckelbricka eller något annat fysiskt. Toppen också med en support från det tillverkande företaget som faktiskt fungerar.

• Gilla
Tumme_mitti_handen och 4 till
  • Laddar…
Tackar, Manor, det var dejligt med et så udførligt svar! (y)

Finns det fler recensioner kring Habo Tribe?

Nu har det ju funnits på marknaden så pass länge, att fler har installerat det..

Är det t.ex. fler som har problem med fingertrycksavläsaren (som Manor beskriver)?

GoForIt GoForIt skrev:
Finns det fler recensioner kring Habo Tribe?

Nu har det ju funnits på marknaden så pass länge, att fler har installerat det..

Är det t.ex. fler som har problem med fingertrycksavläsaren (som Manor beskriver)?
Installerade Habo Tribe i September 2018. Efter att ha använt det i 5 månader kan säga att det fungera bra, Har registrerat 4 personer, mig, min sambo, dotter och svärson. Vad jag har upptäckt är det viktigt att placera fingret på samma plats som du när du registrera det. Alltså inte för högt upp eller för långt ner. Inte heller vrida det till höger eller vänster. Detta blir en vana när du lägger fingret mot avläsningsplattan. Något som inte läsaren inte gillar är om du är blöt om fingret. Tips är att registrera flera fingrar (exempelvis pekfinger + långfinger på båda händerna) så om du skulle skada ett finger (skrap skada eller dylikt) kan använda ett annat. Har hört att det skall vara det svenska bolaget fingerprint som har levererat avläsaren till Tribe. Deras teknik sitter i miljontals mobiler över hela världen. Tycker att den är otroligt tillförlitlig att den kan utläsa mitt biometriska avtryck på några sekunder. Har testa flera gånger med att ta ett icke registrerat finger för att kontrollera. Naturligtvis har det inte fungerat.

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
Glömde att säga att jag har försäkringsbolaget IF som tillåter att användningen av Habo Tribe.
De till och med säljer det genom sin egen webshop.
Kolla med ert egna försäkringsbolag innan ni springer :D iväg och köper......

Här kommer ytterligare en uppdatering om hur det är att leva med Habo Tribe.
Även det inre handtaget började glappa några månader efter det yttre. Nu medveten om vad det var som orsakade problemet så har jag kompletterat de bägge skruvarna med varsin låsbricka, och det verkar ha löst problemet perfekt.

Då jag tidigare läst om dålig batterilivslängd på Yale Doorman (max 6 månader) så kan jag glatt meddela att jag hittills inte behövt byta batterierna än på dessa cirka 2 år som det varit monterat. I instruktionerna står det nog 1 år vill jag minnas, men verkar alltså fungera längre än så.

Hela familjen är väldigt nöjda med detta lås, och är väldigt smidigt att använda. Fortfarande känsligare för frun än för mig, men går nästan lika snabbt att hantera med kod.

Om jag sammanfattar problemen så är det en skruv till respektive handtag som gängat upp sig. Detta har lösts permanent med en låsbricka per handtag. Vidare så är det ett gummiskydd vid fingeravtrycksläsaren som lossat, men har inte påverkat funktionen som sådan.

• Gilla
Tumme_mitti_handen och 3 till
  • Laddar…
Testa att dra fingret bakom örat innan du lägger fingret på scannern. Detta löser oftast problemet för dem som har det svårt att få en fingerscanner att fungera.

Denna modell av Habo tribe har utgått och en ersättare är på väg....

Från IFs hemsida:
Hej Detta lås har tyvärr gått från leverantören och vi väntar på efterföljaren. Än så länge har vi dock inte fått någon leveranstid

2,5 år höll originaluppsättningen av batterierna och därefter ett varnibgsmeddelande i röstform att det började bli dags att byta batterier. Inget nytt strul, allt fungerar perfekt ochbhela familjen är väldigt nöjda med detta lås . Nu vet jag inget om ersättaren dock.

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
M Manor skrev:
Här kommer ytterligare en uppdatering om hur det är att leva med Habo Tribe.
Även det inre handtaget började glappa några månader efter det yttre. Nu medveten om vad det var som orsakade problemet så har jag kompletterat de bägge skruvarna med varsin låsbricka, och det verkar ha löst problemet perfekt.

Då jag tidigare läst om dålig batterilivslängd på Yale Doorman (max 6 månader) så kan jag glatt meddela att jag hittills inte behövt byta batterierna än på dessa cirka 2 år som det varit monterat. I instruktionerna står det nog 1 år vill jag minnas, men verkar alltså fungera längre än så.

Hela familjen är väldigt nöjda med detta lås, och är väldigt smidigt att använda. Fortfarande känsligare för frun än för mig, men går nästan lika snabbt att hantera med kod.

Om jag sammanfattar problemen så är det en skruv till respektive handtag som gängat upp sig. Detta har lösts permanent med en låsbricka per handtag. Vidare så är det ett gummiskydd vid fingeravtrycksläsaren som lossat, men har inte påverkat funktionen som sådan.
beror helt vad man använder för upplåsning på YaleDoorman
om du har mobil håller dom ca.1år för att den är kopplad mot wifi hela tiden
om du har en "naken" så håller batteriet 2år

sen beror det på vad man använder för batterier oxå
om det är noname ÖB batterier håller dom säkert kortare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.