C
S Schobre skrev:
Känner likadant. 19,900 kan aldrig gå ihop. Helt omöjligt.
20' täcker nog på ett ungefär själva abonnentanslutningen. Men de måste ju lägga sig på en prisnivå som folk nappar på. Räkna med att en stor del av totalinvesteringen skall betalas av under lång tid framöver med intäkterna från driften.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För ett år sedan hade de i alla fall kammat hem 845 miljoner från staten.
Det är inga småpengar direkt:

[bild]
[länk]
Jag tror vi blandar ihop beviljade bidrag med vad som betalats ut. Vet att Telia sökte massa bidrag som man aldrig fick eftersom man inte kände att man kunde bygga ens med bidragen. Vill minnas att man pratade om att det krävdes över 30 miljarder för att bygga fiber på landsbygden. Helt astronomiska summor alltså.

Edit: såg nu att det stod att de fått 65 miljoner i bidrag utbetalt.

MultiMan
S Schobre skrev:
Jag tror vi blandar ihop beviljade bidrag med vad som betalats ut. Vet att Telia sökte massa bidrag som man aldrig fick eftersom man inte kände att man kunde bygga ens med bidragen. Vill minnas att man pratade om att det krävdes över 30 miljarder för att bygga fiber på landsbygden. Helt astronomiska summor alltså.

Edit: såg nu att det stod att de fått 65 miljoner i bidrag utbetalt.
30 miljarder "astronomiskt" för en investering i nödvändig infrastruktur som kommer hålla i 50 år eller mer?

Sida hanterar betydligt större belopp varje år, minst 45 miljarder. Hur benämner du ett sådant belopp?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Schobre skrev:
Hade inte RUT och ROT funnits hade nog inte vi haft bolag som investerat miljardbelopp i infrastruktur och då hade tusentals människor inte haft dessa jobb att gå till varje dag.
Det är en helt annan sak.

G
MultiMan MultiMan skrev:
Sida hanterar betydligt större belopp varje år, minst 45 miljarder. Hur benämner du ett sådant belopp?
Ett enormt slöseri.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det är en helt annan sak.
Antar att du råkade citera fel.

Vad har RUT och ROT med infrastrukturprojekt att göra?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sitter själv i ungefär samma situation som dina föräldrar.
Med fast telefon och ADSL för tillsammans 658 kr/månad (och då obegränsat med samtal och nedladdningsbitar.
Och IP-Only har skjutit på fiberdragningen i fyra år.
Senast i våras sa de att "nu i maj - juni drar vi fiber i ditt område".
Nu är det slutet av juli, och vi har ännu inte sett någon verksamhet som har med fiber att göra.

Så enkel fråga: Hur mycket betalar dina föräldrar för sitt mobila bredband, och vilken operatör har de?
Jag hoppar in här och svarar vad jag ger för mitt mobila bredband.
499:- per månad hos Telia med helt obegränsad surfmängd. Då jag inte kan få bredband vare sig via ADSL eller fiber här är det Telias "Fast bredband via mobilnätet" det handlar om.
Snabbt (120-180 Mbit/s (högsta uppmätta 210 Mbit/s) ner och 30-40 upp beroende på tid på dygnet) med 9 km till masten och inte ett enda avbrott på över två år.
Jag är mycket nöjd och intresset för fiber är från min sida i princip noll.

Så här tänker jag efter att ha läst era svar och kollat upp en del saker vid sidan om. Jag har en del kontakter i fiberbranchen - en hel del faktiskt, om vi ska vara helt ärliga...

IP-only försöker genom den här kampanjen kapa åt sig en massa skattepengar som de inte har rätt till - jag har anmält det till skatteverket. Ja, det är en massa skattepengar (våra gemensamma pengar) som de vill ha. Det har inte med infrastruktursatsningar att göra - där finns redan bidrag från EU. Även om jag bor på landet så finns det många ställen som är mer glesbygd än vad det är här utanför Uppsala, där man kunnat göra motsvarande infrastruktursatsning med vinst.

Varken det ROT- eller RUT-avdrag som de föreslår i kampanjen är i närheten av rimliga. Att de eventuellt har hål på andra håll i sin verksamhet att stoppa pengarna i, har inte med saken att göra!

