Hej!

2013 grävde vi ny infiltration. Kommunen var här och godkände provgrop och hur det skulle se, så vi fick tillstånd och började. När allt var klart betalade jag kommunen 4330kr i prövningsavgift. Tyvärr visade det sig ganska snabbt att det inte funkade, vi blev inte av med vattnet. Så ut med kommunen igen och rörmokaren. Så istället för självfall blev det nu en pumpbrunn. Nu i höstas drog det igång och allt funkar nu mycket bra. Men nu i dagarna kommer det från kommunen att jag ska betala en prövningsavgift till på 3192kr, vad tycker ni om detta? Det känns som att jag blir straffad för att kommunen och rörmokaren har gjort en felbedömning?

Mvh

O
Jag tror tyvärr att kommunen gör rätt...
De godkände väl bara placeringen av infiltrationen baserat på provgropen? Därför antar jag att kommunen inte har något ansvar.
Eftersom de var tvungna att komma ut igen så blev det en till avgift... Surt är det de förstår jag!
Ring å försök å flirta lite med kommunen?

Japp! efter att ha läst igenom papperna igen så såg jag att det står

"Ändring av befintlig godkänd avloppsanordning - 3192kr"

Som du säger surt är det men vad gör man.

Mvh

LJohansson skrev:
...Tyvärr visade det sig ganska snabbt att det inte funkade, vi blev inte av med vattnet. Så ut med kommunen igen och rörmokaren...
Vem var det som grävde och anlade infiltrationen?
Det är väl där ett fel möjligen har gjorts?
Vart går avrinningen, till en stenkista, dike, damm eller...
(Många frågor :o )

Rörmokaren kopplade väl bara ihop rör och brunnar på anvisad plats?

För övrigt var det kanske inte så smart att ta detta med kommunen.
Du skulle nog vänt dig till grävaren i stället.

Rörmokaren har egna maskiner så han gjorde allt. Det är en markbädd det handlar om.

Kommunen måste ju vara med om man ska ändra, det var inritat en infiltration med självfall om man sen ändrar till pumpbrunn stämmer det ju inte i deras papper och då blir det väl ett jävla liv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.