Nja, det är ju just därför de bygger. Det är inte byggandet de gör pengar på. Driften däremot bör ge lätta inkomster länge utan konkurrens.

D Daniel 109 skrev:
Nja, det är ju just därför de bygger. Det är inte byggandet de gör pengar på. Driften däremot bör ge lätta inkomster länge utan konkurrens.
Då har vi olika syn på framtiden för fiberbranchen - den som lever får se hur det går ;-)

godeha godeha skrev:
Ok, jag trodde att kunden fick ta ansvaret oavsett vem som gjort fel.
Ja, detta finns det flera exempel på. Bland annat drabbades vi själva av en oseriös flytt/städ-firma. Det finns även en hovrättsdom på att om det i avtalet står typ nått i stil med "vid underkänt avdrag är ska kunden betala hela summan" så gäller det, oavsett vem som gjort fel. Alltså inte bara om det är nått kunden gjort fel, utan faktiskt även om entreprenören struntat i att svara på frågor från Skatteverket.

Alltså, med seriösa entreprenörer är det sannolikt inget problem, men oseriösa kan begära rot/rut, och får de frågor kan de bara skicka en till faktura till kunden istället.

Fairlane
Som jämförelse har jag precis fått en luft/luftvärmepump installerad, inklusive elinstallation i elcentralel och kabeldragning.
Jag betalade för det 6000 kr efter ROT-avdrag så vad IP-Only gör som ska vara så mycket mer begriper jag inte.

Värmepumpsinstallatören behövde inte bygga ett nytt elnät mellan alla fastigheter i samhället.

D Daniel 109 skrev:
Instämmer!
Precis vad jag menade.

useless useless skrev:
Värmepumpsinstallatören behövde inte bygga ett nytt elnät mellan alla fastigheter i samhället.
Det får de varken ROT eller RUT för.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nej, men det är en del av kostnaden. Sen låtsas dom att hela kostnaden kommer av jobbet på kundens tomt för att maximera avdraget.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
Med andra ord, de försöker få skattebetalarna att betala ersättning för arbete på andra fastigheter? Det känns ju inte särskilt seriöst...

• Ledsen
tttomten
  • Laddar…
Efter vad jag sett hittills är IP Only de enda som drar fiber utanför tätbebyggda områden. Stadsnät nånting tog 20 000 och gav inga avdrag (åtminstone inte som jag vet). Det intressanta är egentligen vilka operatörer de har och vilka hastigheter de erbjuder. Gör stor kostnadsskillnad samt visar om det är värt pengaena

Fairlane
Vad jag har sett så är det mer att IP-Only mutat in området än faktiskt dragit något.
Det kryllar av områden där folk skrivit på för IP-Only, men sen händer inget under väldigt många år. Det har gått minst tre år (snarare fyra) sen svärmor skrev på och än har inget hänt. Övriga aktörer har svårt att göra något i det läget eftersom man behöver en rätt stor andel intresserade och många redan är bundna av avtal som företaget inte släpper.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Lady L Lady L skrev:
Efter vad jag sett hittills är IP Only de enda som drar fiber utanför tätbebyggda områden. Stadsnät nånting tog 20 000 och gav inga avdrag (åtminstone inte som jag vet). Det intressanta är egentligen vilka operatörer de har och vilka hastigheter de erbjuder. Gör stor kostnadsskillnad samt visar om det är värt pengaena
Iponly har tecknat många avtal, men bygger knappast. De blockerar därmed effektivt efter som de hotar med avgifter om man hoppar av.
Det är staten som eventuellt kan ge skatteavdrag, inte Iponly.

Hastigheten kommer att bli hög oavsett nätägare.
Priset kommer till stor del att dikteras av nätägarens avgifter. Inte hur många operatörer som finns på listan innan nätet är byggt.

• Gilla
Lady L och 3 till
  • Laddar…
Lady L Lady L skrev:
Efter vad jag sett hittills är IP Only de enda som drar fiber utanför tätbebyggda områden.
Stämmer inte, men är kanske så där du bor.
En annan aktör är Zitius (Teliaägd) men samarbetar ofta med lokala föreningar.
Dätemot så har IP-Only satt upp sina skyltar utan de börjat bygga något.

• Gilla
Lady L och 3 till
  • Laddar…
KRIG här nu. OpenInfra har börjat gräva för fiber vid stora vägen.

Samtidigt förbereder IP only med marktillstånd och upphandlingar 1f600.png
Och jag har avtal med båda så jag väntar med spänning om jag får två fiberkopplingar. Framtidssäkert 1f600.png

Söder om Stockholm erbjuder dem just nu fiber indraget till huset + 2 års gratis bredband med ownit 250/100mbit för 8100kr efter rut och rot.Dem garanterar även att vara klara inom 3 månader från att markavtalet undertecknas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.