Kampanjen skulle kräva att jag binder mig i tre år till de ISP som ingår i erbjudandet - det var jag inte intresserad av. Jag väljer egen ISP, och då gärna en som har ett erbjudande som inte handlar om lägst pris...

Jag misstänker att bakgrunden till det här erbjudandet är det här: Jag vet att delar av fiberbranchen har gått vidare till nästa fas: Vad gör vi när vi inte kan sälja nyanslutningar? IP-Only sitter i det läget i en väldigt dålig sits med tanke på att väldigt få av deras nuvarande kunder förmodligen vill ha med dem att göra. Kan de då dels casha in 10 000 extra och dessutom knyta kunderna i tre år så tycker de att det är värt det - särskilt om det är kunderna som tar hela risken...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
godeha godeha skrev:
Så här tänker jag efter att ha läst era svar och kollat upp en del saker vid sidan om. Jag har en del kontakter i fiberbranchen - en hel del faktiskt, om vi ska vara helt ärliga...

IP-only försöker genom den här kampanjen kapa åt sig en massa skattepengar som de inte har rätt till - jag har anmält det till skatteverket. Ja, det är en massa skattepengar (våra gemensamma pengar) som de vill ha. Det har inte med infrastruktursatsningar att göra - där finns redan bidrag från EU. Även om jag bor på landet så finns det många ställen som är mer glesbygd än vad det är här utanför Uppsala, där man kunnat göra motsvarande infrastruktursatsning med vinst.

Varken det ROT- eller RUT-avdrag som de föreslår i kampanjen är i närheten av rimliga. Att de eventuellt har hål på andra håll i sin verksamhet att stoppa pengarna i, har inte med saken att göra!

Kampanjen skulle kräva att jag binder mig i tre år till de ISP som ingår i erbjudandet - det var jag inte intresserad av. Jag väljer egen ISP, och då gärna en som har ett erbjudande som inte handlar om lägst pris...

Jag misstänker att bakgrunden till det här erbjudandet är det här: Jag vet att delar av fiberbranchen har gått vidare till nästa fas: Vad gör vi när vi inte kan sälja nyanslutningar? IP-Only sitter i det läget i en väldigt dålig sits med tanke på att väldigt få av deras nuvarande kunder förmodligen vill ha med dem att göra. Kan de då dels casha in 10 000 extra och dessutom knyta kunderna i tre år så tycker de att det är värt det - särskilt om det är kunderna som tar hela risken...
Om jag förstår dig rätt. IP-Only går med vinst på detta projekt i din ort men de vill ha mer pengar. Är det korrekt?
Varför sitter IP-Only i en dålig (sämre än exempelvis Telia) sits om de inte när de inte kan sälja fler nya anslutningar?

Godeha: Varför skulle kunden ta risken menar du?

Schobre: Jag har ingen som helst insikt i hur det går för IP-Only ekonomiskt, varken på min ort eller totalt. Vad jag vet är att syftet med ROT och RUT inte är att stoppa pengar i leverantörers fickor. Dessutom vet jag att man lyckats genomföra fiberinstallationer i betydligt mer glesbefolkade områden än mitt med framgång.
Vad jag menade med att IP-Only sitter i en dålig sits i förhållande till kunderna är att om man missköter sina kundrelationer på det sättet som de (ni?) gjort så är inte kunderna så intresserade av att köpa något annat. Hur Telia sköter sig vet jag inte, det får deras kunder svara på...

Daniel 109: Jo, om ROT eller RUT inte går igenom är det ju jag som kund som riskerar att stå för den kostnaden...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Om det inte går igenom på grund av att kunden betalt för lite skatt eller redan utnyttjat det ja. Om företaget gör fel drabbar det inte kunden.

Iponly bygger och driftar nät, de behöver knappt bra kundrelationer när nätet är byggt. Kunderna är ju låsta till nätet.

• Gilla
Schobre
  • Laddar…
Ok, jag trodde att kunden fick ta ansvaret oavsett vem som gjort fel.

Jo, min uppfattning är att efter att nätet är utbyggt är marginalerna på att bara drifta befintligt nät för små för att det ska kunna vara hela affären. Då behöver nätbolagen titta på andra typer av affärer att bredda portföljen med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.