hej!

Vi har köpt ett radhus som är byggt 1971. Det är suterräng hus med krypvind "svagt lutade tak". Redan första vintern tyckte vi att det va väldigt kallt i badrummet. Jag kände på väggen med handen ocg den va väldigt kall. Hela väggen rörde på sig när jag tryckte på den. Jag hade ändå tänkt att göra en uppfräschning av badrummet så passade även på att såga upp väggen för att se vad som döljde sig där bakom. Det ser bara ut som att möglet är runt duschen, inte länge upp mot taket.[video=youtube;nRzNqYDVX3o]http://www.youtube.com/watch?v=nRzNqYDVX3o[/video]

Väggen hade för klena reglar "45X45" så stärkte upp det, men det va även öppet rakt upp på vinden. Ventilationskanalerna från tvättstugan och toaletten på nedervåningen går upp i den väggen och upp på taket. Men när huset byggdes så missade dom nog en viktig detalj, lägga tillbaka isoleringen runt rören. Det va alltså helt öppet. jag kunde ställe mig på en stege och få upp huvudet i hålet, så det va inte så konstigt att det va kallt på vintern. Har även sett att det är svagt mörk färg längs vissa lister ut på taket, antar att det är sot eller skit som blåser in när det drar från vinden? Huset har ångspärr i taket.

När jag tittade upp på vinden såg jag till min förskräckelse det ni ser på filmen. Förmodar att isoleringen runt rören och över väggen är boven? tryckte upp så mycket isolering jag orkade men kom nog inte åt överallt, för när vi har på köksfläkten drar det kallt från taklister och skåp i köket. Så jag får såga upp ett hål i innetaket tänkte jag och försöka isolera ännu mer där uppe, eller hur ska jag göra?

Har även satt in friskluftventiler i huset, ska även sätta in fresh badrumsfläkt så man kan ha kontinuerlig frånluft hela tiden tänkte jag, så inte fuktig luft letar sig upp.

Är det farligt när det ser ut så på vinden? har ju 2 småbarn.

hur ska jag gå till väga? dålt fel vid besiktningen? tack på förhand!!!

Var inte besiktningsmannen uppe på vinden vid besiktningen?

henrikgran skrev:
Var inte besiktningsmannen uppe på vinden vid besiktningen?
Nej det va inte möjligt att besiktiga vinden stod det, finns ingen inspektionslucka. Men nu i efterhand när man läst på lite så tycker jagbesiktibgsmannen borde ställt krav på att säljaren skulle satt in en lucka. Eller vad tror du? Ska man gå vidare med detta till Anticimex?

Hmm, inte jättebra, men om du fixar så det inte tillförs mer fukt, och sedan kör med boracol så borde det klara sig. Kolla också taket så du inte får in fukt utifrån. När en enskild planka är svart sådär känns det mer som fukt utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.