25 111 läst ·
7 svar
25k läst
7 svar
Fina skarvar mellan gipsskivor?
DET SYNS!!!!
Jag har provat det i taket. När solen kom in så fyyyyy.....
Man ska låta det vara en öppning mellan skivor på ca 3-5 mm. Sen Fyller man med gipslim / typ en spackel och slipa. Belys fogen med en kraftig halogen i vinkel / håll lampan nära gipsskivan o belys skaren så att minsta möjliga utbukning syns. Sen äe det bara att jämna till men en fin spackel.
Tänk på att du ska ha skrovar längst hela skarven o använda allt utom vanligt trä under skarven. Trä rör sig mycket. MDF mycket mindre. Det funkar. Nu spricker inte skarvarna.
Jag har provat det i taket. När solen kom in så fyyyyy.....
Man ska låta det vara en öppning mellan skivor på ca 3-5 mm. Sen Fyller man med gipslim / typ en spackel och slipa. Belys fogen med en kraftig halogen i vinkel / håll lampan nära gipsskivan o belys skaren så att minsta möjliga utbukning syns. Sen äe det bara att jämna till men en fin spackel.
Tänk på att du ska ha skrovar längst hela skarven o använda allt utom vanligt trä under skarven. Trä rör sig mycket. MDF mycket mindre. Det funkar. Nu spricker inte skarvarna.
Ska det vara fackmässigt gjort ska man fasa av kanterna och köra ihop skivorna, men så där kan ju hobbysnickarna hålla på!Adam skrev:DET SYNS!!!!
Jag har provat det i taket. När solen kom in så fyyyyy.....
Man ska låta det vara en öppning mellan skivor på ca 3-5 mm. Sen Fyller man med gipslim / typ en spackel och slipa. Belys fogen med en kraftig halogen i vinkel / håll lampan nära gipsskivan o belys skaren så att minsta möjliga utbukning syns. Sen äe det bara att jämna till men en fin spackel.
Tänk på att du ska ha skrovar längst hela skarven o använda allt utom vanligt trä under skarven. Trä rör sig mycket. MDF mycket mindre. Det funkar. Nu spricker inte skarvarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det finns ganska tydliga intruktioner hos både danogips och gyproc på nätet.
Bla. så skall man inte använda fiberremsa utan pappersremsa. Tror det var något med att pappersremsan är mycket styvare i alla riktningar än fiberremsan.
Bla. så skall man inte använda fiberremsa utan pappersremsa. Tror det var något med att pappersremsan är mycket styvare i alla riktningar än fiberremsan.
Plåtremsa (kottlingsplåt heter det) bakom gipsskarv ger lätt en sladdrig skarv.
Använd en rejäl träbit, ev plyfa.
Glasfiberremsa är lättare att sätta för den är självhäftande, det är inte pappersremsan.
Men skarven blir mindre sprickbenägen om man använder pappersremsan i.e. gipsskivan är klädd med papp...
För övrigt ska man alltid lägga en remsa i en skarv och spackla ut.
Gör man riktigt syns det inte.
Fasa av skuren kant på gipsskiva gör man för att få en jämnare kant som är lättare att få bort, men framförallt för att pappen inte ska resa sig när man spacklar.
Använd en rejäl träbit, ev plyfa.
Glasfiberremsa är lättare att sätta för den är självhäftande, det är inte pappersremsan.
Men skarven blir mindre sprickbenägen om man använder pappersremsan i.e. gipsskivan är klädd med papp...
För övrigt ska man alltid lägga en remsa i en skarv och spackla ut.
Gör man riktigt syns det inte.
Fasa av skuren kant på gipsskiva gör man för att få en jämnare kant som är lättare att få bort, men framförallt för att pappen inte ska resa sig när man spacklar.
Klicka här för att svara
