R
Jag slöt ett nytt elavtal förra veckan. Att bolaget (DinEl) levererar vet jag då jag varit kund där sedan hösten 2012. Men så gick mitt fastprisavtal ut här och jag undersökte då möjligheten att byta. Slutligen hamnade jag på 2 år bundet elpris för 81,63 öre/kWh inklusive skatt och moms, jämfört med tidigare cirka 92 öre. Jag gör åt ungefär 7 500 kWh/år inklusive uppvärmning och då är min tidigare årskostnad ca 6 900 (575/mån) och den nya 6 122 (510 kr/mån). Själva besparingen om knappa 800 kronor per år är ju inte mycket att hänga i den berömda julgranen, men nu när jag fick hem pappren så undrar jag om det är så klokt att binda sig i hela 2 år? Enligt expertisen på elmarknaden är priserna låga för tillfället och det talar ju för att man skall binda priset och jag har inte hittat något annat bolag som bjuder under särskilt mycket på priset, särskilt inte "seriösa" bolag som jag vet levererar ordentligt.

Så jag tänkte att fråga kan man ju alltid göra, har jag gjort en hyffsad deal eller borde jag ångra avtalet?

Richard Andreasson skrev:
...Enligt expertisen på elmarknaden är priserna låga för tillfället och det talar ju för att man skall binda priset...
Den s.k. expertisen är betald av leverantörerna för att förmå kunderna att binda sig till flerårsavtal.
Och när de säger att nu blir det inte lägre så kommer priset att sjunka.

Det gäller el, det gäller banklån, det gäller allt!

Och jag tror inte att det någonsin har visat sig lönande att "binda sig".

Detta skrivet utan att titta på det aktuella fallet.

Jag gjorde en snabb koll på Compricer.se
0,6825 kr/kWh rörligt
0,8275 kr/kWh bundet 2 år

R
Nu har jag alltså talat med experter jag har haft kontakt med som inte är bundna till något specifikt bolag. Så deras objektivitet borde vara högre.

Jag ser det bundna som ett skydd mot oförutsedda händelser. Vad händer om vi efter nästa val har en politisk majoritet som tänker förbjuda kärnkraften? Vad händer om det blir härdsmälta i Forsmark? Och så vidare och så vidare. Ungefär som att många gick i personlig konkurs under tidigt 90-tal när vi talar banklån, även om det historiskt sett naturligtvis är det dummaste man kan göra.

Med din argumentation torde ju försäkringar vara fullständigt onödigt. Hur många gånger har jag utnyttjat min hemförsäkring? Svaret är att det har aldrig hänt. Och under årens lopp har jag visserligen haft ett par bilinbrott med krossade rutor som följd, men kostnaden för dessa kommer inte ens i närheten av vad jag betalt i premie i alla år. Och eftersom jag inte heller planerar att krocka så... Men det KAN ju hända.

Men då kanske man borde ta och säga upp eländet då och hoppas på att elpriset håller sig lågt.

Det är inte en helt lyckad jämförelse med försäkringar. Du kommer troligen inte att krocka med bilen, men om du gör det är det bra att ha försäkringen. När det gäller el så vet du helt säkert att du kommer att göra av med el. Det gör den som säljer el också. Om medelpriset av det rörliga blir högre än elbolaget räknat med så kan du spara på att ha bundet. Här finns det en liten finess. Det är ett medelvärde viktat efter din faktiska förbrukning. Ofta stiger elpriset under vintern. Elbolaget använder en schablon för en normal förbruknings fördelning över året när de gissar medelpriset. Om du vet att du förbrukar mer el under vintern än schablonen säger så finns det en möjlighet att spara på det i längden. Om du förbrukar som schablonen säger eller mindre än schablonen på vintern kommer du bara att spara på det om priset stiger mer än elbolaget förutsett.

Har du ett dåligt isolerat hus som värms med direktel och är snål med hushållselen på sommaren finns det stora förutsättningar att spara på att binda. Om du har något annat än direktel vilket förbrukningen 7500 kWh per år antyder kommer du sannolikt att förlora på att binda i längden.

