E
Skrivet av: Niklas

Jag tror ingen hade tyckt att det känts bra att i efterhand få veta att man smygfilmats på sitt arbete.
Att ha övervakning med information om detta är ett ärligt sätt att göra det på, då är alla medvetna om förutsättningarna och det är inget problem. Det känns mer som man har rätt fokus, att dokumentera bygget (och ha övervakning mot stölder och skadegörelse då ingen är där). Att smygfilma är snarare ett fult sätt att skaffa sig ess i skjortärmen.
I det här fallet vet jag inte alls, det kan ha varit byggfirman i första änden som gett byggherren anledning till misstro och att byggherren sänkt sig till dennes nivå, men jag kan inte säga att jag tycker det är ok att smygfilma.

Hade entreprenören haft saker att dölja borde denne också ha tänkt till en extra gång innan man gör polisanmälan.

Jag hade blivit förbannad oavsett om det hade blivit diskussioner om mitt utförda arbete eller inte och polisanmält. (Jag är inte "snickare".)

E
Skrivet av: SnickarRobban

Det är alldeles för många människor som tar dör givet att hantverkare fuskar, slöar och fakturerar fel.
Det finns nästan inget bygge som flyter på utan att något jävlas och krabbar. Det är alltid något som kräver att man står och kliar sig i huvudet och blir tvungen att fara iväg och komplettera material eller liknande. Det är en dum fantasi att ett bygge löper på raka spåret från A till Ö det händer liksom aldrig.

Det finns säker hantverkare som fuskar medvetet och det är beklagligt och förjäkligt.
Att sedan dra alla över en kam är lika som att kritisera alla invandrare och kalla dem för slödder och kriminella då det är ett fåtal som förstör för den stora skötsamma merparten. Det är uttalad rasism och något som nästa alla tar
avstånd ifrån, men att göra detsamma med oss hantverkare det verkar uppenbarligen vara helt accepterat, dåligt!!

Att vi är dyra kan man tycka vad man vill om. Jag kan räkna upp många tjänster som JAG tycker är för dyra också....
Tandläkare, frisörer, it-konsulter, bilmekaniker, revisorer, jurister ...

Kan ni snickra, mura och dra elen eller varför inte laga tänderna, klippa er eller laga bilen själva så gör då det, men har ni inte kompetensen så anlita en som kan och sluta gnäll.

Hitta en hantverkare ni litar på lika väl som ni väljer vilken tandläkare ni går till.
//Robban

E
Skrivet av: QWE

Jag skulle bli skitsur om jag fick veta att jag kameraövervakats i hemlighet på min arbetsplats.

Folk har rätt att kunna prata för sig själva och småsjunga lagom falskt till radion, göra lustiga miner och kanske även göra lite småfjolliga danssteg då de hämtar prylar., alltså sådan som man kan göra då man är själv.

Kameraövervakning ska meddelas innan, så att alla inblandade kan välja ifall de vill arbeta där eller ej.

E
Skrivet av: Macke

Har beställt renovering av kök och badrum, nu ska jag montera 4 kameror som kom med posten igår!

E
Skrivet av: DG

Byggare har sig själv att skylla! Dom har fuskat och fifflat i alla tider! Nu kommer reaktionen från kunderna! Oerhört glädjande!

E
Skrivet av: Niklas

Bilmekaniker som tar betalt för saker de bytt, kontorsarbetare som surfar på blocket och facebook på arbetstid, anställda som är på "tjänsteärende", folk som sitter och läser tidningen på toaletten i en timme när de har betalt för att arbeta existerar inte (om de inte är byggare), det är tur att fusket har begränsats till just byggare. Då är det lättare att ha kontroll på det.

E
Skrivet av: Frasse

Det är ju en del jobb som utförs innan man kommer till bygget renovering eller vad det nu är man skall ha utfört. Beställa/hämta matreal verktyg osv samordna med andra hantverkare denna tid är man inte på plats skall man då göra detta gratis.

Nu har jag själv väldigt lite löpande tid utanför verkstaden så jag är besparad från detta många av mina produkter är också fastpris eller offert.

Men kunder som är dryga och besvärliga ändrar sig flera gånger på vägen får fort dåligt rykte och det pratas ju en hel del bland hantverkare med följden att de som är duktiga och har fullt upp väljer bort kunden de hört är besvärlig.

Jag är väldigt trött på att hantverkare smuttskastas in absurdum det är inte så kul att höra.

Vi kan börja med övervakning på alla arbetsgrupper så får vi se om tjänstemänen gör det dom skall för inte sitter de väll på byggahus eller facebook eller gud vet vad eller att allt verkligen blir gjort när man lämnar in bilen och får betala minst dubbla timpriset mot vad en "snickare" tar.

E
Skrivet av: saab

Hur gör man om hantverkaren går ur bild i en halvtimme då? tänk om han går på toaletten 2ggr på en dag? funderar på en lösning i 2 minuter? ska han ha betalt då?

E
Skrivet av: John

Jätte bra, så mycket fusk annars. Man behöver inte vara rädda om man jobbar bra.

E
Skrivet av: Daniel

Jag fattar inte. Varför inte bara kolla varje dag vad dom gjort? har dom hunnit sätta upp 2 gipsplattor under hela dagen så släng ut dom. Hade det suttit kameror där när jag skulle jobbat skulle jag dragit direkt. Det är ju för fan integritetskränkande. Och jajamän jag skulle idiotförklara den familjen som kontrollerande freaks. Jobba på ett kontor är en sak, ni kan bara hålla käften. Men ni som jobbar ute och stöter på "verkliga" problem vet att ni inte skulle palla att bli filmade övervakade dagarna i ända. Finns det ingen jävla tillit kvar i det här landet?

E
Skrivet av: bobbo

ser inte problemet nu finns det ju en säkerhet om något blir fel samtidigt som kunden känner sig säkrare och skulle olyckan vara framme kanske man genom kameror kan se varför och ev förebygga det vid senare tillfällen till och med jag som kör truck har kameror på jobbet som sitter på höga pelare och som kan zooma in varningstexten på ciggen folk röker.... inte fan jobbar jag bättre för det och inte hjälper det mig att jobba snabbare men vid ev tvist så finns det dokumentation att tillgå....

E
Skrivet av: Demmpa

Det är bra med kameraövervakning. Jag har inget emot kameraövervakning. På mitt jobb finns det många hundra kameror, bara för att komma innanför staketet (genom inpasseringbyggnaden) så har jag passerat minst sex stycken kameror.

E
Skrivet av: service elektrikern

tycker man ska införa bevakning av facebook användare, så man drar varje minut på deras lön det är det enda dom sysslar med när man besöker företag\kontor ....... !!instämmer helt med daniel!!! titta till dina entreprenörer funkar det inte byt ut!!

E
Skrivet av: Magnus

Ni som nu tror att alla snickare tar överbetalt, varför väljer ni inte ett fast pris istället ? Om ni skulle berättat att skulle filma under bygget skulle jag nog själv avstå att lämna offert.
Ni som är anställd kan ju alltid Ta reda på hur mycket det kostar att få ut att få ut sin lön, Sen tillkommer ju försäkringar, lokalhyra, verktyg, bil, bränsle mm.
Sen kanske det skall bli lite vinst över också.

E
Skrivet av: Gäst

då ska vi filma på kontoret och i butiken när man vänta tio min. innan kommer nån eller hur /vad är deta alla klagar på handvärkare men alla andra då ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.