En besiktningsman påpekade detta felet i vår brunn i duschen . Brunn från 2009 . Är det verkligen ngt allvarligt...vad gör man.åt det...borde väl gå att åtgärda ..med vad ,?
Tacksam för tips

• Närbild av en duschbrunn från 2009 med en blå och vit insida, tydligt slitage och en grå kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju ditt tätskikt som har spruckit och det är ju inte jättebra där.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju ditt tätskikt som har spruckit och det är ju inte jättebra där.
Okey..trodde inte var så allvarligt...vad är bäst att göra ..

Kant av rund metallrelik med inskriften "A/S", relaterad till norskt material i badrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ajdå, norsktillverkat material i ett badrum...

Laga tätskiktet. Tvätta rent och använd lämplig lagning i sprickorna och lappa över det. Så länge det är tätt så...

Jag hade inte rivit badrummet för detta...

Frågan är väl lite exakt vad som är sprucket.

Om det är ett rollat tätskikt så finns det en brunnsmanschett, en självhäftande gummiduk som sitter fast på golvet och tryckts ned av den blåa klämringen mot insidan av brunnen (så gör man även idag med foliebaserade tätskit, en gummiduk ned en bit i brunnen).

Sedan rollades tätskiktets gummimassa över manschetten. Det är tänkbart att det är sådan rollad massa vi ser som det ljusa på bilden. Och i så fall är det frågan om även manschetten är sprucken, eller om det ÄR manschetten vi ser med sprickor. Jag har för mig att man ionte skulle rolla tätskikt ända frma till klämringen. Här ser det ut som det vita går ned bakom klämringen. I så fall troligen manschetten vi ser, inte gummimassan.

Oavsett så är detta väldigt obra. Mycket stor risk att du får en vattenskada inom kort. Det finns nog ingen bra godkänd metgod att laga manschetten, men om man målar över tätning så kan man kanske i praktiken fördröja skadan några år. Det finns tätningsmassa till rollat tätskikt att köpa även idag, Den är fortfarande godkänd för tätskikt på massiva betongunderlag.

Egentligen skulle man vilja konsultera tekniska supporten hos tätskiktstillverkaren (jag har väldigt god erfarenhet av att få hjälp även som privatperson), så att inte åtgärden ställer till mer skada än nytta. De kommer aldrig att råda dig att täta med något, för det är inte en godkänd metod. Men de kan kanske ge en indikation om det finns risk att tätningsmassan kan göra sprickorna värre.

Men även med en sådan lappning bör du nog räkna med en total renovering i 5 årsplanen, med risk att det behövs inom ett eller två år.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
[bild]

Fast det är ju bara plåtramen, den har inget med tätskiktet att göra.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Om det är ett rollat tätskikt så finns det en brunnsmanschett, en självhäftande gummiduk som sitter fast på golvet och tryckts ned av den blåa klämringen mot insidan av brunnen (så gör man även idag med foliebaserade tätskit, en gummiduk ned en bit i brunnen).

Sedan rollades tätskiktets gummimassa över manschetten. Det är tänkbart att det är sådan rollad massa vi ser som det ljusa på bilden. Och i så fall är det frågan om även manschetten är sprucken, eller om det ÄR manschetten vi ser med sprickor. Jag har för mig att man ionte skulle rolla tätskikt ända frma till klämringen. Här ser det ut som det vita går ned bakom klämringen. I så fall troligen manschetten vi ser, inte gummimassan.

Oavsett så är detta väldigt obra. Mycket stor risk att du får en vattenskada inom kort. Det finns nog ingen bra godkänd metgod att laga manschetten, men om man målar över tätning så kan man kanske i praktiken fördröja skadan några år. Det finns tätningsmassa till rollat tätskikt att köpa även idag, Den är fortfarande godkänd för tätskikt på massiva betongunderlag.

Egentligen skulle man vilja konsultera tekniska supporten hos tätskiktstillverkaren (jag har väldigt god erfarenhet av att få hjälp även som privatperson), så att inte åtgärden ställer till mer skada än nytta. De kommer aldrig att råda dig att täta med något, för det är inte en godkänd metod. Men de kan kanske ge en indikation om det finns risk att tätningsmassan kan göra sprickorna värre.

Men även med en sådan lappning bör du nog räkna med en total renovering i 5 årsplanen, med risk att det behövs inom ett eller två år.
M Messier1994 skrev:
[bild]

Ett godkänt företag har gjort detta ...vad är det för fel med norskt material ?
Tänker allt vi använder är väl inte svenskt...eller är det nån lag på det ?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det är ju bara plåtramen, den har inget med tätskiktet att göra.
M Maritha Persson skrev:
Ett godkänt företag har gjort detta ...vad är det för fel med norskt material ?
Tänker allt vi använder är väl inte svenskt...eller är det nån lag på det ?
Absolut, och står något om Sweden längre ned. Bara ett dåligt skämt!

H hempularen skrev:

Tack för svar. Ett företag kollade på det som.lugnade mig med att det är ett litet helt normalt slitage på duken.
Just nu helt ok..men visst inom 5.år behövs det renoveras .

• Gilla
Gabsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.