Nissens Nissens skrev:
Jag vågar inte säga säkert hur det gick till…

Oavsett, så är ju en av anledningarna till att man har JFB att den utgör ett personskydd, så jag hoppas man har ett hyfsat skydd ändå. :)
Nu löser ju en jordfelsbrytare vid så lpg ström som 30 mA. Det innebär ju att den även löser ut vid så mycket som 1A. Det intressanta i det hela är alltså enbart tiden det tar för jordfelsbrytaren att lösa ut. Det rör sig väl inte om mer är millisekunder. Men den tiden är mer än tillräcklig för att få sig en kraftig "kyss". Detta är väl också orsaken till att man nuförtiden jordar elsystemen. Jorfelsbrytaren hindrar att man skadas av att få "långvarig" ström i sig. Dock kan du fortfarande få kraftiga stötar.

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
L lat skrev:
När jag jobbade både som fartygselektriker & senare som serviceelektriker så hände det nog i snitt någon/några ggr i kvartalet.
Nu tror jag de flesta klarar sig bättre eftersom många använder handskar när de jobbar.

Men sagt det behöver inte ha nåt med yrkesskicklighet att göra hos den som gör jobbet, däremot kan man ifrågasätta de som varit där tidigare & orsakat möjligheten/risken.
Eller missat grundläggande, lita aldrig på ngn annan att strömmen är bruten.

Bryt, kontrollmät, lås, eller dyl mot tillkoppling. Dock tejpar oftas av lathet, eller kostnad om företaget får bestämma.

Mikael_L
Den raka frågan som ställdes i första inlägget var om man åkt in till akuten, eller skulle göra det, vid en sådan händelse.
Och mitt svar (nu upprepat) var lika rakt och enkelt; Nej, jag har inte åkt in till akuten, och kommer nog inte heller göra det för en "liten kyss".

Fastnar jag, så strömgenomgång blir över en sekund, flera sekunder, då ska jag noga överväga det - jag lovar.

Jag har absolut inget emot att folk vill ta det säkra före det osäkra, det är ett personligt val. Och man är inte en hypokondriker för det.

Men för att ta lite fakta.
Först och främst, jag kommer bara röra mig runt "hushållsström" nu, dvs max 230VAC fas-jord.
För högspänning (>1000VAC) kommer allt i en helt annan dager, överlevde man ens vid överslaget kommer ambulansen ändå ta en till sjukhuset, det kan bli intensivvård också)

Men vid 230VAC är inte troligt att man får initiala strömmar över 20-40mA typ. Det beror främst på hudens resistans. Penetrerar vi huden med elektroder så blir strömmen ca 200-300mA initialt och ökar något med tiden.
Sen finns det ju specialfall, i badrummet med blöt kropp, eller genomsvettig etc. Då kan initiala strömmen bli mycket högre än 30mA (och JFB blir en jättefiffig grej - hoppas du kommer ihåg att testa den med testknappen regelbundet!!).

Så då ... då har vi strömmarna klara för oss, så nu är det dags att kika på det jag skrev i inlägg #57.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur vet man om den var över 30 mA och med en varaktighet över 0,3 sekunder?

[bild]
Av IEC/TS 60479-1 framgår att risken att skadas av elektrisk ström bl a beror på
kroppsimpedansen. För att ligga på den säkra sidan bör man vid beräkning använda de
lägsta värdena för kroppsimpedansen enligt tabell 411:2.
STRÖMMENS PÅVERKAN PÅ MÄNNISKAN
Zon Gränsvärden Fysiologisk effekt
AC-1 ≤ 0,5 mA, kurva a Vanligtvis ingen reaktion.
AC-2 > 0,5 mA till kurva b Vanligtvis ingen skadlig effekt.
AC-3 L
c kurva b till kurva c1 Vanligtvis ingen organisk skada.
Kramp och svårighet att andas vid
tider över 2 s är sannolika. Reversibla
störningar av hjärtat ökar med
strömstyrka och tid.
AC-4 över kurva c1 Med ökande strömstyrka och tid ökar
de patofysiologiska effekterna, såsom
hjärtstillestånd, andningsstillestånd
och brännskador.
AC-4.1 kurva c1 till kurva c2 Sannolikheten för
hjärtkammarflimmer 5 %.
AC-4.2 kurva c2 till kurva c3 Sannolikheten för
hjärtkammarflimmer 50 %.
AC-4.3 över kurva c3 Sannolikheten för
hjärtkammarflimmer ≥ 50 %.
Här kan vi se att vi löper mycket måttlig risk de första 300mS med strömgenomgång - för vi får inte i oss så mycket ström pga hög kroppsresistans, men sen går det snabbt iväg i farlighet, kroppen börjar leda ström allt bättre samtidigt som tidsaspekten är en otroligt stark parameter i farligheten.
Efter 2 sekunder strömgenomgång så börjar låga 20mA närma sig en risk och 100mA är rätt nära döden.

