Mitt hus bestyckat med en bergvärmepump NIBE Fighter 1215 (10 kW).

Ikväll märkte jag att det var lite kallare och att varmvattnet var borta efter att barnen badat tidigare ikväll.
På pannan stod det LP-larm och röd lampa blinkade. Varmvattnet var nere på 14 grader. Efter att ha läst lite så luftade jag systemet, stängde jag av pannan, skruvade loss skruven på köldbärarpumpen och vred runt något varv och skruvade tillbaka skruven. Efter uppstart av pannan så lös inte lampan och tempen på varmvattnet steg.

Någon som har en idé om vad jag ska göra mer? För det känns inte som att problemet grundorsak är löst...

Siffror innan jag gjorde ovansteånde:
VB-fram: 22 C
Varmvatten: 14 C

Siffror som jag gjort ovanstående åtgärder och låtit pannan köra några minuter:
VB-fram: 28 C
Varmvatten: 23 C
Utetemp: -3 C
VB-r: 21(53) C
VVStart: 24 (42) C
KB-f: 6 C
KB-r: 2 (-12) C
Kurvlutning: 10
VB-Starter: 23909
VP-tid: 22414 h
TS-tid: 34h
Grundinställning 0 12 Sverige

Kom gärna med lite tips.

Har du rengjort silen till brine ?

Du får ursäkta, men jag är lite ny på all terminologi. Är det smutsfiltret du menar? Nej, det har jag inte rengjort eftersom jag inte riktigt hittat var filtret sitter.

Om silen till brine är något annat är jag nyfiken, så du får gärna berätta!

filtret brukar sitta i en isolerad låda på inkommande kb.

KB-f: 6 C
KB-r: 2 (-12) C

Vad menas med -12?

LP är lågtryckspressostaten.

Antingen är det soppabrist i systemet, tjall med expansionsventilen. Eller får maskinen inte tillräckligt flöde från borrhålet till förångaren. Kolla silen, pumpen, trycket samt frystempen på brinen.

Skulle jag ha gjort iaf :)

Jag är ny på bergvärmepumpar. Kan du beskriva lite mer om var silen sitter? Samt var kollar man frystempen på brinen? Vad är brinen?

Hoppas ni har överseende med frågorna :)

Silen brukar sitta i en isolerad låda ofta av nån typ av frigolit. Brine är vätskan som cirkulerar i borrhålet och den måste tåla ganska många minusgrader men jag tror inte det är felet då borde den larma när vp går konstant och inte nu när det är varmare ute men kolla silen och om larmet kommer tillbaka kolla så att inte cp till brine stannat ett inte allt för ovanligt fel och kostar inte så mycket att byta till ny.

Nu är det ju så man skäms lite... Det har gått ett år och jag har fortfarande LP-larm som jag inte åtgärdat...

Efter att jag skapade tråden så blev det varmare och då försvann LP-larmen helt. När det sedan blev vinter så kom felen tillbaka, dock inte när det var riktigt kallt. Utan felen dyker upp då det är som nu: ett par grader plus-minus runt nollan.

Men nu börjar det bli dags att försöka göra något... Antar att det blir att ringa en servicetekniker.

En fråga: Jag har inte luftat rradioatorerna/elementen sedan jag flyttade in - kan det ha någon påverkan på LP-larm?

Har du kollat kylmedienivån?
Kolla om det bubblar i synglaset när kompressorn har varit i drift > 5 min- Om det fortfarande bubblar så måste du fylla på mer kylmedie.
Ring kyltekniker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.