Vi pratar om ganska små pengar oavsett, så se det mer som en lek än ett sätt att spara pengar.

Man kan kanske tänka sig en parallell mellan låneräntor och elpris.
Är det smart att binda sig 1 år - 2 år - 3 år - 5år?
Jag vet inte och ingen annan heller, men spekulera och gissa kan vi :)

Om konjunkturen går upp kommer både låneräntor och elpris att gå upp.
Och motsvarande gå ner, när konjunkturen går ner.

Konsten är väl att binda till ett lågt pris precis innan det börjar gå upp och sedan ha det bundet under hela högkonjunkturen tills det är nere i lågkonjunktur igen, då det är tid att binda för nästa uppgång osv.

Man brukar väl säga att en konjunkturcykel är ca 7 år +- något eller några år.

Är det då smart att binda i 2 år ?. Nja, inte enligt mitt tänkande. Risken är då att priserna är som högst när avtalet går ut.
Är det smart att binda i 5 år ?. Kanske, åtminstone har man lågt pris under större delen av högkonjunkturen....

En av svårigheterna är timing att binda precis innan det svänger för högkonjunkturen och sedan gissa hur länge det varar. ;)

men som sagt det är endast gissningar och spekulation

Det finns en skillnad mellan elpris och låneräntor. Det finns en naturlig rörelse över året i förbrukning som även följs av priset. Genom att avvika från den normala förbrukningens fördelning över året kan du tjäna på att binda i längden. Det skiljer sig från bolånet då lånets storlek är känt på förhand av både dig och banken för årets alla månader. Det är normalt att ha en högre elförbrukning i januari än i juli i ett årligen upprepat mönster. Det är inte normalt att ha ett större bolån i Januari än i Juli. Samma sak med priserna. Elpriset har olikt boräntor en naturlig variation över året.

Avemo skrev:
Det finns en skillnad mellan elpris och låneräntor. Det finns en naturlig rörelse över året i förbrukning som även följs av priset. Genom att avvika från den normala förbrukningens fördelning över året kan du tjäna på att binda i längden. Det skiljer sig från bolånet då lånets storlek är känt på förhand av både dig och banken för årets alla månader. Det är normalt att ha en högre elförbrukning i januari än i juli i ett årligen upprepat mönster. Det är inte normalt att ha ett större bolån i Januari än i Juli. Samma sak med priserna. Elpriset har olikt boräntor en naturlig variation över året.
Ja, men denna månadsvisa skillnad i elförbrukning är väl ingen okänd parameter.
Detta mönster återkommer år efter år (med viss väderberoende avvikelse), men i stort, tror jag nog, att elbolagen har ganska eller mycket god koll på dessa variationer och sätter sina priser därefter.

Elbolagen har mycket god koll på genomsnittskundens variationer över året och sätter priset därefter. Om du då vet att just din specifika förbrukning på ett gynnsamt sätt avviker från genomsnittskundens förbrukning kan du spara på det fasta avtalet. Elbolagen tjänar samtidigt på de fasta avtalen eftersom det av naturliga själ bara är en minoritet av kunderna som på detta gynnsamma sätt kan avvika från genomsnittskunden. Dessutom är det ännu färre som har koll på hur det fungerar och orkar räkna fram om de tillhör dem som sparar på det.

• Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Avemo;

Jag har själv ingen somhelst koll på om min förbrukning avviker från genomsnittet :eek:.

Menar du att det skulle vara fördelaktigt för TS att binda på 2 år?

Det är väl inget i inlägg # 1 som talar för att hans förbrukning avviker från genomsnittet och att han därmed kan dra fördel enligt din beskrivning?

Naturligtvis är bundet elpris en form av försäkring. Man betalar någon annan att ta risken att elpriset går upp.

Precis som med vanliga försäkringar är det helt onödigt dyrt om man klarar av att hantera eventuella försluster. Svenska Staten har tex inga försäkringar, vi har råd att ta smällen själva.