Så det absolut viktigaste vid 230VAC är att begränsa tiden för strömgenomgång, vilket är JFB's uppgift.
Så:
1. Jobba SÄKERT, Chansa INTE.
2. Tänk på var du har händer osv, "håll andra handen i fickan", vilket ska översättas till "undvik att hålla om ett jordat föremål med andra handen när du pillrar med (som du tror, avslagen) el"
3. Jobba hela tiden som att du faktiskt kopplar med spänning på, dvs använd isolerade verktyg, handskar och betrakta all koppar du ser såsom strömförande - fast du naturligtvis redan slagit av strömmen.

Det viktiga är först och främst att undvika strömgenomgång, det är betydligt mindre viktigt vad man gör efteråt.

Om någon tror att det där diagrammet är något påhitt, så kan jag meddela att det är det inte.
Det är baserat på ordentliga försök och studier som Prof. Ing. Dr. phil. Gottfried Biegelmeier gjorde (främst med sig själv som försökskanin).
Det är sådana här saker som vi idag antagligen inte skulle finna etiskt genomförbara, det var andra tider då.
Här två filmer med lite av vad han höll på med, med en massa teori osv.
Lite halvvägs in i filmerna så får man se när han doppar händerna i vatten, tar i elektroderna och hela kroppen hoppar när strömmen slås på av assistenten.
På tyska, men åtminstone en kunde youtube automatöversätta till engelsk text.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Nu löser ju en jordfelsbrytare vid så lpg ström som 30 mA. Det innebär ju att den även löser ut vid så mycket som 1A. Det intressanta i det hela är alltså enbart tiden det tar för jordfelsbrytaren att lösa ut. Det rör sig väl inte om mer är millisekunder. Men den tiden är mer än tillräcklig för att få sig en kraftig "kyss". Detta är väl också orsaken till att man nuförtiden jordar elsystemen. Jorfelsbrytaren hindrar att man skadas av att få "långvarig" ström i sig. Dock kan du fortfarande få kraftiga stötar.
Visst, och det visade sig att ts hade en jordfelsbrytare som löste ut. Så även om stöten var otrevlig, så borde risken för personskada vara minimal… vilket egentligen var vad tråden handlar om…

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
er missat grundläggande, lita aldrig på ngn annan att strömmen är bruten.
Och det är jättelätt vid bakström?

Märks att många här aldrig jobbat med typ gamla industrianläggningar ifrån 40-50 talet, eller bara villor ifrån den tiden som elen aldrig är bytt i.

Obs att mina svar är svar på @useless arroganta ifrågasättande av yrkesskicklighet.

Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den raka frågan som ställdes i första inlägget var om man åkt in till akuten, eller skulle göra det, vid en sådan händelse.
Och mitt svar (nu upprepat) var lika rakt och enkelt; Nej, jag har inte åkt in till akuten, och kommer nog inte heller göra det för en "liten kyss".

Fastnar jag, så strömgenomgång blir över en sekund, flera sekunder, då ska jag noga överväga det - jag lovar.

Jag har absolut inget emot att folk vill ta det säkra före det osäkra, det är ett personligt val. Och man är inte en hypokondriker för det.

Men för att ta lite fakta.
Först och främst, jag kommer bara röra mig runt "hushållsström" nu, dvs max 230VAC fas-jord.
För högspänning (>1000VAC) kommer allt i en helt annan dager, överlevde man ens vid överslaget kommer ambulansen ändå ta en till sjukhuset, det kan bli intensivvård också)

Men vid 230VAC är inte troligt att man får initiala strömmar över 20-40mA typ. Det beror främst på hudens resistans. Penetrerar vi huden med elektroder så blir strömmen ca 200-300mA initialt och ökar något med tiden.
Sen finns det ju specialfall, i badrummet med blöt kropp, eller genomsvettig etc. Då kan initiala strömmen bli mycket högre än 30mA (och JFB blir en jättefiffig grej - hoppas du kommer ihåg att testa den med testknappen regelbundet!!).

Så då ... då har vi strömmarna klara för oss, så nu är det dags att kika på det jag skrev i inlägg #57.

Här kan vi se att vi löper mycket måttlig risk de första 300mS med strömgenomgång - för vi får inte i oss så mycket ström pga hög kroppsresistans, men sen går det snabbt iväg i farlighet, kroppen börjar leda ström allt bättre samtidigt som tidsaspekten är en otroligt stark parameter i farligheten.
Efter 2 sekunder strömgenomgång så börjar låga 20mA närma sig en risk och 100mA är rätt nära döden.

Så det absolut viktigaste vid 230VAC är att begränsa tiden för strömgenomgång, vilket är JFB's uppgift.
Så:
1. Jobba SÄKERT, Chansa INTE.
2. Tänk på var du har händer osv, "håll andra handen i fickan", vilket ska översättas till "undvik att hålla om ett jordat föremål med andra handen när du pillrar med (som du tror, avslagen) el"
3. Jobba hela tiden som att du faktiskt kopplar med spänning på, dvs använd isolerade verktyg, handskar och betrakta all koppar du ser såsom strömförande - fast du naturligtvis redan slagit av strömmen.

