Jag älskar insekter. Däribland myror. Men på vår rätt stora tomt så är det fullt av stora, rejäla stackmyror ganska precis överallt.

På många ställen räcker det att man står stilla i 10-15 sekunder så klättrar de nyfiket upp för benen. Att sitta ute på gräset är inte riktigt att tänka på.

Skulle tyvärr behöva minska deras antal rätt så drastiskt. Men hur? Elda upp deras stackar, sätta upp tusentals pyttesmå skyltar, eller nåt helt annat?
 
Stackmyror är en ynnest att ha på tomten, håller undan hästmyror och andra skadedjur effektivt.

Men om man prompt vill bli av med dom så brukar vi slå ned ett par armeringsjärn så djupt som möjligt i stacken. Då går tjälen ned till botten av stacken och drottningarna fryser ihjäl om vintern.
 
  • Gilla
hemma-byggare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.