Hej forumet några frågor som i rubriken
Sedan tiden som vedeldare har jag en vattentank i källaren strax undrer en kubik. Med prisutvecklingen på elenergin har jag under lågprisperioderna i vinter värmt tanken med den inbyggda elpatronen vilket fungerat som tänkt.
Men för att ytterligare trimma ner kostnaderna funderar jag på att även docka till en värmepump för samma ändamål, alltså värma tanken vid låga elpriser.
Nu har jag några gamla luft/luftpumpar liggande så istället för att köpa färdig pump luft/vatten kanske det är möjligt att ersätta en innerdel med en nytillverkad kondensor i en värmeväxlare och på så sätt värma tanken.

Finns erfarenheter här om lämplig värmeväxlare att köpa alternativt bygga en?

Eget bygge är kittlande för det är knappast raketforskning men hur ska jag räkna ut lämplig storlek på slingan i en sådan konstruktion?
Intressant om det finns synpunkter alternativt erfarenheter av en sån här konvertering.

Tack så länge // Karl B.

ska följa detta, också sugen på samma lösning om det är möjligt

Problemet är väll att lura "innedelen". Den kommer tycka att det tar för lång tid att komma upp i temp. Så det är väll till att sätta motstånd istället för givare eller liknande. Sen en växlare som klarar 40 bar.

Magnus E K
För mycket som kan gå fel och det är väl inte ens lagligt att hempula med f-gas?

Magnus E K Magnus E K skrev:
För mycket som kan gå fel och det är väl inte ens lagligt att hempula med f-gas?
Nej, inte lagligt och var det lätt hade många gjort det redan. Är ju väldigt låg effekt med jämfört med en färdig luft/vatten.

Kul projekt. Jag har läst i ett forum om någon som gjort något liknande för många år sedan. För värmeväxlare brukar man väl hitta uppgifter om effekt. Jag tror inte att det är en stor nackdel om det skulle bli onödigt hög effekt på värmeväxlaren. Hur tänkte du styra utedelen?

N
Kan du inte använda en poolvärmepump och låta den värma vattnet?

A Avemo skrev:
Kul projekt. Jag har läst i ett forum om någon som gjort något liknande för många år sedan. För värmeväxlare brukar man väl hitta uppgifter om effekt. Jag tror inte att det är en stor nackdel om det skulle bli onödigt hög effekt på värmeväxlaren. Hur tänkte du styra utedelen?
De gamla luftvärmepumparna var ju lättare. Där behövde man bara ett relä för att starta utedelen.

E Emanuel01 skrev:
De gamla luftvärmepumparna var ju lättare. Där behövde man bara ett relä för att starta utedelen.
Det är väl ganska länge sedan vid det här laget? Är den inte av on off-typ lär man behöva antingen förstå och återskapa kommunikationsprotokollet eller förstå och simulera insignalerna till innerdelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.