Sedan är det så att elpriserna allmänt sett är i sjunkande pga av ökande produktionskapacitet. Terminspriserna för leverans 2016 är lägre än priserna för 2015, och så förväntas det fortsätta i ca tio år framöver.

Själv har jag inte bara rörligt pris, utan dessutom timavläsning (som ett experiment). Bortsett från förra året då jag lyckades teckna ett fast pris på 17 öre under vintern så har det rörliga avtalen alltid slagit fasta priser.

Att det skulle uppstå någon form at politisk majoritet mot kärnkraft är fullständigt orealistiskt oavsett hur valet går då såväl (s) som Alliansen är för kärnkraft. Det kan visserligen uppstå driftstörningar, men knappast värre än de vi sett på senare år i Ringhals och framförallt Oskarshamn. Vad som händer nu är i stället att verken effekthöjs samt att det ständigt tillkommer mer vindkraft.

Om ett par år får troligen finnarna igång sin nya reaktor och då minskar exporten dit kraftigt. Kabeln till Baltikum kommer att innebära ett nettoutflöde när den blir klar om något år, men inte tillnärmelsevis så stort att det uppväger den tillkommande effekten.

På lite längre sikt kommer det att byggas ytterligare en kabel till Tyskland, men den är lika mycket en möjlighet för oss att köpa deras överskott på vindkraft billigt som deras behov att köpa vår vattenkraft när det inte blåser där nere.

I slutändan handlar det om vad privatekonomin tål. Det blir i genomsnitt dyrare att binda, men tryggheten är givetvis viktigare för många.

mycke_nu skrev:
På lite längre sikt kommer det att byggas ytterligare en kabel till Tyskland, men den är lika mycket en möjlighet för oss att köpa deras överskott på vindkraft billigt som deras behov att köpa vår vattenkraft när det inte blåser där nere.

I slutändan handlar det om vad privatekonomin tål. Det blir i genomsnitt dyrare att binda, men tryggheten är givetvis viktigare för många.
Men fler kablar till kontinenten och lite strypt gas från Ryssland kan också innebära att Tyskland mfl. är beredda att betala ett högre pris för elen än vad vi är vana vid i Sverige, varav elen säljs till den som betalar bäst.
Detta torde i så fall innebära högre priser även i Sverige, om vi överhuvudtaget ska få tillräckligt med el. :x

roland53 skrev:
Jag har själv ingen somhelst koll på om min förbrukning avviker från genomsnittet :eek:.

Menar du att det skulle vara fördelaktigt för TS att binda på 2 år?

Det är väl inget i inlägg # 1 som talar för att hans förbrukning avviker från genomsnittet och att han därmed kan dra fördel enligt din beskrivning?
Utifrån uppgifterna som presenteras i inlägg ett gissar jag att TS inte sparar på att binda elpriset.

Naturligtvis kan majoriteten av kunderna inte spara på att ha ett fast pris. Jag säger att det är möjligt för enskilda kunder att i längden spara pengar på att binda priset. Vidare att det är möjligt för dessa kunder att veta i förväg om det är troligt att de kommer att göra det. Detta är möjligt till viss del tack vare att de flesta precis som du inte har en aning om hur deras förbrukningsprofil varierar över året jämfört med genomsnittets.

roland53 skrev:
Men fler kablar till kontinenten och lite strypt gas från Ryssland kan också innebära att Tyskland mfl. är beredda att betala ett högre pris för elen än vad vi är vana vid i Sverige, varav elen säljs till den som betalar bäst.
Detta torde i så fall innebära högre priser även i Sverige, om vi överhuvudtaget ska få tillräckligt med el. :x
Ja, det kommer givetvis att påverka priserna både uppåt och nedåt, men kanske mest uppåt, men förbrukningsprofilen är å andra sidan annorlunda i Tyskland där dom har störst förbrukning på sommaren.

Att dom skulle ta all vår el är ingen större risk, kablarna brukar ha en kapacitet på ca 800 MW, dvs ca en 3/4-dels kärnreaktor och bara en bråkdel av Sveriges baskapacitet som ligger runt 25-30000 MW.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.