Det viktiga är först och främst att undvika strömgenomgång, det är betydligt mindre viktigt vad man gör efteråt.

Om någon tror att det där diagrammet är något påhitt, så kan jag meddela att det är det inte.
Det är baserat på ordentliga försök och studier som Prof. Ing. Dr. phil. Gottfried Biegelmeier gjorde (främst med sig själv som försökskanin).
Det är sådana här saker som vi idag antagligen inte skulle finna etiskt genomförbara, det var andra tider då.
Här två filmer med lite av vad han höll på med, med en massa teori osv.
Lite halvvägs in i filmerna så får man se när han doppar händerna i vatten, tar i elektroderna och hela kroppen hoppar när strömmen slås på av assistenten.
På tyska, men åtminstone en kunde youtube automatöversätta till engelsk text.
[media][media]
Eftersom ts var skyddad av en JFB så var risken för farlig strömstyrka och att fastna obefintlig…

L lat skrev:
Obs att mina svar är svar på @useless arroganta ifrågasättande av yrkesskicklighet.
Jag har inte sagt att det är oskickligt att få en stöt. Det jag reagerade på var att det, enligt maria01, verkar vara helt normalt att få "minst en kyss i veckan". Får man det så hävdar jag att man är oskicklig och bör fundera på sina rutiner.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Eftersom ts var skyddad av en JFB så var risken för farlig strömstyrka och att fastna obefintlig…
Japp, en korrekt fungerande JFB ska utgöra ett fullgott skydd.

Jag brukar testa dem vid
0,5*In,
1*In
5*In
(dvs normalt 15, 30 och 150mA)
och då är tillåtna tidsgränser:
får ej trippa,
trip inom 300mS,
trip inom 40mS
Normalt får jag ungefär dessa tider:
pass,
20-40mS,
7-15mS

Som regel är de mycket gott inom gränserna, de som alls fungerar.
Tyvärr stöter man ju lite då och då på JFB som inte fungerar, lika dåligt som ett bilbälte som går av vid krock, eller airbag som inte funkar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Svar på Ts:
Stöt, som i att komma åt en ledare med spänning på, nej.

Strömgenomgång, som i att man blir en del av kretsen, ja. Oavsett jfb eller inte.

JLyck JLyck skrev:
Svar på Ts:
Stöt, som i att komma åt en ledare med spänning på, nej.

Strömgenomgång, som i att man blir en del av kretsen, ja. Oavsett jfb eller inte.
Får man en stöt så går ju ström genom någon del av kroppen. Annars skulle man inte känna något.

• Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
En liten anekdot i allt annat är väl min första kyss av elektrisk karaktär. Jag var ganska road av allt tekniskt från barnsben och i 12 års åldern kanske så skruvade jag och en kompis upp två stora aerotemprar som vi "hittat" nånstans (på nåt bygge säkert) i hans morsas garage där vi hade vår ungdomsgård. Jag kopplade in dem i motorvärmarcentralen och där fanns det ju trefas så det var ju bra. Men bryta strömmen gick ju inte så det kopplades ändå och nån mejsel slant väl och jag fick en sjujäkla kyss..........Minns det väl.
Lyckan vart inte långvarig dock då elförbrukningen steg till astronomiska höjder och det syntes även på taket på garagelängan var elen försvann. Det var vinter vid tillfället..... Polisen var dit med fastighetsbolaget och så var den sagan all........

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja det var inte den kyssen man hade hoppats på... råkade komma åt en "öppen sladd" med skruvmejsel så åkte till akuten för vårdguiden sa det är mycket alvarligt. Men väl på plats så mätte dom bara min puls och så sa läkaren jag kan gå hem, inget mer med det? Man klämde lite på mig också för se om jag hade känseln...

Brukar ni åka till akuten om ni får en stöt eller är det bara slöseri på tid?
Det beror på om strömmen passerat hjärtat. Och hur kraftig stöten var. Framför allt hur länge. Jag har varit på akuten flera gånger och tagit EKG. Fast inga hjärt rubbningar.(y)

S Styrtekniker skrev:
Det beror på om strömmen passerat hjärtat. Och hur kraftig stöten var. Framför allt hur länge. Jag har varit på akuten flera gånger och tagit EKG. Fast inga hjärt rubbningar.(y)
Kan du få komplikationer längre fram eller om EKG såg normal ut är det att andas ut?

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Kan du få komplikationer längre fram eller om EKG såg normal ut är det att andas ut?
De som vet. Säger händer det inget inom ett dygn så är det inga problem sen heller. Till nästa gång;). Lovat mig själv att det inte ska bli fler gånger. Den som lever får se. Läste lite på tråden. Det där med hushålls el rorar mig kungligt. De som tror att Hushålls el inte är farligt. Kan ju testa. Viktigt att det passerar hjärtat. För min del. Tror jag att min tur är förbrukad. Nästa gång dör jag. Är min fasta övertygelse. Och det är på 230 volt hushålls el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.